Σ.Μαζαράκης: Εστιάζουμε στο ανθρώπινο στοιχείο

sergio_mazarakis_interview
Στις ερωτήσεις των αναγνωστών του Tourism Press απαντά αυτή την εβδομάδα ο κ.Σέργιος Μαζαράκης, ιδιοκτήτης της συμβουλευτικής εταιρείας Business Coaching Lab.
 
Ο κ.Μαζαράκης απάντησε σε 11 ερωτήσεις των αναγνωστών, ο οποίες επικεντρώνονται κυρίως στα social media και στους τρόπους αύξησης των πωλήσεων των τουριστικών επιχειρήσεων.
 



Ποιο είναι το έργο ενός business coach και ο ποιος ο ρόλος του την περίοδο αυτή που διανύουμε; 



Το business coaching είναι σχετικά καινούργιο στην χώρα μας. Πρόκειται για συγκεκριμένες διαδικασίες συμβουλευτικής καθοδήγησης με τις οποίες ένας επιχειρηματίας πετυχαίνει τους επιχειρηματικούς αλλά και τους προσωπικούς του στόχους. Σε συνεργασία με έναν business coach, αξιολογείται η επιχείρησή του, ο τρόπος λειτουργίας του καθώς και τα προβλήματα που επιθυμεί να αντιμετωπίσει και στη συνέχεια με τη βοήθεια εξειδικευμένων εργαλείων, μεθόδων και στρατηγικών παρέχονται εξατομικευμένες λύσεις. Αυτές πρωταρχικά επικεντρώνονται στη βελτίωση των ικανοτήτων του επιχειρηματία. Το business coaching προσεγγίζει πιο σφαιρικά τον άνθρωπο και τον βοηθάει ουσιαστικά ώστε να αντιληφθεί καλύτερα τις αιτίες της ανεπιθύμητης κατάστασης που βιώνει και τις δυνατότητες που υπάρχουν για να την αντιμετωπίσει, σχεδιάζοντας την κατάλληλη στρατηγική για την επίτευξη του αποτελέσματος. Ασχολούμαστε κυρίως με τον ανθρώπινο παράγοντα. Δεν είναι ψυχολογική υποστήριξη και θεραπεία. Ένας business coach αποτελεί την εξωτερική ματιά, την αντικειμενική άποψη με την οποία μπορεί να εντοπίσει τα δυνατά και τα αδύνατα σημεία της επιχείρησης καθώς και τα αντίστοιχα του επιχειρηματία. Εφαρμόζοντας βήμα βήμα την κατάλληλη τεχνογνωσία διορθώνει αποτελεσματικά τις ανεπιθύμητες καταστάσεις και ενδυναμώνει αυτές που αποφέρουν θετικά αποτελέσματα στην εταιρεία όπως και στον ίδιο. 



Τι θα συμβουλεύατε μία επιχείρηση που έχει παρουσία  στο facebook τα τελευταία 2 χρόνια αλλά ακόμη δεν έχει δει το αναμενόμενο αποτέλεσμα που είναι να αυξήσει τις πωλήσεις της;



Είναι ζωτικής σημασίας να καθορίσει τον στόχο και τη στρατηγική της παρουσίας της στα social media. Παράλληλα παίζει ένα σπουδαίο ρόλο στην επίτευξη των στόχων της, το άτομο που ασχολείται με αυτά όπως και με τη συνολικότερη παρουσία της στο διαδίκτυο (website, blog κ.τ.λ). Πόσο καλά γνωρίζει τα εργαλεία αυτά και τις δυνατότητες τους; Αν είναι σε θέση να αναπτύξει την στρατηγική που απαιτείται για να πετύχει τους στόχους της; Το ζητούμενο στην προκειμένη περίπτωση δεν είναι αν θα πρέπει να έχει μια εταιρεία παρουσία στο διαδίκτυο και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αλλά πόσο καλά αξιοποιεί τα εργαλεία αυτά για τους σκοπούς της. Όταν κάτι δεν λειτουργεί όπως θέλουμε, πρέπει να δούμε δίχως καθυστέρηση αρχικά τι δεν κάνουμε καλά. Υπάρχουν αρκετές εταιρείες στο χώρο που ασχολούνται με αυτά ή σύμβουλοι επιχειρήσεων που θα μπορούσαν να βοηθήσουν ουσιαστικά έναν επιχειρηματία που θέλει να πετύχει αύξηση πωλήσεων από το internet και τα social media. Ο χρόνος κυλάει και θα πρέπει να αξιοποιούμε κάθε εργαλείο που έχουμε στη διάθεσή μας για να αναπτύξουμε την επιχείρησή μας. Όταν υπάρχει κάτι που δεν δουλεύει στο βαθμό που θα θέλαμε, πρέπει να ρωτήσουμε συγκεκριμένους ειδικούς και να μάθουμε τον τρόπο ώστε να το διορθώσουμε. Χρειάζεται καθημερινή παρακολούθηση και πιστή εφαρμογή της στρατηγικής. 



Δεν έχω το χρόνο να ασχοληθώ με την παρουσία των social media στην επιχείρησή μου αλλά όπως διάβασα στο τελευταίο άρθρο σας, θα μπορούσα να το αναθέσω σε ένα εξειδικευμένο γραφείο. Σε τι γραφείο θα πρέπει να απευθυνθώ και πώς μπορώ να ελέγξω αν οι υπηρεσίες που προσφέρει είναι αποτελεσματικές; 



Υπάρχουν εξειδικευμένα γραφεία που ασχολούνται με την ανάπτυξη στρατηγικής στα social media. Το ίδιο ισχύει και για οτιδήποτε αποφασίσουμε να αναθέσουμε outsource. Εξαρτάται από την προϋπολογισμένη δαπάνη που σκοπεύουμε να διαθέσουμε. Όπως θα έπρεπε να κάνουμε σε οτιδήποτε έτσι και σε αυτό, χρειάζεται να κάνουμε την έρευνά μας. Θα πρέπει να μάθουμε αν μπορεί να αναλάβει το γραφείο μια επιχείρηση σαν τη δική μας, αν ταιριάζουν οι στόχοι μας με τους στόχους του γραφείου αυτού, πως σκέφτεται ακριβώς να μας βοηθήσει, το κόστος φυσικά, προηγούμενους πελάτες που έχει αναλάβει κι αν έμειναν ευχαριστημένοι από την συνεργασία τους μαζί του, πιθανές πιστοποιήσεις, βραβεία και εγγυήσεις που έχει να μας παρουσιάσει. Πάντα φυσικά, μπορούμε να μιλήσουμε με πελάτες του και να διαπιστώσουμε από μόνοι μας αν έχουν μείνει ικανοποιημένοι και αν πέτυχαν τα αποτελέσματα τα οποία είχαν από κοινού θέσει. 



Πού κυμαίνεται το κόστος μιας ολοκληρωμένης παρουσίας μιας επιχείρησης στο διαδίκτυο και στα social media; 



Η απάντηση στο ερώτημα αυτό εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Τι budget έχω, ποια στρατηγική θέλω να αναπτύξω, τι θέλω να πετύχω με τα social media, πόσο μεγάλη είναι η εταιρεία η δική μου καθώς και αυτή που πρόκειται να με αναλάβει, αν έχω υποκαταστήματα, αν χρειάζεται να γίνει κάτι πιο εξειδικευμένο, αν κριθεί αναγκαίο να αναπτυχθούν και άλλες τεχνικές προώθησης της εταιρείας μου μαζί με τα social media. Υπάρχουν freelancers που αναλαμβάνουν τα social media μιας επιχείρησης με σχετικά μικρό κόστος, μεγάλα διαφημιστικά γραφεία όπως και εξειδικευμένα γραφεία μόνο για social media. Είναι πολύ σχετικό λοιπόν το πόσο θα κοστίσει μια τέτοιου είδους συνεργασία. Μην ξεχνάμε το εξής παράγοντα. Σε πόσα social media θέλω να έχω παρουσία;Πρέπει να έχω σε όλα; Μπορεί λοιπόν να ξεκινάει το κόστος από 500-700 ευρώ ανά μήνα και να φτάνει αρκετά ψηλά. Το ίδιο ισχύει φυσικά και με τη λειτουργία και προώθηση μιας ιστοσελίδας. 



Πώς μπορώ να αυξήσω τις κρατήσεις στο ξενοδοχείο μέσω του internet; 



Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που θα πρέπει να λειτουργούν παράλληλα και αρμονικά για να αυξήσει ένας επιχειρηματίας της πωλήσεις του μέσω του internet. Και αυτό δεν αφορά μόνο κατεξοχήν την online προώθηση. Πέρα από τα παρακάτω, θα πρέπει να παραδίδει υψηλής ποιότητας υπηρεσίας και ο πελάτης να φεύγει ικανοποιημένος. Κάποια από τα εργαλεία λοιπόν είναι: 

 

  • Mια αποτελεσματική ιστοσελίδα. Λέγοντας αποτελεσματική εννοούμε το στήσιμό της, τις φωτογραφίες της, τα κείμενά της, το κώδικα προγραμματισμού της, τις landing pages, τα lead magnets που έχει κτλ. 
  • Σωστή παρουσία στα social media και έξυπνη ανάπτυξη στρατηγικής σε αυτά. 
  • Σωστή διαχείριση και αξιοποίηση του υφιστάμενου πελατολογίου της επιχείρησης. 
  • Σωστή προσέγγιση του target group της επιχείρησης. 
  • Σωστή τοποθέτηση της επιχείρησης στην αγορά και την διαφοροποίηση από τον ανταγωνισμό. 
  • Συστηματικές ενέργειες προώθησης της ιστοσελίδας του (offline και online) 
  • Αποτελεσματικές ενέργειες email marketing. 
  • Συνεχές monitoring και αναλυτικό reporting ώστε να παρέχονται στον ιδιοκτήτη του ξενοδοχείου τα αποτελέσματα των προωθητικών του ενεργειών. 
  • Αποτελεσματικό SEO, διαφημίσεις στη Google κτλ. 
  • Αrticle marketing 



Έχω μία ξενοδοχειακή επιχείρηση με 20 δωμάτια, παραδοσιακού χαρακτήρα, η οποία ξεκινά τώρα τη λειτουργία της. Ποια είναι τα πρώτα βήματα που θα πρέπει να κάνω για να έχω αν είναι δυνατόν 12μηνη λειτουργία και πωλήσεις; 



Με αρκετή, στοχευμένη και συστηματική προώθηση και έξυπνες στρατηγικές δημοσίων σχέσεων καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Οποιοδήποτε είδος επιχείρησης κι αν ξεκινάμε, το πρώτο και πιο βασικό βήμα που θα καθορίσει το μέλλον μας είναι η διαφήμισή του ώστε να μας μάθει το κοινό μας. Μάρκετινγκ λοιπόν και ουσιαστικές ενέργειες δημοσίων σχέσεων. Στην συνέχεια, άψογη παράδοση των υπηρεσιών μας.

Πώς μπορεί μία ξενοδοχειακή μονάδα που βρίσκεται σε μη τουριστική περιοχή της χώρας να προσελκύσει ικανό αριθμό πελατών; 

Σίγουρα σχετίζεται με το πόσο αποτελεσματικά προωθεί η ξενοδοχειακή μονάδα τις υπηρεσίες της. Πόσο στοχευμένα προσελκύει το target group που την ενδιαφέρει. Αναμφίβολα υπάρχουν αυξημένες δυσκολίες όταν η περιοχή είναι μη τουριστική. Αυτό που θα πρέπει να έχει στο νου του ο επιχειρηματίας είναι πως θα μετατρέψει αυτά τα “εμπόδια” και τις δυσκολίες σε ευκαιρίες. Καλείται να επινοήσει και να δημιουργήσει λύσεις σε προβλήματα που σε διαφορετική περίπτωση θα είχαν λυθεί από τοπικούς φορείς, το κράτος κτλ. Κάντε την ξενοδοχειακή μονάδα γνωστή στο κόσμο. Έπειτα παραδώστε τις υπηρεσίες που θέλει ο κόσμος με το παραπάνω. Τα υπόλοιπα θα έρθουν. 

Πώς μπορεί μία τουριστική επιχείρηση να αντεπεξέλθει στις σημερινές συνθήκες, παρά την οικονομική κρίση και την κακή εικόνα της Ελλάδος στο εξωτερικό; 

Με εξαιρετικό επίπεδο υπηρεσιών προς τους πελάτες της. Με αποτελεσματική προώθηση για να προσεγγίσει νέους πελάτες και αγορές. Με σωστό οικονομικό προγραμματισμό και επιλογή προσωπικού. Διαφωνία με την υπάρχουσα δύσκολη κατάσταση και πρόθεση για σκληρή δουλειά! Εναπόκειται στην κάθε επιχείρηση να εφαρμόσει αποτελεσματικές στρατηγικές marketing και δημοσίων σχέσεων για να αντιστρέψει το αρνητικό κλίμα. Δυστυχώς, όπως έχει δείξει η ιστορία, η ατομική πρωτοβουλία είναι αυτό που αλλάζει μια κατάσταση. Δεν θα πρέπει να περιμένουμε το κράτος να μας βοηθήσει και να μας “σώσει”. Ο καθένας ξεχωριστά πρέπει να συνεισφέρει στο σκοπό αυτό και να κάνει ό,τι χρειάζεται με τα διαθέσιμα μέσα και πόρους που έχει. 

Πιστεύετε ότι η προβολή μιας επιχείρησης θα πρέπει να γίνεται μόνο μέσω διαδικτύου ή σε συνδυασμό με τα παραδοσιακά μέσα (εκθέσεις, φυλλάδια, διαφημίσεις σε περιοδικά, κ.λ.π.); 

Παρά το γεγονός ότι οι διαφημίσεις στα “παραδοσιακά” μέσα προβολής φθίνει, θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί σχετικά με το ROI κάθε προωθητικής ενέργειας. Πετυχημένες ενέργειες marketing του παρελθόντος θα πρέπει να επαναλαμβάνονται και βεβαίως δεδομένης της αύξησης της χρήσης του internet, δεν θα πρέπει να παραλείψει να δημιουργήσει μια ικανοποιητική παρουσία σε αυτό η οποία ανάμεσα στους διαφορετικούς σκοπούς που πιθανά να έχει θέσει θα πρέπει να υπάρχει και αυτός της αύξησης των πωλήσεων. Κρατάμε τις διαφημιστικές ενέργειες που φέρνουν αποτελέσματα. Και συνεχώς ψάχνουμε να βρούμε νέους τρόπους προσέγγισης του κοινού μας. 

Σε μία περίοδο κρίσης, τι μπορεί να κάνει ένα τουριστικό γραφείο για να αυξήσει τις πωλήσεις του;

Καλές συνεργασίες με άλλες επιχειρήσεις. Αξιοποίηση του υπάρχοντος πελατολογίου του. Εξαιρετική εξυπηρέτηση προς τους πελάτες του. Συστηματική και στοχευμένη προβολή των υπηρεσιών του μέσω internet, αξιοποιώντας το στο μέγιστο βαθμό. Συχνή επικοινωνία με τους πελάτες του. Στρατηγική διαφοροποίηση από τον ανταγωνισμό. Συνεχής επιδιώξη για παροχή υπεραξίας στις υπηρεσίες του. Γρήγορη εξυπηρέτηση. Ανταγωνιστικές τιμές στο βαθμό που γίνεται. Και βέβαια μην παραλείπουμε το ανθρώπινο δυναμικό του. Ενίσχυση των δυνατοτήτων και βελτίωση των ικανοτήτων του προσωπικού που ασχολούνται με την πώληση. 

Τι ελπίδες έχει κάποιος που τώρα ολοκληρώνει τις σπουδές του στη διοίκηση τουρισμού να απασχοληθεί σε μία τουριστική επιχείρηση; 

Υπάρχουν θέσεις εργασίας. Αυτό είναι γεγονός. Όντως οι συνθήκες έχουν δυσκολέψει. Όμως οι τρόποι για να βρει κάποιος δουλειά έχουν αυξηθεί. Θα πρέπει να αξιοποιήσει τον καθένα ξεχωριστά. Από την “παραδοσιακή” αποστολή βιογραφικών, το LinkedIn κτλ. ακόμα και να δημιουργήσει ένα blog για να ανεβάζει πολύτιμο περιεχόμενο που θα “τραβήξει” την προσοχή των μελλοντικών εργοδοτών του. Στην εποχή αυτή είναι επιτακτική ανάγκη να υπάρχει διαφοροποίηση. Ο οποιοσδήποτε θα πρέπει να τοποθετηθεί διαφορετικά στην αγορά εργασίας. Το ίδιο ισχύει και για κάποιον που ολοκληρώνει τις σπουδές του. Γιατί να επιλέξει ένας εργοδότης εκείνον και όχι κάποιον άλλο; Τι χρειάζεται να κάνει για να διαφοροποιηθεί από τους υπολοίπους; Βλέπουμε ότι είναι απαραίτητη η επαρκής και συνεχιζόμενη εκπαίδευση και σε άλλους τομείς πέραν των σπουδών του. Γλώσσες πέρα από τα αγγλικά/γαλλικά. Γνώση των νέων τεχνολογιών ώστε να καταλάβει πλήρως ο μελλοντικός του εργοδότης ότι ο υποψήφιος προσφέρει κάτι πολύ παραπάνω από τα τυπικά καθήκοντα της θέσης. Και φυσικά όρεξη για δουλειά και για αποτελέσματα. Ο καθένας μας κρίνεται από τα αποτελέσματα που επιφέρει στο περιβάλλον. Οι δυσκολίες που περνάει αυτή τη στιγμή η χώρα μας πρέπει να κρατούν σε συνεχή εγρήγορση τον καθένα μας ώστε να συμβαδίζουμε με τις εξελίξεις. Οτιδήποτε μαθαίνει κανείς και μπορεί να εφαρμόσει με επιτυχία σε μια επιχείρηση πέραν των συγκεκριμένων αρμοδιοτήτων αυξάνει σημαντικά την πιθανότητα να προσληφθεί. 

Μοιραστείτε τα νέα

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.