του Σέργιου Μαζαράκη*
Σε αυτήν τη δύσκολη περίοδο ύφεσης που βιώνουν οι επιχειρηματίες, οι πιθανότητες να παρουσιαστούν έντονες καταστάσεις άγχους είναι πάρα πολλές και αυξάνονται κάθε μέρα όλο και περισσότερο.
- Εντοπίστε ακριβώς τι είναι αυτό που σας αγχώνει. Αυτό είναι το πρωταρχικό βήμα για να αρχίσετε να αντιμετωπίζετε αποτελεσματικά την κατάσταση. Ποιό ακριβώς τμήμα της επιχείρησής σας, σας δημιουργεί άγχος και πίεση; Αν δεν γνωρίζετε ποια υπάρχουσα λειτουργία της δεν συνεισφέρει στο να ξεπεράσει την κρίση, τότε απλά θα είστε αγχωμένος εξαιτίας μιας λανθασμένης πηγής του στρες. Για παράδειγμα, αν νιώθετε ότι αγχώνεστε λόγω της χαμηλής απόδοσης σε πωλήσεις, εξετάστε πρώτα την απόδοση του τμήματος μάρκετινγκ. Πριν να ξεκινήσετε να ελέγχετε το τμήμα πωλήσεων διερευνήστε διεξοδικά το τμήμα μάρκετινγκ. Είναι πετυχημένες οι ενέργειές του; Γίνονται συντονισμένα; Ποιός είναι ο στόχος σας για τον συγκεκριμένο κλάδο της επιχείρησής σας;
- Κάντε ένα συγκεκριμένο στρατηγικό σχεδιασμό. Ακόμα και σε περιόδους κρίσης, θα πρέπει να υπάρχει ένα πλάνο ώστε ο επιχειρηματίας να μπορεί να έχει ένα στόχο. Ανεξάρτητα από το αν είναι μακροπρόθεσμος ή βραχυπρόθεσμος, σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια, αποτελεί ένα σταθερό παράγοντα για εσάς και για την επιχείρησή σας. Δίχως ένα ξεκάθαρο και καταγεγραμμένο πλάνο, είναι μεγάλη η πιθανότητα παρέκκλισης από τους στόχους σας.
- Μην κάνετε βιαστικές κινήσεις. “Λύσεις” απόγνωσης και πανικού μπορούν να προκαλέσουν περισσότερο άγχος και πίεση και αυτό να οδηγήσει σε ακόμα πιο σημαντικά και έντονα προβλήματα. Μην επηρεάζεστε από ανθρώπους που θα σας προτείνουν λύσεις διάσωσης και εύκολου χειρισμού των καταστάσεων που αντιμετωπίζετε.
- Ζητείστε την βοήθεια ενός ειδικού. Όπως για παράδειγμα σε επείγουσες καταστάσεις όσον αφορά στην υγεία σας χρειάζεστε τη βοήθεια ενός γιατρού, έτσι και σε καταστάσεις δύσκολες μέσα στην επιχείρησή σας που η λύση τους φαίνεται πολύπλοκη, εξειδικευμένοι σύμβουλοι επιχειρήσεων μπορεί να σας καθοδηγήσουν σε διεξόδους που διαφορετικά δεν θα διακρίνατε εύκολα καθώς επίσης και να σας βοηθήσουν να εφαρμόσετε ένα πλάνο το οποίο θα οδηγήσει σε επιβιωτικές ενέργειες για εσάς και την επιχείρησή σας. Ως γνωστόν, όταν κάποιος βρίσκεται μέσα σε ένα πρόβλημα, είναι καλό να αποστασιοποιείται λίγο ώστε να καταφέρει να δει πιο ξεκάθαρα την λύση του και τις διαφορετικές εναλλακτικές που έχει στην διάθεσή του.
- Μια σημαντική παράμετρος είναι να μην σκέφτεστε πολύ. Η σκέψη δεν βοηθά και τις περισσότερες φορές η λύση βρίσκεται έξω από το κεφάλι σας. Παρατηρήστε προσεκτικά τις άλλες εταιρείες που τα καταφέρνουν στην κρίση. Ποιές ενέργειες κάνουν. Πώς λειτουργούν σε τέτοιες δύσκολες περιόδους. Πώς βρίσκουν πελάτες. Το αντίδοτο της κρίσης είναι η δημιουργία νέων προϋποθέσεων που θα σας βγάλουν από την κατάσταση αυτή.
- Σταματήστε να ασχολείστε με τα άσχημα νέα και κάντε πράγματα τα οποία σας ευχαριστούν και σας χαλαρώνουν. Η ενημέρωση από τα Μ.Μ.Ε. τις περισσότερες φορές αποτελεί απλά ακόμα ένα παράγοντα για την αύξηση του άγχους σας. Μην επικεντρώνεστε λοιπόν στα προβλήματα και στα θέματα που σας ρίχνουν ψυχολογικά αλλά στη λύση που πρέπει να βρείτε. Ασχοληθείτε με θέματα που σας ανεβάζουν. Κάντε ενέργειες που σας γεμίζουν ψυχικά και πνευματικά. Εκπαιδευτείτε σε κάτι που θα βοηθήσει εσάς και την επιχείρησή σας. Ξοδέψτε ποιοτικά τον ελεύθερό σας χρόνο. Αξιοποιήστε τον λίγο ελεύθερο χρόνο που σας απομένει όταν τελειώνετε την εργασία σας.
- Δείτε πως μπορείτε να αυξήσετε την δουλειά σας. Δείτε πως η δραστηριότητα που έχετε μπορεί να αναπτυχθεί. Είναι θέμα διαφήμισης και διαφόρων άλλων προωθητικών ενεργειών με χαμηλό κόστος; Είναι θέμα περισσότερης επικοινωνίας με τους υφιστάμενους πελάτες σας για να ερευνήσετε αν χρειάζονται κάτι από εσάς; Είναι θέμα εύρεσης νέων πελατών; Το χειρότερο πράγμα που μπορείτε να κάνετε είναι να μην κάνετε τίποτα. Η κρίση μπορεί να αποτελέσει μια μεγάλη ευκαιρία για την επιχείρησή σας, αρκεί να αρχίσετε να τη βλέπετε έτσι καταρχήν και κατά δεύτερον να ενεργήσετε προς αυτήν την κατεύθυνση.

