του Σέργιου Μαζαράκη*
Ως σύμβουλοι επιχειρήσεων, η βασική μας προτεραιότητα είναι να βοηθήσουμε τον επιχειρηματία να αυξήσει τις πωλήσεις του. Όταν αναλαμβάνουμε μια μικρή επιχείρηση, μια από τις πρώτες ερωτήσεις που θέτουμε στον ιδιοκτήτη της είναι σχετικά με την αποτελεσματικότητα των ενεργειών marketing που ακολουθεί. Είτε αυτές είναι online είτε offline.
Τις περισσότερες φορές, δυστυχώς, η απάντηση που παίρνουμε είναι ότι το marketing “δεν δουλεύει”. Διαπιστώνουμε ότι δεν εφαρμόζει τις απαραίτητες ενέργειες marketing για να προσελκύσει πελάτες. Συχνά, μας αναφέρει ότι δεν πιστεύει στην αποτελεσματικότητά του marketing λόγω της σημερινής δύσκολης κατάστασης που επικρατεί στην αγορά καθώς και της μειωμένης αγοραστικής δύναμης των πελατών του, υποψήφιων και μη.
Αυτό που πραγματικά θέλει να πει είναι ότι δεν έχει χρήματα για να ξοδέψει σε αναποτελεσματικό marketing.
Ας το δούμε αυτό καλύτερα.
Αν μια εταιρεία δεν κάνει τις κατάλληλες ενέργειες, ιδιαίτερα αυτή τη περίοδο, για να προωθήσει τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες της στους υφιστάμενους και στους υποψήφιους πελάτες της, τότε με ποιο τρόπο αναμένει να σημειώσει αύξηση στις πωλήσεις της;
Το θέμα εδώ είναι καθαρά αν οι ενέργειες marketing που έχει επιλέξει είναι α)οι κατάλληλες για τους πελάτες της και β) αποτελεσματικές ώστε τα χρήματα που επενδύονται σ’ αυτές να αποφέρουν μεγαλύτερη απόδοση.
Κάνω marketing δεν σημαίνει ότι δίνω χρήματα στον οποιονδήποτε μου υπόσχεται ότι θα μου φέρει πελάτες στην επιχείρησή μου, κατασκευάζοντας μια ιστοσελίδα που απλά θα υπάρχει στο διαδίκτυο, σε οποιονδήποτε μου υπόσχεται ότι θα ανεβάσει την ιστοσελίδα μου στις πρώτες τρεις θέσεις στη Google ή ακόμη σε οποιονδήποτε δημιουργεί ένα portal και μου ζητάει να καταχωρήσω την επιχείρησή μου σε αυτό με έα ελάχιστο ετήσιο χρηματικό ποσό. Αυτό, μπορούμε να πούμε ότι είναι μια πολύ παθητική προσέγγιση του θέματος και τις περισσότερες φορές αναποτελεσματική και ακριβή.
Το marketing είναι σημαντική λειτουργία σε μια επιχείρηση. Πρέπει να αντιμετωπίζεται με προσοχή. Η αποτελεσματικότητά της είναι κάτι που θα πρέπει να δει κανείς σοβαρά αν θέλει να μην καταλήξει να σπαταλάει τα χρήματά του από δω κι από κει. Απαιτεί δουλειά, έρευνα και στενή παρακολούθηση ώστε να παρατηρεί τι φέρνει αποτελέσματα και τι όχι.
Η απάντηση στο αν το marketing δουλεύει, ιδιαίτερα αυτήν την περίοδο είναι ναι. Όντως δουλεύει, με την προϋπόθεση βέβαια ότι υλοποιείται σωστά, με τον κατάλληλο τρόπο και αξιοποιεί τα κατάλληλα κανάλια ώστε να προσεγγίσει η εταιρεία αποτελεσματικά το αγοραστικό της κοινό. Κατά αυτόν τον τρόπο, δημιουργεί νέους πελάτες, νέες ευκαιρίες και αποτελεί τον τρόπο βάσει του οποίου θα αντιμετωπίσει αποφασιστικά τη σημερινή κρίση. Διαφορετικά, αποτελεί άλλη μια αιτία που προκαλεί αύξηση στα κόστη με ελάχιστα ως καθόλου αποτελέσματα.
Οπότε, την επόμενη φορά που θα είστε σε αμφιβολία σχετικά με το αν θα πρέπει να ξεκινήσετε μια συγκεκριμένη ενέργεια marketing ή όχι, αναρωτηθείτε πριν το κάνετε αν τα χρήματα που πρόκειται να επενδύσετε θα σας αποφέρουν πραγματικά τα αποτελέσματα που επιδιώκετε. Ζητείστε να σας δείξουν παρόμοιες πετυχημένες περιπτώσεις και μην βιαστείτε να δώσετε τα χρήματά σας. Ενδιαφερθείτε πραγματικά για αυτή τη κίνηση ώστε να μείνετε ικανοποιημένοι.