Τα άλυτα προβλήματα του συνεδριακού τουρισμού

Πηγή φωτο: publicdomainpictures.net

Κάνοντας μία αναδρομή στο πρόσφατο παρελθόν του συνεδριακού τουρισμού στη χώρα μας, μπορεί κανείς να διαπιστώσει ότι ο κλάδος αντιμετωπίζει χρονίζοντα προβλήματα τα οποία κάθε φορά τίθενται επί τάπητος από τους αρμόδιους φορείς αλλά ακόμη δεν έχουν βρει τη λύση τους.

Εθνικό Μητρώο Συνεδρίων, πιστοποίηση επαγγέλματος, στοχευμένη προβολή, μητροπολιτικό συνεδριακό κέντρο είναι μερικά από τα ζητήματα που ακούγονται τα τελευταία 10 και πλέον χρόνια. Σ’ αυτά έρχονται να προστεθούν κι άλλα όπως η πρόσφατη νομοθεσία για τη διεξαγωγή ιατρικών συνεδρίων καθώς και τα προβλήματα στο συνεδριακό προϊόν της πρωτεύουσας από τις διαδηλώσεις και τις ταραχές, τα οποία δεν θα θιχτούν στο παρόν άρθρο.

Το 2008, το Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης, σε ανακοίνωσή του είχε χαρακτηρίσει την επίλυση των προβλημάτων αυτών ως “επείγουσα” και είχε αποφασίσει, έπειτα από συνάντηση του τότε υπουργού κ. Άρη Σπηλιωτόπουλου με τους φορείς συνεδριακού τουρισμού της χώρας, τη συγκρότηση ομάδας εργασίας για το σκοπό αυτόν. 
Τρία χρονιά μετά, τα ίδια ζητήματα τα ακούσαμε διά στόματος προέδρου HAPCO να παραμένουν ως πάγια αιτήματα του κλάδου. Μεταξύ αυτών είναι τα εξής:

Πιστοποίηση του επαγγέλματος των οργανωτών συνεδρίων

Το αίτημα της πιστοποίησης του επαγγέλματος των οργανωτών συνεδρίων παραμένει εδώ και πολλά χρόνια αλλά πάντοτε βρίσκει “τοίχο” στους εκάστοτε υπουργούς αρμόδιους για τον τουρισμό.

Πέρα από την κωλυσιεργεία που χαρακτηρίζει τον δημόσιο τομέα, φαίνεται ότι υπάρχουν αλληλοσυγκρουόμενα συμφέροντα εσωτερικά του τουριστικού κλάδου στη χώρα μας. Αυτό προκύπτει και από την πρόσφατη επιστολή που έστειλε η ΓΕΠΟΕΤ στον πρόεδρο και το Διοικητικό Συμβούλιο του HAPCO, εκφράζοντας την αντίθεσή της προς μία τέτοια ενέργεια.

Η αντίθεση αυτή προκύπτει κυρίως από την επιφύλαξη των μικρών τουριστικών γραφείων ότι θα χάσουν άλλον έναν τομέα της δραστηριότητάς τους, μετά την απελευθέρωση των τουριστικών λεωφορείων, καθώς, πιστεύουν ότι τα κριτήρια πιστοποίησης που θα εφαρμοστούν θα είναι τα ίδια που θέτει ο HAPCO για τα μέλη του, μεταξύ των οποίων, κύκλος εργασιών άνω του 1,5 εκ. ευρώ.

Ωστόσο, το ζήτημα της πιστοποίησης των PCO παραμένει ακόμη ως αίτημα και έτσι δεν έχουν ακόμη καθοριστεί τα κριτήρια πιστοποίησης, ο φορέας που θα πιστοποιεί και λοιπές παράμετροι. 

Σε έρευνα που είχε διεξάγει η εταιρεία Hospitality & Tourism σε συνεργασία με το HAPCO, το 2006, είχε διαπιστωθεί ότι η ύπαρξη ενός αξιόπιστου τοπικού PCO αποτελεί κριτήριο για την επιλογή ενός συνεδριακού προορισμού ενώ στην ίδια έρευνα, η οποία διεξήχθη διεθνώς, αναφέρεται ότι αυτό αποτελεί πρόβλημα για τη χώρα μας.

Τι είναι όμως πιστοποίηση επαγγέλματος PCO;

Με βάση τη διεθνή πρακτική, η πιστοποίηση του επαγγέλματος των οργανωτών συνεδρίων, αφορά τόσο τις εταιρείες που διοργανώνουν συνέδρια όσο και τα στελέχη τους. Επομένως, η πιστοποίηση δεν παρέχεται αποκλειστικά σε νομικά πρόσωπα. Αντίθετα, κι ένα φυσικό πρόσωπο μπορεί να πιστοποιηθεί ως οργανωτής συνεδρίων συνήθως ανάλογα με τα τυπικά προσόντα και τα έτη προϋπηρεσίας που διαθέτει στον κλάδο.

Αυτή τη στιγμή, πιστοποίηση επαγγέλματος PCO πραγματοποιούν διεθνώς, τόσο ανεξάρτητοι φορείς (Αυστραλία) όσο και δημόσιοι (Φιλιππίνες), οι οποίοι καθορίζουν είτε τις τυπικές προδιαγραφές που πρέπει να πληροί ένας PCO είτε τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που πρέπει να κατέχει ώστε να θεωρείται αξιόπιστος.

Έλλειψη εκπαίδευσης και εξειδικευμένων στελεχών

Ένα αίτημα που δεν ακούστηκε στο φετινό 7ο συνέδριο του HAPCO, ωστόσο, αποτελεί ένα από τα πάγια αιτήματα παλαιότερων ετών που ακόμη δεν έχει βρει τη λύση του.

Είναι γνωστό ότι σε πανεπιστημιακό και τεχνολογικό επίπεδο, όσοι επιθυμούν να γίνουν οργανωτές συνεδρίων, θα πρέπει να ακολουθήσουν στην Ελλάδα, σπουδές στα τμήματα Τουριστικών Επιχειρήσεων των ΤΕΙ, όπου διδάσκεται ένα μάθημα συνεδριακού τουρισμού για ένα εξάμηνο.

Από την άλλη πλευρά, σε επίπεδο μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δεν έχει προβλεφθεί ειδικότητα οργανωτή συνεδρίων, παρά το γεγονός ότι κάποτε υπήρξε ως σκέψη και πρόταση στον ΟΤΕΚ (Οργανισμό Τουριστικής Εκπαίδευσης & Κατάρτισης).

Μητροπολιτικό Συνεδριακό Κέντρο Αθηνών

Αποτελεί ίσως το αρχαιότερο των αιτημάτων του HAPCO, το οποίο φαίνεται ότι οδεύει προς την επίλυσή του. 

Η απουσία συνεδριακού κέντρου στην Αθήνα έχει τεθεί ως αιτία της απώλειας μεγάλων συνεδρίων και εκδηλώσεων στην πρωτεύουσα.

Μεταολυμπιακά, ο τότε Υπουργός Τουριστικής Ανάπτυξης, κ. Δημ. Αβραμόπουλος είχε ανακοινώσει την παραχώρηση του Κλειστού Γυμναστηρίου του Tae Kwo Do στους φορείς για την αξιοποίησή του ως μητροπολιτικό συνεδριακό κέντρο.

Μόλις πρόσφατα, ωστόσο, εκδηλώθηκε σημαντικό ενδιαφέρον από ιδιώτες για τη μετατροπή και λειτουργία του συγκεκριμένου χώρου σε Μητροπολιτικό Συνεδριακό Κέντρο της Αθήνας.

Όπως επιβεβαίωσε ο Υπουργός Πολιτισμού & Τουρισμού κ. Παύλος Γερουλάνος, στο συνέδριο του HAPCO, έχει κατατεθεί επίσημη πρόταση προσφοράς από ένα σχήμα επενδυτών στο οποίο συμμετέχουν μεγάλες ξενοδοχειακές αλυσίδες και μία αεροπορική εταιρεία. Πρόκειται για την Alpha Βank, ιδιοκτήτρια του «Hilton» μέσω της Ιονικής Ξενοδοχειακής, τη Λάμψα (οικογένεια Λασκαρίδη) με τη «Μεγάλη Βρεταννία», τον όμιλο Χανδρή με το Metropolitan, το Ιntercontinental (συμφερόντων Δάκη Ιωάννου) και την Aegean Airlines. 

Με “καλό μάτι” βλέπουν και τα υπόλοιπα συνεδριακά – εκθεσιακά κέντρα  που έχουν δημιουργηθεί τα προηγούμενα χρόνια στην πόλη, την κατασκευή του εν λόγω συνεδριακού κέντρου. Σύμφωνα, με τον κ.Πέτρο Πάνια, Εμπορικό Διευθυντή του Athens Metropolitan Expo,  η δημιουργία του νέου κέντρου θα ωφελήσει το έργο και των ήδη υπαρχόντων χώρων καθώς, όπως δήλωσε στο Tourism Press,  θα ανεβάσει την Αθήνα ως συνεδριακό προορισμό.
Στοχευμένη προβολή του συνεδριακού προϊόντος

Έχει τεθεί ως θέμα πάμπολλες φορές και ακούστηκε με διαφορετικά λόγια αλλά με ίδιο νόημα και στο φετινό συνέδριο του HAPCO: Στοχευμένη προβολή του συνεδριακού προϊόντος.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το κυρίαρχο Ελληνικό τουριστικό προϊόν είναι αυτό του ήλιου και της θάλασσας, με αποτέλεσμα να μην γίνεται η χώρα μας εύκολα αντιληπτή ως συνεδριακός προορισμός.

Αυτό που χρειάζεται δεν είναι κατάργηση του ενός ή του άλλου μοντέλου αλλά μία διαφορετική επικοινωνιακή προσέγγιση. Είναι άλλο το κοινό του παραθεριστικού τουρισμού και άλλο του συνεδριακού. 

Είναι γεγονός ότι ο ΕΟΤ συμμετέχει σε εκθέσεις συνεδριακού τουρισμού διεθνώς, κυρίως στις σημαντικότερες, όπως την ΕΙΒΤΜ και την ΙΜΕΧ, άλλες φορές με περισσότερη επιτυχία και άλλες με λιγότερη. 
Προσπάθειες, ως προς το κομμάτι αυτό γίνονται, ωστόσο, αξίζει να σταθεί κανείς στην παρέμβαση της κας Τσάτσου, ιδοκτήτριας της Erasmus, στο συνέδριο του HAPCO, που ζήτησε από τον υφυπουργό πολιτισμού και τουρισμού να στελεχώνονται τα περίπτερα του ΕΟΤ στις εκθέσεις αυτές με ανθρώπους που γνωρίζουν το αντικείμενο καθώς επίσης να έχουν μία προσεγμένη συμπεριφορά και παρουσία.
Πέρα, ωστόσο, από τις εκθέσεις, μεγαλύτερη προσπάθεια χρειάζεται σε εθνικό επίπεδο για την προώθηση του συνεδριακού τουρισμού μέσω των διαφόρων καναλιών για την άμεση και στοχευμένη προσέγγιση του κοινού στόχου.
Μοιραστείτε τα νέα

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.