Δυνατότητες ανάπτυξης αθλητικού τουρισμού στην Ελλάδα

Τμήμα από γήπεδο στίβου

Μία μορφή τουρισμού που περισότερα θετικά έχει να επιδείξει καθώς αυξάνει την ελκυστικότητα της περιοχής που αναπτύσσεται. Στην Ελλάδα ο Κλασικός Μαραθώνιος αποτελεί ένα επιτυχημένο παραδειγμα. 

Ο αθλητικός τουρισμός ανήκει στις ειδικές μορφές τουρισμού καθώς απευθύνεται σε ορισμένη κατηγορία τουριστών (π.χ. αθλητές, φίλαθλοι κ.λπ.). Πολλοί ερευνητές επισημαίνουν πως ο αθλητικός τουρισμός, αναφέρεται στην πραγματοποίηση και την εμπειρία ενός ταξιδιού, προκειμένου ο τουρίστας να συμμετέχει ενεργά ή να παρακολουθήσει δραστηριότητες που σχετίζονται με τον αθλητισμό. Πιο συγκεκριμένα, ο αθλητικός τουρισμός είναι ο τουρισμός που βασίζεται στην αναψυχή και απομακρύνει τα άτομα προσωρινά από τον τόπο διαμονής τους, για να συμμετάσχουν σε αθλητικές δραστηριότητες (ενεργητικός αθλητικός τουρισμός), ή να παρακολουθήσουν αθλητικά γεγονότα (παθητικός αθλητικός τουρισμός) ή να αναπολήσουν στιγμές σχετικές με αθλητικά γεγονότα (νοσταλγικός αθλητικός τουρισμός).

Μελέτες αναφέρουν πως οι χώρες – πόλεις επιδιώκουν να αναλάβουν τη διοργάνωση μεγάλων ή και πιο μικρών αθλητικών γεγονότων επειδή:

  • συμβάλλουν σημαντικά (έστω και με παροδικό χαρακτήρα) στην τοπική και εθνική οικονομία.
  • η υψηλή διεθνής προβολή με τα σύγχρονα ΜΜΕ, μπορεί να δώσει μεγάλη ώθηση στη διαφήμιση και προβολή της χώρας – πόλης αποτελώντας σημαντικό μέσο προώθησης του τουρισμού.
  • από κοινωνικο-ψυχολογικής άποψης, ενισχύουν το γόητρο της τοπικής κοινωνίας.

Αν και διάφοροι συγγραφείς θεωρούν ότι τα αθλητικά γεγονότα παγκόσμιας εμβέλειας αποτελούν για τις διοργανώτριες χώρες έναν σημαντικό πόλο προβολής και οικονομικής ανάπτυξης, στον παρακάτω πίνακα συνοψίζονται κάποια μειονεκτήματα από την διεξαγωγή αθλητικών γεγονότων στους τομείς τουρισμού, οικονομίας και υποδομών:

Πλεονεκτήματα – Μειονεκτήματα διοργάνωσης μεγάλων αθλητικών γεγονότων

Στην Ελλάδα διοργανώνεται ο Κλασικός Μαραθώνιος Αθηνών (μια χαρακτηριστική μορφή αθλητικού τουρισμού) που αποτελεί το μεγαλύτερο ετήσιο αθλητικό τουριστικό προϊόν της χώρας. Οι Μαραθώνιοι είναι σημαντικά γεγονότα, τα οποία μπορούν να έχουν θετικές οικονομικές επιδράσεις αν οργανωθούν σωστά και αποτελεσματικά.

Πράγματι, το 2016 ο Μαραθώνιος της Αθήνας προσέλκυσε περίπου 7.500 αθλητικούς τουρίστες από το εξωτερικό και συγκριμένα από 105 χώρες, σε σχέση με 6.000 που είχε προσελκύσει το 2007. Σε έρευνα που έγινε με τη συμπλήρωση ερωτηματολογίου έδειξε ότι οι συμμετέχοντες στον Μαραθώνιο της Αθήνας συνοδεύονται κατ’ ελάχιστον από ένα ακόμη άτομο και μένουν στην Αθήνα (ή στην Ελλάδα) για πέντε μέρες κατά μέσο όρο, ενώ για τη διαμονή και τη διατροφή τους, τη συμμετοχή τους στο Μαραθώνιο και τις παράλληλες δραστηριότητες αυτού, καθώς και για επισκέψεις και ξεναγήσεις και για αγορά αναμνηστικών ξοδεύουν κατά μέσο όρο 1.000-1.200 ευρώ έκαστος (εκτός των αεροπορικών εξόδων).

Για την Ελλάδα με τις καλές κλιματολογικές συνθήκες, ο αθλητικός τουρισμός αναψυχής είναι μια σημαντική κατηγορία του αθλητικού τουρισμού. Ακολουθούν ο τουρισμός αθλητικών διοργανώσεων και ο προπονητικός αθλητικός τουρισμός. Οι κατηγορίες αθλητικών δραστηριοτήτων αναψυχής που έχουν μεγάλη προοπτική να προσελκύσουν αθλητικούς τουρίστες στην Ελλάδα είναι: η ποδηλασία, ο μηχανοκίνητος αθλητισμός, οι ορεινοί αγώνες τρεξίματος, το σερφινγκ, η ιστιοπλοΐα, οι καταδύσεις, το γκολφ, κ.ά. Για να μπορέσει όμως η χώρα να ανταποκριθεί στην ανάπτυξη των ειδικών μορφών τουρισμού χρειάζεται αποτελεσματική διαχείριση αυτών και ένας σωστός προγραμματισμός, ενταγμένος όμως μέσα σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την ανάπτυξη του τουρισμού.

Μοιραστείτε τα νέα

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.