Ε-tourism: Ανοδική η πορεία των Ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων στο διαδίκτυο

Μέχρι το τέλος του 2012 η online αγορά ταξιδίων παγκοσμίως αναμένεται να αντιπροσωπεύει το 1/3 του συνολικού κλάδου ενώ όπως συνεχώς λέγεται η εποχή της κινητής τηλεφωνίας και της αξιοποίησής της ως εργαλείο πωλήσεων και μάρκετινγκ έχει ήδη φθάσει.

  • Πάνω από 50% αύξηση των online ενεργειών σε σχέση με τις offline την τελευταία δεκαετία 
  • 20% του budget προορίζεται για online ενέργειες
  • 94,4% των τουριστικών επιχειρήσεων στην Ελλάδα έχουν ιστοσελίδα
  • 66,7% χρησιμοποιούν το facebook

 
Ποιά είναι η θέση των Ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων στο πλαίσιο αυτό;

Πάνω από 50% έχουν αυξηθεί οι online ενέργειες σε σχέση με τις offline την τελευταία δεκαετία ενώ ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις έχουν παρουσία στο διαδίκτυο.

Με μία μίνι έρευνα που πραγματοποίησε το ηλεκτρονικό περιοδικό Tourism Press την προηγούμενη εβδομάδα, φαίνεται ότι 9 στις 10 επιχειρήσεις έχουν διαδικτυακή παρουσία μέσω ιστοσελίδας ενώ περίπου 6 στους 10 χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με κυρίαρχο το facebook.

Το blog δεν είναι ιδιαίτερα διαδεδομένο καθώς μόνο το 13,9% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι διαθέτει.

Αυτά είναι καλά νέα αν εξαιρέσει κανείς το γεγονός ότι ενώ οι τουριστικές επιχειρήσεις στη χώρα μας έχουν καταλάβει τη σημασία του διαδικτύου στην ανάπτυξή τους, περιστασιακά και μόνο το χρησιμοποιούν βάσει συγκεκριμμένου στρατηγικού σχεδιασμού.

Επιπλέον, από την έρευνα έγινε σαφές ότι η ενασχόληση με το διαδίκτυο αποτελεί καθαρά μία προσωπική υπόθεση του ιδιοκτήτη καθώς στην πλειονότητα των τουριστικών επιχειρήσεων ο ίδιος και μέλη της οικογένειάς του ασχολούνται για την παρουσία της επιχείρησής του στο διαδίκτυο.

Ποιές οι προοπτικές της online ταξιδιωτικής βιομηχανίας; 

Το 1/3 των ταξιδιών παγκοσμίως θα κλείνεται μέσω διαδικτύου έως το τέλος του 2012, όπως προβλέπει το “Global Online Travel Report 2012” από την yStats.com.

Ιδιαίτερη δυναμική αναμένεται να έχουν οι online κρατήσεις στις αναδυόμενες αγορές της Κίνας, της Βραζιλίας και της Ινδίας. Η Ευρώπη, το 2011 παρουσίασε αύξηση 20% στις online κρατήσεις.

Στην Ευρώπη, τα ηνία κατέχει το Ηνωμένο Βασίλειο καθώς περισσότεροι από τους μισούς καταναλωτές αποφεύγουν τα παραδοσιακά κανάλια διανομής (τουριστικούς πράκτορες) του τουριστικού προϊόντος και κάνουν κράτηση για τις διακοπές τους μέσω διαδικτύου. Ακολουθεί η Γερμανία, όπου το 2011, οι καταναλωτές στράφηκαν προς το διαδίκτυο για φθηνότερες διακοπές.

Παράλληλα, αυξημένα είναι και τα έσοδα μέσω διαδικτύου για την τουριστική βιομηχανία σε αντίθεση με τα έσοδα που προήλθαν από παραδοσιακά μέσα.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Γαλλία, όπου τα έσοδα από τις ταξιδιωτικές κρατήσεις αυξήθηκαν κατά το διάστημα Ιαν-Σεπτ. 2011 περισσότερο από ότι τα συνολικά έσοδα του ηλεκτρονικού εμπορίου σε όλους τους κλάδους της χώρας.

Επίσης, σημαντικό είναι το γεγονός ότι στη Ρωσσία περίπου το 50% των επιβατών είχαν κάνει κράτηση αεροπορικού εισιτηρίου μέσω ταξιδιωτικής ιστοσελίδας ενώ το 1/4 είχαν κάνει κράτηση μέσω τηλεφώνου.

Online Vs Offline Ενέργειες

Σημαντικό είναι το γεγονός ότι οι ενέργειες προώθησης, marketing και πωλήσεων που γίνονται μέσω διαδικτύου έχουν αυξηθεί σημαντικά την τελευταία δεκαετία έναντι των παραδοσιακών καναλιών πώλησης και προώθησης.
 Με βάση τα ευρήματα της έρευνας του Tourism Press, η μεταβολή αυτή ξεπερνά το 50%. Ωστόσο, σε πραγματικές τιμές, οι τουριστικοί επιχειρηματίες δεν δαπανούν, στην πλειονότητά τους πάνω από 1.000 ευρώ το χρόνο μέσω διαδικτύου, όπως επίσης, το συνολικό ποσοστό των online ενεργειών δεν ξεπερνά το 20% του προϋπολογισμού τους.

Αν και σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της IAB Hellas, η διαφημιστική δαπάνη στο διαδίκτυο ανήλθε στα 76 εκ. ευρώ για το 2011 οι τουριστικοί επιχειρηματίες, σε ποσοστό 83,3%, προτιμούν να επενδύουν το περισσότερο μέρος των χρημάτων τους στην ανάπτυξη και λειτουργία της ιστοσελίδας τους.

Ακολουθούν το social media marketing κατά 33,3,% και τα Adwords σε ποσοστό 25%.

Επίσης, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Reuters αποκαλύπτεται ότι δυνατότερο και από τα social media είναι το email καθώς το 85% το χρησιμοποιούν και μόλις το 62% χρησιμοποιούν τα social media.

Facebook – Linkedin = Σημειώσατε 1

Αν και το Linkedin είναι περισσότερο ένα επιχειρηματικό και επαγγελματικό εργαλείο δικτύωσης χρησιμοποείται λιγότερο από ότι το Facebook.

Η διαφορά είναι μεγάλη καθώς όπως δείχνει η έρευνα του Tourism Press, καθώς 7 στους 10 απάντησαν ότι το facebook χρησιμοποιούν περισσότερο από τα άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ακολουθεί το Google + με 22,2% ενώ Twitter και linkedin συγκέντρωσαν από 5,6% έκαστο.

Την πρωτοκαθεδρία του Facebook, ωστόσο, ως εργαλείο online marketing απειλεί όχι το Google + αλλά το Pinterest, το οποίο, σύμφωνα με στοιχεία που είδαν το φως της δημοσιότητας, μόνο το Φεβρουάριο είχε τόση επισκεψιμότητα όσο το Τwitter, Linkedin, Google+ και Youtube μαζί. 

Η λειτουργία του Pinterest διαφέρει από τα υπόλοιπα μέσα κοινωνικής δικτύωσης καθώς τον πρώτο λόγο εδώ τον έχουν προϊόντα, υπηρεσίες και λοιπά αγαθά που κάθε χρήστης θέλει να αναδείξει.

Πιστοί πελάτες από την πρώτη ματιά!

Η δημιουργία ιστοσελίδας είναι το Α και το Ω της παρουσίας μιας επιχείρησης στο διαδίκτυο και σε αυτήν επενδύει σχεδόν το σύνολο των Ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων. Δεν είναι όμως μόνο Ελληνικό φαινόμενο το γεγονός ότι πολλές ιστοσελίδες ξενοδοχείων και άλλων τουριστικών επιχειρήσεων δεν είναι σχεδιασμένα για να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των καιρών και στο συνεχώς εξελλισσόμενο περιβάλλον.

Μάλιστα όπως αποκαλύπτει πρόσφατη έρευνα ενός Αμερικανικού πανεπιστημίου, η πρώτη επαφή με την ιστοσελίδα είναι η σημαντικότερη καθώς σε δύο δέκατα του δευτερολέπτου ο επισκέπτης σχηματίζει την εικόνα του για αυτήν και αποφασίζει αν θα μείνει ή όχι.

Παρακολουθώντας την πορεία του ματιού, η έρευνα του πανεπιστημίου του Μιζούρι, κατάφερε να καταγράψει που αυτό επικεντρώνεται και για πόσο χρόνο:

Λογότυπα: Οι επισκέπτες δαπανούν 6,48 δευτερόλεπτα

Μενού πλοήγησης: 6,44 δευτερόλεπτα για να περιεργαστούν το μενού της ιστοσελίδας

Αναζήτηση: Πάνω από 6 δευτερόλεπτα

Σύνδεσμοι σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης (share buttons κ.ά): 5,95 δευτερόλεπτα

Στην πρώτη φωτογραφία της ιστοσελίδας: 5,94 δευτερόλεπτα

Κείμενο: 5,59 δευτερόλεπτα

Κάτω μέρος της σελίδας: 5,25 δευτερόλεπτα

Μοιραστείτε τα νέα

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.