Ο τουρισμός, με τις φετινές του επιδόσεις (ρεκόρ αφίξεων και αύξηση των τουριστικών εσόδων κατά 10%) απέδειξε ότι μπορεί να εδραιωθεί ως ο πρωταθλητής, αλλά και ως πρότυπο, ανάπτυξης στη χώρα μας, τόνισε ο υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού κ.Παύλος Γερουλάνος, μιλώντας στα εγκαίνια της 43ης διεθνούς έκθεσης ξενοδοχειακού και επαγγελματικού εξοπλισμού xenia, το απόγευμα της περασμένης Παρασκευής.
Ο κ.Γερουλάνος στάθηκε ιδιαίτερα στη συλλογικότητα των δράσεων ιδιωτικού και δημόσιου τομέα για την επίτευξη αυτού του αποτελέσματος, υπογραμμίζοντας ότι αυτή η συλλογικότητα και η διακομματική συναίνεση θέτουν τις βάσεις για την υλοποίηση του 10ετούς στρατηγικού σχεδιασμού για την ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού.
Η Ελλάδα μπορεί σε 10 χρόνια να πετύχει τους στόχους, είπε ο υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού, που είναι η ανάδειξη της Ελλάδας στους 10 πρώτους τουριστικούς προορισμούς του κόσμου, με αύξηση της απασχόλησης στο ένα εκατομμύριο άτομα και ακαθάριστη προστιθέμενη αξία του τουρισμού σε πενήντα δισ. ευρώ.
Ο κ.Γερουλάνος επισήμανε, ωστόσο, ότι το 2012 προδιαγράφεται ως μια εξαιρετικά δύσκολη χρονιά για τον τουρισμό, καθώς λόγω της εντεινόμενης κρίσης στην Ευρώπη διαφαίνεται μια μείωση των ταξιδιωτικών δαπανών και μια επιφυλακτικότητα στη διάθεση των Ευρωπαίων πολιτών για ταξίδια την επόμενη χρονιά.
Η 43η xenia ολοκληρώθηκε χθες, σημειώνοντας ρεκόρ επισκεψιμότητας. Τις πρώτες δυο ημέρες η έκθεση κατακλύσθηκε κυριολεκτικά από ξενοδοχειακούς επιχειρηματίες από όλη τη χώρα, οι οποίοι είχαν έναν επιπλέον λόγο να περιηγηθούν στα περίπτερα της έκθεσης, αφού μετείχαν στην 1η Γενική Συνέλευση του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, που πραγματοποιήθηκε και αυτή στο Metropolitan Expo. Και, βέβαια, οι ξενοδόχοι, όπως και οι υπόλοιποι επισκέπτες, είχαν τη δυνατότητα να ενημερωθούν για τα νέα προϊόντα και υπηρεσίες, που παρουσίασαν οι εκθέτες της 43ης xenia.
Την Κυριακή, τη “σκυτάλη πήραν” επιχειρηματίες μονάδων εστίασης, μια και κυριάρχησαν οι εκδηλώσεις για το Επώνυμο Ελληνικό Κρασί, τη γευσιγνωσία και το πάντρεμα κρασιού και φαγητού, με την πραγματοποίηση και εκπαιδευτικών σεμιναρίων με στόχευση τους σημερινούς και αυριανούς επαγγελματίες της εστίασης και της φιλοξενίας. Οσοι παρακολούθησαν τα σεμινάρια έλαβαν και σχετική βεβαίωση συμμετοχής. Οι επισκέπτες του περιπτέρου του Επώνυμου Ελληνικού Κρασιού, εξάλλου, είχαν τη δυνατότητα να απαντήσουν σε ερωτήσεις αξιολόγησης γνώσεων (και γευστικών δοκιμών) και να κερδίσουν διανυκτερεύσεις σε οινοτουριστικούς προορισμούς.΄
Τη Δευτέρα και τις δύο προηγούμενες ημέρες πραγματοποιήθηκε το «The Bar Academy Show 2», το πανελλαδικό συνέδριο για επαγγελματίες bartenders, bar managers και ιδιοκτήτες bar, cocktail bars, hotel bars & cafes αλλά και κάθε άνθρωπο που ενδιαφέρεται για την πορεία και τις νέες τάσεις στα αλκοολούχα ποτά, τα cocktails και το bartending γενικότερα, αποτελώντας μια μοναδική ευκαιρία ενημέρωσης για τις νέες τάσεις στον χώρο, εκπαίδευσης σε νέες τεχνικές και πρακτικές μέσα από σεμινάρια. Την ίδια ημέρα, οργανώθηκε ημερίδα με θέμα «Η εξοικονόμηση ενέργειας στα ξενοδοχεία με ή χωρίς την χρήση Α.Π.Ε.» από την Ένωση Ελληνικών Επιχειρήσεων Θέρμανσης και Ενέργειας (ΕΝΕΕΠΙΘΕ), ενώ συνεχίστηκε η 2η Ημέρα Καριέρας Τουρισμού από το kariera.gr και το JobsHoReCa.gr.
«Η Ελλάδα μετά την κρίση: ανασυνθέτοντας το εθνικό μας προϊόν»
Από τις παράλληλες εκδηλώσεις, που οργανώθηκαν στο πλαίσιο της 43ης xenia, εξαιρετικά ενημερωτική ήταν η συζήτηση με θέμα «Η Ελλάδα μετά την κρίση: ανασυνθέτοντας το εθνικό μας προϊόν», στην οποία μετείχαν ο ευρωβουλευτής κ.Σπύρος Δανέλλης, ο πρόεδρος της Altervision κ. Αλέξανδρος Κουρής, ο πρόεδρος της Πανευρωπαϊκής Συνομοσπονδίας Νέων Επιχειρηματιών κ. Δημήτρης Τσίγκος, η περιφερειάρχης Κρήτης κυρία Θεανώ Βρέντζου Σκορδαλάκη, ο πρόεδρος του σωματείου «Διάζωμα» και πρώην υπουργός Πολιτισμού κ. Σταύρος Μπένος και το μέλος του Δ.Σ. του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ) κ. Γιώργος Πίττας, ενώ τις απόψεις του έστειλε, μέσω μαγνητοσκοπημένου μηνύματος, ο ελληνικής καταγωγής ευρωβουλευτής των Γερμανών Φιλελευθέρων κ.Γιώργος Χατζημαρκάκης. Τη συζήτηση συντόνισε η δημοσιογράφος, βουλευτής Επικρατείας και πρέσβειρα του Επώνυμου Ελληνικού Κρασιού κυρία Μάγια Τσόκλη, Πριν από τη συζήτηση υπογράφηκε μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου και του Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου (ΣΕΟ).
Οι βασικές θέσεις των ομιλητών:
Ο κ.Χατζημαρκάκης υπογράμμισε ότι απαιτείται ένα νέο εθνικό προϊόν, που μπορεί να προωθήσει σήμερα η Ελλάδα. Πρέπει να αξιοποιήσουμε την ευκαιρία που δίνει η κρίση, είπε, και να προωθήσουμε το αληθινό πρόσωπο της Ελλάδας στον κόσμο, ξαναφτιάχνοντας το όνομα της χώρας (Rebranding Greece). Για να γίνει αυτό, σύμφωνα με τον κ.Χατζημαρκάκη, υπάρχει ένας τρόπος: Να αναδείξουμε τη μήτρα που γέννησε την Ευρώπη. Τον ελληνικό πολιτισμό. Στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική η παιδεία στηρίχτηκε στην ελληνική σκέψη, τόνισε. Στη νότια Αμερική λατρεύουν την Ελλάδα, στην Ασία και την Κίνα, θεωρείται ένας από τους πιο αρχαίους και σεβαστούς πολιτισμούς που όλοι θέλουν να μάθουν για αυτόν.
Βασικό εργαλείο του νέου εθνικού προϊόντος, κατά τον κ.Χατζημαρκάκη, πρέπει να είναι το κρασί, ένα προϊόν που βρίσκεται στον πυρήνα της καθημερινότητας της οικογένειας και της παρέας. «Να αναδείξουμε τη διάσταση του κρασιού σε όλα τα κομμάτια της ζωής του ανθρώπου όπως ιστορικά έγινε στον ελληνικό πολιτισμό», είπε χαρακτηριστικά. Η δράση αυτή θα αποτελέσει το «Δούρειο Ιππο» για να αναδειχθούν και όλες οι υπόλοιπες διαστάσεις του ελληνικού πολιτισμού. Ο κ.Χατζημαρκάκης ανέφερε ότι ως πρόεδρος στον Γερμανοελληνικό Επιχειρηματικό Σύνδεσμο έχει προωθήσει στη Γερμανία την καθιέρωση Σήματος Ποιότητας Ελληνικής Μεσογειακής Κουζίνας στα εστιατόρια της χώρας, μαζί με το Σύνδεσμο Γερμανών Γαστρονόμων και Ξενοδόχων και σε αυτό το δίκτυο μπορεί να υπάρξει συνεργασία.
Ο κ.Δανέλλης παρουσίασε τις επιδιώξεις της πρόσφατης έκθεσης, που εγκρίθηκε από το ευρωκοινοβούλιο, για τον τουρισμό στην Ενωμένη Ευρώπη, με κύριο στόχο την προώθηση της Ευρώπης ως ενιαίο προορισμό στις μακρινές αγορές και επισήμανε την ανάγκη σύνδεσης του τουρισμού με τον πολιτισμό, αλλά και με την τοπική αγροτική παραγωγή. Επ’αυτού, ο κ.Πίττας ανέλυσε το πρόγραμμα του ΞΕΕ για την καθιέρωση του ελληνικού πρωινού στα ξενοδοχεία της χώρας, ενός πρωινού που θα στηρίζεται στις τοπικές συνταγές και παραδόσεις, τονίζοντας ότι η μέχρι τώρα ανταπόκριση των ξενοδόχων είναι μεγάλη και, μάλιστα, όχι μόνο από τις μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες, αλλά και και από τις μικρομεσαίες.
Ο κ.Μπένος ανέλυσε τη δράση του σωματείου «Διάζωμα», μιας Κίνησης Πολιτών που κύριο στόχο έχει τη συμβολή στην προστασία και την ανάδειξη των αρχαίων χώρων θέασης και ακρόασης (θεάτρων, ωδείων, σταδίων και αμφιθεάτρων). Το «Διάζωμα» έχει καταφέρει να συγκεντρώσει μέχρι τώρα 30 εκατ.ευρώ, με τα οποία χρηματοδοτούνται μελέτες και έργα σε 45 αρχαία θέατρα.
Η κυρία Θεανώ Βρέντζου Σκορδαλάκη παρουσίασε το πρόγραμμα της Περιφέρειας Κρήτης για τον αγροτοδιατροφικό τομέα (ένα καλάθι τοπικών προϊόντων και διατροφής) και για τον τουρισμό, με τη σύσταση Φορέα Τουρισμού της Κρήτης) σύμπραξη με τον ιδιωτικό τομέα) για την ενιαία προώθηση του προορισμού Κρήτη.
Ο κ.Κουρής παρουσίασε ένα σχέδιο για το πώς πρέπει να αναπτυχθούν οι κινήσεις προβολής της Ελλάδας στο εξωτερικό αυτήν την εποχή. Το έλλειμμα αξιοπιστίας της χώρας, είπε, αυτή τη στιγμή δεν μπορεί να στηρίξει καμιά προσπάθεια προβολής της. Τώρα χρειάζεται από όλους αυτοκριτική. Ο κ.Κουρής εκτιμά ότι πρέπει να οργανώσουμε μια κινητοποίηση για την «ανάσταση» του ονόματος της χώρας στο εξωτερικό, με τη συμμετοχή και της φιλελληνικής κοινότητας (φοιτητές, ακαδημαϊκοί, επιστήμονες, καλλιτέχνες, επιχειρηματίες), Bloggers, ελληνικών εταιρειών με διεθνή παρουσία, ώστε σταδιακά να περάσει το μήνυμα για τη νέα Ελλάδα. Μαζί και οι Περιφέρειες, μέσα από ένα ενιαίο και πλήρη επικοινωνιακό σχεδιασμό. Η εικόνα της νέας Ελλάδας πρέπει να στηριχθεί στα σύγχρονα εθνικά επιτεύγματα (όπως το Μουσείο της Ακρόπολης), σε προϊόντα-πρεσβευτές (όπως το κρασί) και άλλες δράσεις.
Ο πρόεδρος της Πανευρωπαϊκής Συνομοσπονδίας Νέων Επιχειρηματιών κ.Δημήτρης Τσίγκος ανέλυσε τους λόγους, που οδήγησαν τη χώρα μας στην κρίση που βιώνουμε, υπογραμμίζοντας ότι «το κατεστημένο, κρατικοδίαιτο, οικονομικό μοντέλο ολοκληρώνει τον κύκλο του». Γι αυτό θεωρεί ότι μακροπρόθεσμα θα διαμορφωθεί ένα νέο οικονομικό πλαίσιο πολύ θετικό για τη χώρα μας. Ενας καθοριστικός λόγος, που δεν έχουμε επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα, είπε χαρακτηριστικά ο κ.Τσίγγος, είναι το φροντιστήριο, που δίνει «μασημένη τροφή» στον μαθητή και δεν τον αφήνει πεδίο να σκεφτεί και να δράσει αυτόνομα.
Η κυρία Τσόκλη, συντονίζοντας τη συζήτηση, τόνισε: «Η Ελλάδα του μέλλοντός μας οφείλει να τολμήσει, να εκφράσει νέες προτάσεις, να γίνει από παθητικός καταναλωτής αγαθών και ιδεών, ενεργός παραγωγός και εμπνευσμένος δημιουργός. Οι υγιείς δυνάμεις υπάρχουν, αυτό είναι το παρήγορο και το ελπιδοφόρο. Το δυσάρεστο είναι ότι αυτές οι υγιείς δυνάμεις είτε έχουν αρχίσει να φτερνίζονται, είτε νιώθουν ψυχικά αποκαμωμένες μέσα στη μοναξιά της όποιας τους επιτυχίας. Το στοίχημα είναι λοιπόν να τις εντοπίσουμε , να τις συντονίσουμε, να τις ενώσουμε κάτω από μία ενιαία διήγηση και έναν ενιαίο σχεδιασμό».