Ένταση επικρατεί στους κόλπους της Ελληνικής ακτοπλοΐας με δύο εταιρείες του χώρου, την NEL Lines και την Blue Star Ferries, αιτήματα των οποίων εξετάζονται σήμερα στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ).
Η μεν πρώτη έχει ζητήσει από το ΣΑΣ τη δρομολόγηση πλοίου στα Δωδεκάνησα ενώ η δεύτερη την πραγματοποίηση ετήσιων εκπρόθεσμων δρομολογίων στη γραμμή Χίου – Μυτιλήνης. Κατά πώς φαίνεται τόσο η NEL όσο και η Blue Star αντέδρασαν στα αιτήματα αυτά προβάλλοντας τα δικά τους επιχειρήματα η κάθε μία.
Για μονοπωλιακές και εκβιαστικές πρακτικές κατηγορεί η NEL Lines την Blue Star Ferries σε ανακοίνωσή της προς τον Τύπο.
Αφορμή στάθηκε το αίτημα της τελευταίας προς το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών για εκπρόθεσμα ετήσια δρομολόγια στη γραμμή Χίου – Μυτιλήνης από 05/07/2012 έως 04/07/2013.
Η NEL υποστηρίζει ότι το αίτημα αυτό είναι κατά παράβαση του άρθρου 4 παρ. 5 του Ν.2932/2001 (όπως ισχύει σήμερα) που προβλέπει ότι για εκπρόθεσμη δήλωση δρομολόγησης μετά τις 31/01/2011 (όπως είναι η εξεταζόμενη αίτηση) πρέπει να συντρέχουν και να ικανοποιούνται συγκοινωνιακές ανάγκες που δεν καλύπτονται από τα ήδη δρομολογημένα πλοία με τακτική δρομολόγηση ή με συμβάσεις του άρθρου 8.
Η γραμμή Πειραιάς – Χίος – Μυτιλήνη,όπως αναφέρει η NEL στην ανακοίνωσή της, υπερκαλύπτεται από τα ήδη δρομολογημένα πλοία Ε/Γ-Ο/Γ ΝΗΣΟΣ ΧΙΟΣ της HELLENIC SEAWAYS, Ε/Γ-Ο/Γ EUROPEAN EXPRESS, Ε/Γ-Ο/Γ ΘΕΟΦΙΛΟΣ της Ναυτιλιακής Εταιρείας Λέσβου Α.Ε. με συνολικά 11 δρομολόγια την εβδομάδα και επιπλέον τρία δρομολόγια με το φορτηγό – οχηματαγωγό ΠΕΛΑΓΙΤΗΣ της ΑΕΙΝΑΥΤΗΣ Ν.Ε.
Αντίδραση Blue Star στο αίτημα NEL
Σύμφωνα πάντα με την ανακοίνωση της NEL, αναφέρεται ότι η BLUE STAR FERRIES σε αίτημα ετήσιας δρομολόγησης επιβατηγού – οχηματαγωγού στα Δωδεκάνησα του Ε/Γ-Ο/Γ AQUA HERCULES της Ναυτιλιακής Εταιρείας Λέσβου Α.Ε., διαφώνησε πλήρως στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών που έγινε στη Μυτιλήνη στις 10/02/2012, ισχυριζόμενη ότι δεν υπάρχουν συγκοινωνιακές ανάγκες παρότι εξυπηρετούσε τα Δωδεκάνησα, όπως τονίζεται στην ανακοίνωση “Μονοπωλιακώς”.
Σε νεότερο αίτημα της Ναυτιλιακής Εταιρείας Λέσβου Α.Ε. για δρομολόγηση του AQUA HERCULES ως οχηματαγωγό (Φ/Γ-Ο/Γ) σε αντικατάσταση του ετησίως δρομολογημένου Φ/Γ-Ο/Γ ΙΠΠΟΤΗΣ από 11/06/2012 έως 31/10/2012 που πρόκειται να εξεταστεί στο Σ.Α.Σ. 08/06/2012 η BLUE STAR FERRIES διαφώνησε δηλώνοντας ότι:
“Η δρομολόγηση αυτή μας βρίσκει αντίθετους διότι η Εταιρεία μας έχει ήδη ρυθμίσει τα δρομολόγια της, ούτως ώστε να εξυπηρετούνται οι ανάγκες της γραμμής, συνεπώς όπως καλά γνωρίζετε και όπως η εταιρεία ΝΕΛ παραδέχεται στο αίτημα της, δεν υφίστανται συγκοινωνιακές ανάγκες που θα δικαιολογούσαν μια έκτακτη δρομολόγηση.
Επιπλέον, πρέπει να επισημάνουμε ότι η τυχόν έγκριση έκτακτης δρομολόγησης θα είχε σαν αποτέλεσμα της ανάγκη ακύρωσης δρομολογίων μας με σοβαρές συνέπειες όχι μόνο στη διακίνηση φορτηγών αλλά και επιβατών, η οποία σημειωτέον και δυστυχώς είναι ιδιαίτερα προβληματική”.
NEL Lines: ΕNκβιαστική και μονοπωλιακή η στάση της Blue Star
Η Ναυτιλιακή Λέσβου (NEL Lines) προσάπτει στην BLUE STAR FERRIES ότι “αφού μονοπώλησε και καθυπέταξε τα νησιά των Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων με μονοπωλιακές πρακτικές, κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης και εκβιασμό στους μεταφορείς να υπογράφουν συμβόλαια αποκλειστικής μεταφοράς με τα πλοία της, κατά παράβαση κάθε νομικού και δεοντολογικού κανόνα, κατάφερε να αποτρέψει και να αποτρέπει ακόμα και σήμερα τη δρομολόγηση άλλων συμβατικών πλοίων, στα ανωτέρω νησιωτικά συμπλέγματα.
Αυτή η εκβιαστική πρακτική της που είναι γνωστή, τόσο σε όλες τις μεταφορικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται, όσο και στις Λιμενικές Αρχές – Υπουργεία που κωφεύουν παρά τις κατά καιρούς καταγγελίες, πέτυχε το σκοπό της. Έμεινε ως μοναδική εταιρεία που συνδέει Κυκλάδες και Δωδεκάνησα με τον Πειραιά.
Τόσο το Ε/Γ-Ο/Γ ΑΔΑΜΑΝΤΙΟΣ ΚΟΡΑΗΣ της ZANTE FERRIES όσο και το Ε/Γ-Ο/Γ ΝΗΣΟΣ ΡΟΔΟΣ της HELLENIC SEAWAYS στις γραμμές αντίστοιχα των Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων, δεν κατάφεραν να μείνουν στις συγκεκριμένες γραμμές πάνω από λίγους μήνες, καθ όσον λόγω των προαναφερθέντων εκβιασμών και συμβολαίων της BLUE STAR FERRIES με τους μεταφορείς δεν πήραν παρά μερίδιο 2% έως 5% της αγορά των φορτηγών.”
Το Tourism Press έχει επικοινωνήσει με την Blue Star Ferries και αναμένει την απάντησή της.