Η Αθήνα, ο τρίτος καλύτερος τουριστικός προορισμός στην Ευρώπη για το 2015, πριν από λίγα χρόνια “πάλευε” να αναστρέψει το αρνητικό κλίμα που είχε δημιουργηθεί και αν αποκαταστήσει την εικόνα της ως ασφαλής προορισμός.
Σε λιγότερο από πέντε χρόνια κατάφερε να προσελκύσει και να διοργανώσει με επιτυχία παγκοσμίου εμβέλειας συνέδρια όπως το TBEX 2014 καθώς επίσης και να αποκτήσει το δικό της διεθνές workshop, το Travel Trade Athens, το οποίο διοργανώνεται φέτος για 3η συνεχή χρονιά και προσελκύει διεθνείς buyers.
Για τις ενέργειες που έγιναν προς αυτήν την κατεύθυνση καθώς και για τις προοπτικές της φετινής χρονιάς μίλησε στο Tourism Press ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΑΤΑ, κ. Αλέξης Γαληνός.
Πριν από μερικά χρόνια η Αθήνα γνώρισε μία πρωτοφανή αρνητική προβολή στα ΜΜΕ με σοβαρό αντίκτυπο στην τουριστική κίνησή της. Το σκηνικό σταδιακά άλλαξε με αποκορύφωμα το 2014 τα στατιστικά να δείχνουν εντυπωσιακή άνοδο. Τι πιστεύετε ότι συνέβαλε στην ανατροπή του κλίματος;
Αναμφίβολα, καθοριστική εξέλιξη ήταν η εικόνα πολιτικής σταθερότητας και ομαλότητας που άρχισε να εκπέμπει η χώρα το καλοκαίρι του 2012. Η εξέλιξη αυτή, ανέδειξε και τις μέχρι τότε εντατικές προσπάθειες που είχαν καταβληθεί από τη Δημοτική Αρχή, το Athens Convention & Visitors Bureau και τους φορείς του ιδιωτικού τομέα και ενίσχυσε τα αποτελέσματά τους.
Οι συντονισμένες αυτές προσπάθειες εντάθηκαν και εμπλουτίστηκαν περαιτέρω, με ακόμα πιο στοχευμένες ενέργειες και δράσεις, με άμεσο αποτέλεσμα να αντιστραφεί πλήρως το κλίμα και η Αθήνα, αφενός μεν να βρεθεί στο επίκεντρο ενός νέου κύματος δημοσιότητας, θετικής αυτήν τη φορά, αφετέρου δε, να συνεχίσει, με άλλον «αέρα», τη δυναμική της παρουσία σε διεθνείς διοργανώσεις τουριστικού ενδιαφέροντος, όπως οι μεγάλες επαγγελματικές εκθέσεις σε Ευρώπη, Ασία και Αμερική. Στο διάστημα αυτό, πραγματοποιήθηκαν και ορισμένες καινοτόμες δράσεις – για παράδειγμα, η Αθήνα δημιούργησε το «δικό» της ετήσιο διεθνές επαγγελματικό workshop, Travel Trade Athens, ύστερα από τη συνεργασία της Εταιρείας Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής του Δήμου Αθηναίων (ΕΑΤΑ) με τον Σύνδεσμο των Tour Operators Ευρώπης (ETOA) – έγιναν δεκάδες fam trips με συνεργασία των τοπικών και των εθνικών τουριστικών φορέων, του ΕΟΤ κ.λπ. και φιλοξενήθηκαν διοργανώσεις πολύ μεγάλης σημασίας και βαρύτητας, όπως το περιζήτητο μεταξύ των ευρωπαικών προορισμών, TBEX 2014, η ετήσια παγκόσμια συνάντηση των ταξιδιωτικών και τουριστικών bloggers. Όλα αυτά προσέδωσαν προστιθέμενη αξία στον προορισμό και συνέβαλαν στην αποκατάσταση, σε μεγάλο βαθμό, της καλής εικόνας και φήμης του.
Ποιες είναι οι προσδοκίες για τη φετινή χρονιά, εν μέσω εθνικών και διεθνών πολιτικών εξελίξεων;
Ο τουρισμός της Αθήνας μπήκε στη νέα χρονιά με πολύ θετικές προοπτικές και διατηρώντας τη δυναμική που είχε αναπτυχθεί το 2014. Βέβαια, η συνέχεια θα εξαρτηθεί ως έναν βαθμό από τις εξελίξεις που απασχολούν όλους μας αυτήν την περίοδο. Είναι ευνόητο ότι η ζήτηση για έναν προορισμό μπορεί να διατηρηθεί σε ικανοποιητικά επίπεδα εφόσον συντρέχουν ορισμένες βασικές προυποθέσεις, όπως η ομαλότητα, η σταθερότητα και το αίσθημα ασφάλειας που προσφέρει στους επισκέπτες του.
Ποια είναι τα μηνύματα που λαμβάνετε από το εξωτερικό;
Τα μηνύματα, μέχρι στιγμής, είναι ενθαρρυντικά και αισιόδοξα. Βλέπουμε ότι η Αθήνα προσελκύει ενδιαφέρον και από τις παραδοσιακές αγορές της, όπως π.χ. οι ΗΠΑ και οι αγορές της κεντρικής Ευρώπης, αλλά και από τις αναδυόμενες αγορές της Ασίας και της Μέσης Ανατολής. Ο πολιτιστικός τουρισμός, τα City Break, τα συνέδρια και οι εταιρικές συναντήσεις, η κρουαζιέρα, παραμένουν οι τομείς αιχμής για το τουριστικό προιόν της Αθήνας, ενώ από την πλευρά του ACVB, πρόσθετη βαρύτητα δίνεται και σε πιο ειδικά κοινά, όπως ο τουρισμός Gay & Lesbian, τα ταξίδια κινήτρων, ο τουρισμός Νέων κοκ. Μία σημαντική παράμετρος που υποβοηθά τη ζήτηση, είναι οι νέες απευθείας αεροπορικές συνδέσεις και η αύξηση των πτήσεων που έχουν ανακοινώσει αρκετές αεροπορικές εταιρείες και ιδίως η Aegean.
Ποιες ενέργειες σχεδιάζετε για την τουριστική προβολή και ανάπτυξη της πρωτεύουσας για το 2015;
Ο Δήμος Αθηναίων μέσω της ΕΑΤΑ και του ACVB υλοποιεί μία ολοκληρωμένη και προσεκτικά σχεδιασμένη Στρατηγική για την τουριστική ανάπτυξη της Αθήνας, την αξιοποίηση των συγκριτικών της πλεονεκτημάτων, και την προβολή του τουριστικού προιόντος της στη διεθνή τουριστική αγορά. Η Στρατηγική αυτή έχει ενσωματωθεί στο ευρύτερο σχέδιο του Δήμου, με κύριους στόχους την αστική ανάπτυξη, την ενίσχυση της οικονομίας της πόλης και της ανταγωνιστικότητάς της, την στήριξη της επιχειρηματικότητας, την κοινωνική συνοχή, την καινοτομία και την αναβάθμιση υποδομών και των υπηρεσιών προς τον πολίτη και τον επισκέπτη.
Συνοπτικά, τα σχέδια για τη νέα χρονιά στοχεύουν, πρωτίστως, στη διατήρηση και εδραίωση της εντυπωσιακής δυναμικής που ανέπτυξε το 2014 η τουριστική κίνηση στην Αθήνα. Οι δράσεις εστιάζονται σε τρεις άξονες: Πρώτον, ακόμα πιο δυναμική και στοχευμένη συμμετοχή της Αθήνας στις κομβικές διοργανώσεις της διεθνούς τουριστικής αγοράς αλλά και μεγαλύτερη διείσδυση σε ειδικές αγορές και πελατειακές ομάδες. Δεύτερον, συνέχεια των επιτυχημένων δράσεων επαγγελματικού χαρακτήρα που φέρνουν ξένους επαγγελματίες και εκπροσώπους ΜΜΕ στην Αθήνα, με «κορωνίδα» την 3η διοργάνωση του Travel Trade Athens. Τρίτον, η έμφαση στην περαιτέρω βελτίωση της εικόνας και των υπηρεσιών “υποδοχής” της πόλης, από την αναβάθμιση της παρουσίας στο ψηφιακό περιβάλλον (διαδίκτυο, social media κ.λπ.) μέχρι παρεμβάσεις στον ιστό της πόλης και νέα τουριστικά προιόντα.