Μέχρι και 2 δις ευρώ μπορούν να φθάσουν τα έσοδα για την κλάδο της κρουαζιέρας στην Ελλάδα μέχρι το 2016 αν αυξηθεί το home porting στα λιμάνια της χώρας, σύμφωνα με μελέτη που εκπόνησε η Εθνική Τράπεζα.
Όπως αναφέρει η μελέτη, η διεθνής ζήτηση θα ξεπεράσει τα 30 εκ. επιβάτες το 2016 ενώ οι αγορές της Ευρώπης και της Ασίας εμφανίζουν τεράστιες δυνατότητες περαιτέρω ανάπτυξης.
Ωστόσο, αν και η Ελλάδα αποτελεί έναν εξαιρετικά ελκυστικό προορισμό κρουαζιέρας δεν καταφέρνει να απορροφήσει τα τουριστικά έσοδα που της αναλογούν, καθώς τα ελληνικά λιμάνια δεν προτιμώνται ως σημεία εκκίνησης κρουαζιέρας (home ports) λόγω χαμηλής ανταγωνιστικότητας.
Η αδυναμία αυτή είναι καίριας σημασίας καθώς η μέση δαπάνη ανά επιβάτη (από τον ίδιο και από την εταιρεία κρουαζιέρας) είναι της τάξης των 600 ευρώ για τα λιμάνια εκκίνησης και της τάξης των 80 ευρώ για τα λιμάνια διέλευσης (ports-of-call).
Η μελέτη εξετάζει δύο σενάρια:
- Ποια θα είναι τα έσοδα για τη χώρα αν διατηρηθεί το μερίδιο του κλάδου στην παγκόσμια αγορά
- Πώς θα επηρεάσει τα έσοδα η αύξηση του home porting
Στην περίπτωση που η Ελλάδα διατηρήσει σταθερό το μερίδιό της στην παγκόσμια αγορά κρουαζιέρας, τα ετήσια έσοδα του κλάδου θα αγγίξουν τα 0,9 δις ευρώ το 2016 (από 0,6 δις ευρώ το 2011).
Η πλήρης άρση του καμποτάζ και η υλοποίηση των επενδυτικών προγραμμάτων των λιμανιών, αναφέρονται ως κινήσεις προς τη σωστή κατεύθυνση για να μπορέσει η Ελλάδα να απορροφήσει ακόμα υψηλότερο όφελος μέσα στην επόμενη πενταετία.
Στο σενάριο αύξησης του home porting, ώστε τα 2/3 των επιβατών που επισκέπτονται την Ελλάδα να ξεκινούν από Ελληνικά λιμάνια, η προαναφερθείσα αύξηση της διεθνούς ζήτησης θα μπορούσε να εκτινάξει τα ετήσια έσοδα από την κρουαζιέρα σε επίπεδο κοντά στα 2 δις ευρώ το 2016 από 0,6 δις ευρώ το 2011.
Οι αγορές με τη μεγαλύτερη ζήτηση
Η διεθνής ζήτηση προκύπτει σε μεγάλο βαθμό από την αγορά της Βόρειας Αμερικής (Η.Π.Α. και Καναδά), η οποία αποτελεί χώρα προέλευσης του 60% των επιβατών κρουαζιέρας. Ωστόσο, οι Ευρωπαίοι τουρίστες (προερχόμενοι κυρίως από το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γερμανία) κερδίζουν συνεχώς μερίδιο αγοράς (30% το 2011 από 21% το 2000 και 14% το 1990). Οι Ασιατικές αγορές καλύπτουν το 7% της διεθνούς ζήτησης.
Σύμφωνα με τη μελέτη, τόσο η Ευρωπαϊκή όσο και η Ασιατική αγορά έχουν σημαντικά περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης.