Περισσότερες καθυστερήσεις πτήσεων αναμένονται το προσεχές διάστημα και αμφίβολα επίπεδα ασφάλειας του εναέριου χώρου, με τις όποιες συνέπειες και στην τουριστική βιομηχανία, αν η κυβέρνηση προβεί σε περικοπές μισθών στους Ελεγκτές Εναέριου Χώρου, προειδοποιεί το συνδικαλιστικό τους όργανο.
Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος είναι πολλαπλά. Όπως αποκάλυψε εκπρόσωπος της Eurocontrol δεν γίνονται πλέον επενδύσεις εκσυγχρονισμού των μηχανημάτων για τον έλεγχο του Ελληνικού Εναέριου Χώρου ενώ παράλληλα οι Ελεγκτές έχουν να εκπαιδευτούν εδώ και τέσσερα χρόνια.
Η συνεχής εκπαίδευση και οι επενδύσεις στον κλάδο είναι ζωτικής σημασίας για την εξασφάλιση υψηλών επιπέδων ασφάλειας στον Εναέριο Χώρο, όπως εξήγησαν το Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας και οι εκπρόσωποι του Eurocontrol και της IFATCA, μιλώντας σε πρόσφατη συνέντευξη Τύπου.
Ωστόσο, επειδή η ασφάλεια του Εναέριου χώρου δεν δέχεται εκπτώσεις, για την εξασφάλισή της μειώνεται σταδιακά η κυκλοφορία των αεροπλάνων στον Ελληνικό Εναέριο Χώρο, με όποιες επιπτώσεις αυτό επιφέρει στην τουριστική κίνηση της χώρας κυρίως τους καλοκαιρινούς μήνες.
Επιστολή της Ryanair, που γνωστοποίησαν οι Ελεγκτές στον Τύπο, με ημερομηνία 13 Σεπτεμβρίου 2011, προς την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, αναφέρει τη δυσαρέσκεια της εταιρείας για τις καθυστερήσεις 240 πτήσεων, το μήνα Αύγουστο που προκάλεσαν την ταλαιπωρία συνολικά 40.000 επιβατών. Η Ryanair μάλιστα ζητά από την ΥΠΑ να ενημερωθεί τόσο για τους λόγους αυτών των «περιττών» , όπως τις χαρακτηρίζει, καθυστερήσεων όσο και για τα μέτρα που λαμβάνει η υπηρεσία για να αποφευχθούν στο μέλλον.
Ο Εναέριος Χώρος «θύμα» της Οικονομικής Κρίσης;
Οι Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας, όπως και οι υπόλοιποι δημόσιοι υπάλληλοι, έχουν υποστεί περικοπή επιδομάτων και πρόκειται να ενταχθούν στο Ενιαίο Μισθολόγιο που θα ισχύσει για όλες τις δημόσιες υπηρεσίες. Αυτό όμως που έγινε το κόκκινο πανί ανάμεσα στους Ελεγκτές και το Υπουργείο Οικονομικών είναι οι εξαγγελίες του δεύτερου σχετικά με την κατάργηση του κινήτρου παραγωγικότητας, το οποίο όπως τόνισαν οι Ελεγκτές σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν, δεν αποδίδεται από το κράτος αλλά αποτελεί αποζημίωση του Eurocontrol που κατατίθεται σε ειδικό λογαριασμό.
Η συγκεκριμένη αποζημίωση είχε θεσπισθεί με τον Ν2682/99 (άρθρα 34 και 34α) και παρόλο που δεν επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό, ήδη από το 2010 έχει περικοπεί κατά 20%. Απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης προβλέπει την περαιτέρω οικονομική ενίσχυση των Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας, την ίδια στιγμή που η Ελληνική κυβέρνηση θέλει να τους περικόψει όλα τα επιδόματα.
Μάλιστα, οι εκπρόσωποι του Eurocontrol και της IFATCA, μιλώντας στη συνέντευξη, δεν δίστασαν να κάνουν λόγο για κλοπή από πλευράς του Ελληνικού κράτους χρημάτων που δεν του ανήκουν και τα οποία θα έπρεπε να δίδονται κανονικά στους Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας, ενώ με την κατάργηση της αποζημίωσης αυτής, το κράτος θα χάσει περί τα 100 εκ. ευρώ έσοδα με τα οποία θα μπορούσε να καλύψει τις ανάγκες του κλάδου και να εγγυηθεί την ασφάλεια του Ελληνικού Εναέριου Χώρου.
Κερασάκι στην τούρτα αποτελεί ο σαφής υπαινιγμός μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΕΕΚΕ, ότι εάν κάποια χώρα δεν μπορεί να εξασφαλίσει σημαντικά επίπεδα ασφαλείας και ομαλής λειτουργίας του Εναέριου Χώρου της τότε η Ευρωπαϊκή Ένωση μπορεί να αποφασίσει την παραχώρηση του Ελέγχου του σε γειτονικές χώρες.
Η Ένωση των Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας τόνισε ότι θα πρέπει να αναμένουμε δυναμική αντίδραση του κλάδου με κάθε μέσο, ενέργεια που θα επηρεάσει την ομαλή διαχείριση των πτήσεων, την τουριστική βιομηχανία και την Εθνική οικονομία γενικότερα.