Αερομεταφορές στην Ελλάδα: Πώς διαμορφώνεται το τοπίο

Αεροπορικές εταιρείες που αποχωρούν από τη χώρα μας, πιθανή συρρίκνωση των υφιστάμενων και ένας κρατικός αερομεταφορέας της γείτονος χώρας με παρουσία που ισχυροποιεί συνεχώς αποτελούν το πάζλ της σημερινής κατάστασης του κλάδου στην Ελλάδα.
Το 2ο Ελληνικό Συνέδριο Αερομεταφορών με θέμα “Οι Αερομεταφορείς του Σήμερα και του Αύριο” ανέδειξε καίρια ζητήματα της κατάστασης που επικρατεί στον κλάδο.

Τον τελευταίο χρόνο έχουν σταματήσει τις απευθείας πτήσεις τους και τα δρομολόγιά τους εταιρείες όπως η Thai ενώ τον Οκτώβριο η Αμερικανική Delta έχει ανακοινώσει ότι θα αποχωρήσει.

Σε αντίστοιχες ενέργειες προβαίνουν και οι εγχώριοι αερομεταφορείς όπως η Olympic Airways που στην ουσία αποχωρεί πλήρως από τη Δυτική Ευρώπη.

Παράλληλα, ενδέχεται και η Aegean, όπως αναφέρθηκε στο πρόσφατο 2ο Συνέδριο Αερομεταφορών, να μειώσει τα δρομολόγιά της από Αθήνα, εάν δεν μειωθούν τα τέλη του Αεροδρομίου “Ελ. Βενιζέλος” (αν και αναφέρθηκε ότι πρόκειται για δήλωση του κ.Βασιλάκη, ιδρυτή της Aegean, δεν επιβεβαιώθηκε από εκπροσώπους της εταιρείας που συμμετείχαν στο συνέδριο).

Από την άλλη πλευρά, η Turkish Airlines, η οποία παραμένει ένας κρατικός αερομεταφορέας, έχει κάνει δυναμικά την είσοδό της τόσο στην Ελληνική όσο και τη διεθνή αγορά και συνεχώς αυξάνει την ισχύ της ενώ πρόσφατα ανακοινώθηκε η μετεγκατάσταση της Γαλλικής Αir Mediterranee στην Ελλάδα για λόγους μείωσης κόστους.

Απελευθέρωση Αερομεταφορών 

Η απελευθέρωση των αερομεταφορών στον Ελληνικό χώρο, βάσει της οποίας μπορούν και εταιρείες άλλων κρατών να πραγματοποιούν εσωτερικά δρομολόγια έχει ήδη οδηγήσει στην είσοδο αεροπορικών εταιρειών όπως της Turkish Airlines και της Cyprus Airways. 
Το γεγονός αυτό, εντείνει περισσότερο τον ανταγωνισμό που υφίστανται οι Ελληνικές αεροπορικές εταιρείες, ωστόσο, ανοίγει το δρόμο προς αύξηση της συχνότητας των δρομολογίων καθώς και πτώσης των τιμών των ναύλων.
Από την άλλη πλευρά στην Τουρκία, η απελευθέρωση των αερομεταφορών δεν είναι πλήρης. Αν και υπάρχουν διμερείς συμφωνίες με την Ελλάδα, αυτές αφορούν κυρίως την Κωνσταντινούπολη και σε έναν περιορισμένο αριθμό προορισμών. 
Όπως υποστηρίζεται σε μελέτη που παρουσίασε ο καθηγητής κ. Ανδρέας Παπαθεοδώρου, για την απελευθέρωση των αερομεταφορών και το παράδειγμα των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου, μία περαιτέρω σύσφιγξη των σχέσεων μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, στον τομέα αυτόν θα μπορούσε να δώσει μία μεγαλύτερη ευελιξία στα νησιά της περιοχής και δυνατότητα αύξησης της τουριστικής τους κίνησης.
Συγκεκριμένα, αναφέρεται ότι η Χίος από άποψη κόστους, εξυπηρετείται καλύτερα από το αεροδρόμιο της Σμύρνης για τους περισσότερους προορισμούς εξωτερικού ενώ θα μπορούσε να εξυπηρετείται από την Αθήνα μόνο για τους προορισμούς του Παρισίου και της Μαδρίτης. 
Μάλιστα, στη μελέτη γίνεται λόγος για φθηνότερο κόστος του αεροδρομίου της Σμύρνης, γεγονός που απ΄ότι φαίνεται συνυπολογίζουν αεροπορικές εταιρείες και επιβάτες όταν θέλουν να ταξιδέψουν προς την περιοχή. 

Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι, σύμφωνα με στοιχεία που συλλέχθηκαν στο πλαίσιο της μελέτης του καθηγητή κ. Παπαθεοδώρου το Μάρτιο του 2011,  για κάποιον που ταξιδεύει από το Μόναχο για Χίο μέσω Αθήνας, το κόστος είναι 369,25 ευρώ ενώ το αντίστοιχο μέσω Σμύρνης είναι 195,31 ευρώ.

Αντίθετα, από Παρίσι – Χίο μέσω Αθήνας το κόστος είναι 283,62 ευρώ ενώ το αντίστοιχο μέσω Σμύρνης ξεπερνά τα 300 ευρώ.

Θα μπορούσε, λοιπόν, κατά πώς προτείνεται, στο πλαίσιο διμερούς τουριστικής συμφωνίας Ελλάδας- Τουρκίας να δημιουργηθούν πακέτα δύο προορισμών (Χίος- Τσεσμέ) ώστε να επωφεληθούν και οι δύο πλευρές.

Συνεχής πτώση των αφίξεων στα αεροδρόμια
Η κίνηση στην Ευρώπη έχει κατέβει στα επίπεδα του 2008 δήλωσε ο κ. Παρασκευάς Κορφιάτης, εκπρόσωπος του Eurocontrol.

Αυτό επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), όπου μόνο για το 2011 παρουσιάζεται πτώση της τάξης του -12% στη συνολική κίνηση και -10% στις αφίξεις.

Σε γενικές γραμμές, από τα στοιχεία της ΥΠΑ διαπιστώνεται ότι από το 2007 εμφανίζεται πτωτική πορεία της κίνησης στα Ελληνικά αεροδρόμια.

Στροφή αεροπορικών εταιρειών μακριά από την Αθήνα;

Στο 2ο συνέδριο Αερομεταφορών, αναφέρθηκε το ερώτημα αν οι αεροπορικές εταιρείες στρέφονται προς άλλα αεροδρόμια εκτός των Αθηνών.

Η πιθανότητα να συμβαίνει αυτό αποδίδεται στην τιμολογιακή πολιτική του Αεροδρομίου της Αθήνας, που σχεδόν σύσσωμος ο αεροπορικός και τουριστικός κλάδος χαρακτηρίζει ακριβή.

Επίσης, η απόφαση Βορίδη, πριν από λίγο καιρό, για απαλλαγή των αεροπορικών εταιρειών από την καταβολή τελών χρήσης αερολιμένων στα περιφερειακά αεροδρόμια, φαίνεται πώς ανοίγει δρόμους προς τις εταιρείες να αναζητήσουν εναλλακτικές λύσεις και πιθανόν να στραφούν προς αυτά. 

Ο κ. Εμμ. Γκύζης, δικηγόρος, ειδικός επί αεροπορικών θεμάτων, στην ομιλία του αναφέρθηκε στο γεγονός ότι πολλές Ασιατικές αεροπορικές εταιρείες που πλέον έχουν αποχωρήσει από την Ελλάδα, είχαν ζητήσει χρόνια πριν τη δημιουργία hub στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης με οικονομικότερο κόστος από ότι της Αθήνας. Αυτό δεν υλοποιήθηκε ποτέ και στο πλαίσιο που το Ελληνικό κράτος σχεδιάζει την ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων αυτών, δεν προβλέπεται να υλοποιείται ούτε στο μέλλον. Ο κ. Γκύζης άφησε να εννοηθεί ότι αυτός ήταν και ο λόγος που αποχώρησαν οι Ασιατικές αεροπορικές εταιρείες από την Ελλάδα, τις οποίες ακολουθούν και Αμερικανικές.

Τουριστική πολιτική- Αερομεταφορές: Συγκοινωνούντα δοχεία 


Το μέλλον των αερομεταφορών θα εξαρτηθεί και από μία ακόμη παράμετρο, η οποία τονίστηκε στο πλαίσιο του συνεδρίου από αρκετούς ομιλητές: την τουριστική πολιτική της χώρας μας.

Η έλλειψη ενός στρατηγικού σχεδιασμού και τουριστικής πολιτικής ευθύνεται κατά ένα μεγάλο μέρος στην κατάσταση που επικρατεί σήμερα και στον κλάδο των αερομεταφορών.

Όπως ανέφερε ο κ. Τάκης Αδαμίδης, πρόεδρος της Ελληνικής Αεροπορικής Ένωσης, στο Tourism Press, ο αεροπορικός κλάδος, όπως και άλλοι κλάδοι μεταφορών, είναι το μέσο που συνδέει τον επισκέπτη με τον προορισμό και την ταξιδιωτική εμπειρία. Επομένως, η επιτυχία του συνόλου του κλάδου των μεταφορών συνδέεται κατά ένα μεγάλο μέρος με την ελκυστικότητα του προορισμού. Από εκεί κι έπειτα κάθε επισκέπτης στην επιλογή του μέσου συνυπολογίζει το κόστος, το χρόνο που έχει στη διάθεσή του, κ.ο.κ.

Τη σχέση μεταξύ τουριστικού προορισμού και αερομεταφορών τόνισε και ο κ. Δημήτριος Καραγκιουλές, country manager της Etihad, ο οποίος δήλωσε ότι η εικόνα της Ελλάδας, η οποία την παρούσα στιγμή είναι αρνητική, επηρεάζει πολύ τον εισερχόμενο τουρισμό.

Μοιραστείτε τα νέα

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.