Από τη μία οι κάτοικοι των περιοχών που αντιδρούν στην ιδιωτικοποίηση του και από την άλλη το κράτος που προχωρά σε αυτήν. Τι λένε οι μελέτες που έχουν γίνει για την αξιοποίησή του και τι προβλέπει ο Νόμος 4062/2012.
Μια ιστορία που κρατά χρόνια. Πριν το 2000. Πριν ακόμα μεταφερθεί το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών στα Σπάτα.
Κι όμως το θέμα της αξιοποίησης του πρώην αεροδρομίου Ελληνικού μοιάζει επίκαιρο όσο ποτέ, μετά την τροπολογία που πέρασε τελευταία στη Βουλή σχετικά με τη μεταβίβαση στο ΤΑΙΠΕΔ των ακινήτων που βρίσκονται στο συγκεκριμένο χώρο, κάποια από τα οποία ανήκαν στον ΕΟΤ.
Η εν λόγω τροπολογία έγινε ώστε να είναι σε θέση η έκταση των περίπου 6.500 στρεμμάτων που περιλαμβάνει τόσο το χώρο του πρώην αεροδρομίου όσο και το παραλιακό μέτωπο του Αγ. Κοσμά, να μπορεί να παραχωρηθεί ως ενιαία σε ιδιώτες επενδυτές.
Επίσης με το Νόμο 4062/2012, ορίζονται το είδος των χρήσεων γης και ο διαχωρισμός της περιοχής σε ζώνες για τουριστικές και άλλες επενδύσεις.
Από την άλλη πλευρά, μελέτη του Μετσοβίου Πολυτεχνείου που έγινε για λογαριασμό των Δήμων της περιοχής τονίζει ότι δεν είναι απαραίτητη η ιδιωτικοποίηση αφού το κράτος με μία χρηστή διαχείριση μπορεί να βρει τα 100 εκ. ευρώ που χρειάζονται για τη δημιουργία του Μητροπολιτικού Πάρκου πρασίνου.
Τι προβλέπει η Μελέτη του Μετσοβίου Πολυτεχνείου
Η μελέτη για την αξιοποίηση του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού ανατέθηκε στο Εργαστήριο Αστικού Περιβάλλοντος του Τομέα Πολεοδομίας και Χωροταξίας, Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου από την Τοπική Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων Νομού Αττικής (ΤΕΔΚΝΑ) για λογαριασμό των Δήμων Αλίμου, Αργυρούπολης, Γλυφάδας και Ελληνικού και εκπονήθηκε την περίοδο 2009-2010.
Η ερευνητική ομάδα κατέθεσε, στο πλαίσιο της μελέτης, τις προτάσεις της για το βασικό σχεδιασμό του Μητροπολιτικού Πάρκου Ελληνικού.
Αυτό περιλαμβάνει συνοπτικά τα εξής:
1. Δημιουργία πάρκου άμεσα στο 56% της έκτασης του Ελληνικού
2. Αξιοποίηση των υφισταμένων κτιρίων με τη δημιουργία:
- ενός κέντρου πολιτισμού, εκπαίδευσης και έρευνας στην περιοχή του πρώην Δυτικού Αεροσταθμού. Κέντρο θαλάσσιων ερευνών, μουσείο αεροπορίας, εργαστήρια συντήρησης αρχαιοτήτων, κ.λπ.
- κέντρων πρόνοιας, όπως παιδικοί σταθμοί, κέντρα υγείας, κέντρα πρόνοιας ηλικιωμένων, γυμναστήρια, κ.λπ.
3. Δημιουργία ενός μεγάλου ανοιχτού αθλητικού πόλου μητροπολιτικής εμβέλειας.
4. Πλήρης απελευθέρωση της ακτής από τις χρήσεις μαζικής αναψυχής με ελεύθερη πρόσβαση και συνολική διαμόρφωση του θαλάσσιου μετώπου κατ’ εφαρμογή του Προεδρικού Διατάγματος των Ακτών.
Το κόστος δημιουργίας του πάρκου ανέρχεται σε 100 εκ. ευρώ, τα οποία η ερευνητική ομάδα που εκπόνησε τη μελέτη, υποστηρίζει ότι μπορούν να αντληθούν από τα μη εισπραχθέντα έσοδα του κράτους που προκύπτουν από την ενοικίαση χώρων σε ιδιώτες.
Συγκεκριμένα, στη μελέτη αναφέρονται τα εξής:
«Σύμφωνα με τα στοιχεία που κατατέθηκαν στη Βουλή των Ελλήνων τον Νοέμβριο του 2010, τα συνολικά εισπραχθέντα έσοδα από το 2005 έως το 2010 από βραχυχρόνιες και μακροχρόνιες συμβάσεις των ολυμπιακών εγκαταστάσεων του Ελληνικού και του Αγίου Κοσμά ανέρχονται στα 35,7 εκ. €, ενώ τα συνολικά εισπραχθέντα και μη έσοδα ανέρχονται στα 75,8 εκ. €. Τα συνολικά έξοδα ανέρχονται στα 18,1 εκ. €. Η μεγάλη απόκλιση οφείλεται στο ότι οι επιχειρηματίες οι οποίοι έχουν κυρίως μακροχρόνιες συμβάσεις, διέκοψαν τις πληρωμές προς το Ελληνικό Δημόσιο μετά το 2008. Έτσι οι δύο κρατικές εταιρείες που διαχειρίζονται τον χώρο (Ολυμπιακά Ακίνητα Α.Ε. και Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα Α.Ε.) δεν εισπράττουν τα πιστοποιημένα χρέη που δικαιούνται σύμφωνα με τις υπογεγραμμένες συμβάσεις.
Με βάση τις προβολές των συμβατικών υποχρεώσεων και των καταστάσεων εσόδων-εξόδων από το 2004 και εξής, αν υπήρχε χρηστή διαχείριση και συνέπεια πληρωμών από την πλευρά των επιχειρήσεων με βάση τις συμβάσεις τους, δηλαδή αν εισπράττονταν κανονικά τα μισθώματα, στα 5 έτη τα έσοδα του πάρκου θα ανέρχονταν σε 91,8 εκ. €, στα 10 έτη σε 183,6 εκ. € και σε 15 έτη 275,5 εκ. €. Εκτιμάται ότι με 275 εκατομμύρια € θα μπορούσαν να κατασκευαστούν 2-3 πάρκα του μεγέθους του Ελληνικού, ή θα μπορούσαν να ολοκληρωθούν και να λειτουργήσουν βιώσιμα και τα τρία Μητροπολιτικά Πάρκα της Αθήνας.
Σε περίπτωση δε που το Ελληνικό Δημόσιο αξιοποιούσε αυτά τα έσοδα ως εθνική χρηματοδότηση στο το ΕΣΠΑ για το περιβάλλον (25%-15%) με συγχρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση (75%-85%) τα κονδύλια που θα προέκυπταν για τις πράσινες και αστικές αναπλάσεις της Αθήνας συμπεριλαμβανομένων των πάρκων θα ανέρχονταν στο ύψος του 1 δισ. €. Εν ολίγοις με τα συγκεκριμένα έσοδα (ακόμη και αυτών των προβληματικών συμβάσεων παραχώρησης των ολυμπιακών εγκαταστάσεων του Ελληνικού και του Αγίου Κοσμά) δινόταν η δυνατότητα να κατασκευαστεί και να λειτουργήσει το Ελληνικό και όλο το σύστημα πάρκων και πράσινων χώρων του Λεκανοπεδίου.»
Τι προβλέπει ο Νόμος 4062/2012
Την άνοιξη του 2012 ψηφίσθηκε ο Νόμος με τον οποίο ορίζεται οι προδιαγραφές και προϋποθέσεις αξιοποίησης του πρώην Αεροδρομίου Ελληνικού.
Σύμφωνα με το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού – Αγ. Κοσμά που αναφέρεται στο άρθρο 2 του εν λόγω Νόμου:
- έκταση επιφάνειας τουλάχιστον 2.000 στρεμμάτων θα χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία του Μητροπολιτικού Πάρκου Πρασίνου και Αναψυχής με χρήσεις πρασίνου, ελεύθερων χώρων, αναψυχής, αθλητισμού, πολιτισμού, κοινωφελών λειτουργιών και πρότυπων αστικών υποδομών. Στο χώρο αυτό θα μπορούν να ανεγερθούν και κτίρια, τα οποία όμως δεν θα μπορούν να υπερβαίνουν σε έκταση το 10% του συνόλου. Επίσης, τα κτίρια αυτά δεν θα μπορούν να υπερβαίνουν τους δύο ορόφους και τα 10 μέτρα ύψος.
- Στις προς πολεοδόμηση περιοχές επιτρέπονται η ανέγερση κατοικιών και εμπορικών κέντρων, ερευνητικών κέντρων, εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, αθλητικών εγκαταστάσεων, πολιτιστικών εγκαταστάσεων, εστιατόρια –αναψυκτήρια, κ.ά.
- Για τις εγκαταστάσεις τουρισμού και αναψυχής ο συντελεστής δόμησης είναι 0,2 .
- Το μέγιστο ποσοστό κάλυψης για κτίρια και εγκαταστάσεις στο σύνολο του Μητροπολιτικού πόλου Ελληνικού – Αγ. Κοσμά είναι το 35%.