Με μεγάλη επιτυχία ολοκλήρωσε τις εργασίες του η κορυφαία εκδήλωση στο χώρο της έρευνας στον τομέα των μεταφορών στην Ευρώπη (Transport Research Arena – TRA 2012), που έλαβε χώρα στο Διεθνές Συνεδριακό Κέντρο του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
Οι πιο σπουδαίοι εκπρόσωποι του χώρου, δηλαδή ειδικοί, τεχνοκράτες, βιομήχανοι και πολιτικοί, αλλά και ακαδημαϊκοί, ερευνητές, σχεδιαστές και κατασκευαστές, μίλησαν και συμμετείχαν στις διαδικασίες του συνεδρίου, που συγκέντρωσε πλήθος κόσμου από όλη την Ευρώπη.
Το συνέδριο διήρκεσε τέσσερις ημέρες, από τις 23 ως τις 26 Απριλίου και συμμετείχαν στις εργασίες του συνολικά περισσότεροι από 1.600 σύνεδροι. Σε έναν εκθεσιακό χώρο που καταλάμβανε περίπου χίλια τετραγωνικά, οι εκθέτες, δημόσιοι και ιδιωτικοί φορείς, παρουσίαζαν καινοτόμες ιδέες και λύσεις για πιο ασφαλείς, πιο «έξυπνες», πιο γρήγορες και πιο οικολογικές μετακινήσεις στην Ευρωπαϊκή ήπειρο.
Την έκθεση τίμησαν με την παρουσία τους και τη συμμετοχή τους η Επίτροπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την έρευνα, την τεχνολογία και τις επιστήμες Maire Geoghegan-Quinn, η οποία και εγκαινίασε την έκθεση, ο Υπουργός Μεταφορών, Υποδομών & Δικτύων Μάκης Βορίδης και ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αρμόδιος για τις μεταφορές Siim Kallas (με μήνυμα). Παράλληλα, το παρόν έδωσαν γενικοί διευθυντές, αναπληρωτές γενικοί διευθυντές, διευθυντές και τμηματάρχες της Ε.Ε., γενικοί γραμματείς υπουργείων, εκπρόσωποι πολιτικών κομμάτων, διευθυντές οδοποιίας ευρωπαϊκών κρατών, πρόεδροι οργανισμών και διοικητές ερευνητικών κέντρων της Ευρώπης, αλλά και μεγάλος αριθμός ερευνητών και καθηγητών πανεπιστημίων.
Το συνέδριο κάλυψε το σύνολο πρακτικά των γνωστικών περιοχών που αφορούν στις επιφανειακές μεταφορές, δηλαδή τις οδικές, τις σιδηροδρομικές και τις θαλάσσιες μεταφορές μικρών αποστάσεων. Οι θεματικές περιοχές που καλύφθηκαν διαρθρώνονται γύρω από έξι πυλώνες που αναφέρονται σε θέματα:
• πολιτικής και διακυβέρνησης στις μεταφορές,
• μελέτης, κατασκευής και λειτουργίας των συγκοινωνιακών υποδομών,
• ασφάλειας μεταφορών,
• σχεδιασμού και λειτουργίας οχημάτων και σκαφών για όλα τα μέσα,
• περιβάλλοντος και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στα συστήματα μεταφορών,
• συμπληρωματικότητας των μέσων μεταφοράς.
Συνολικά πραγματοποιήθηκαν περί τις 600 παρουσιάσεις σε 107 συνεδρίες από επιστήμονες και εκπροσώπους φορέων από 46 διαφορετικές χώρες.
Μεταξύ των εργασιών του συνεδρίου υπήρξαν εξειδικευμένες συνεδρίες, όπως αυτή των μεγάλων οδικών αξόνων με παραχώρηση, το νέο πρόγραμμα έρευνας στις Μεταφορές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής HORIZON 2020, θέματα σχετικά με τις διαφοροποιήσεις μεταξύ των δύο φύλων στις μεταφορές, κ.ά.
Στους εκθεσιακούς χώρους του συνεδρίου συμμετείχαν 46 φορείς από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση, συμπεριλαμβανομένης της αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η οποία και στήριξε την οργάνωση και διεξαγωγή του συνεδρίου.
Το συνέδριο έδωσε ιδιαίτερη βαρύτητα στις εργασίες των νέων επιστημόνων, βραβεύοντας εννέα εργασίες. Επίσης έδωσε επτά βραβεία σε επιστημονικές εργασίες ανάλογα με το περιεχόμενό τους.
Στην τελευταία ολομέλεια του Συνεδρίου, ο πρόεδρος της Επιτροπής Διοίκησης του TRA 2012 Σέργιος Λαμπρόπουλος, παρέδωσε τη σκυτάλη για την υλοποίηση του TRA 2014 σε υψηλόβαθμο στέλεχος του Υπουργείου Μεταφορών της Γαλλίας.
Εκτός από τον κ. Λαμπρόπουλο, την ευθύνη του Συνεδρίου είχαν ο τεχνικός σύμβουλος του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Σαράντης Παντελιάς ως Πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής και ο καθηγητής συγκοινωνιολόγος κ. Παναγιώτης Παπαϊωάννου ως Πρόεδρος της Επιτροπής Προγράμματος.
Στο πλαίσιο των κοινωνικών εκδηλώσεων που έγιναν προς τιμήν των συνέδρων στο περιθώριο των εργασιών του συνεδρίου, πραγματοποιήθηκε μεταξύ άλλων επίσημο δείπνο την Τρίτη 24 Απριλίου στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης, στο οποίο και ξεναγήθηκαν οι συμμετέχοντες, ενώ η αποχαιρετιστήρια δεξίωση έλαβε χώρα στην Αίγλη Ζαππείου την Τετάρτη 25 Απριλίου, το βράδυ.
Την όλη οργάνωση του συνεδρίου έχει αναλάβει η συνεδριακή εταιρεία AFEA Travel & Congress Services.