Γαστρονομικός Τουρισμός: Γιατί είναι απαραίτητη η ανάπτυξή του

Η σχέση της γαστρονομίας με τον τουρισμό  χρονολογείται αρκετά χρόνια πριν και παραμένει έως και τις μέρες μας ιδιαίτερα στενή.

Για πολλούς η γαστρονομία έχει άμεση σχέση με τον πολιτιστικό τουρισμό. Ωστόσο, ήδη από τα τέλη του προηγούμενου αιώνα (1999)  έρευνες δείχνουν ότι αποτελεί παράγοντα επιλογής για αυτούς που επισκέπτονται τόσο αστικά κέντρα όσο και αγροτικές περιοχές. Έρευνα του 2005 αποδεικνύει ότι η γαστρονομία αποτελεί παράγοντα επιλογής και για τους παραθεριστές.
Στις μέρες μας η γαστρονομία εντάσσεται στο πλαίσιο της ανάπτυξης της οικονομίας των εμπειριών  και πάρα πολλές χώρες την έχουν εντάξει στις τουριστικές τους πολιτικές.
Πώς η γαστρονομία μπορεί να αποτελέσει κριτήριο επιλογής του προορισμού και να αποτελεί μοναδική εμπειρία για τον τουρίστα;
Προ πενταετίας μία γνωστή μου επισκέφθηκε για πρώτη φορά την Κρήτη.  Όταν επέστρεψε της έκανα την κλασσική ερώτηση: “Πώς πέρασες;”
Ξεκίνησε λοιπόν να μου αφηγείται τις εμπειρίες της και αυτό που πρόσεξα είναι ότι κάθε μέρος του νησιού που περιέγραφε το συνέδεε με τα φαγητά που γεύτηκε εκεί και της άρεσαν.
Πιθανόν να έχει συμβεί και σε εσάς.
Επίσης, αρκεί να αναλογιστούμε για ποια στοιχεία φημίζονται γνωστοί τουριστικοί προορισμοί. Τουλάχιστον, ένα από αυτά αφορά τη Γαστρονομία. Για σκεφτείτε: Μπουγιαμπέσα, Γκούλας, τάπας. Κάθε ένα από αυτά τα εδέσματα σχετίζεται με ένα συγκεκριμένο μέρος.
Για χρόνια, η γαστρονομική ταυτότητα της Ελλάδος ήταν συνώνυμη του μουσακά. Κι όμως, η παράδοση μας είναι πολύ πιο πλούσια, αρκεί να την ανακαλύψουμε.
Προς αυτήν την κατεύθυνση κινείται το πρόγραμμα του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου, “Ελληνικό Πρωϊνό” καθώς  και δράσεις που γίνονται από κατά τόπους φορείς για την ανάδειξη του Ελληνικού γαστρονομικού προϊόντος, όπως επίσης συνέδρια και εκδηλώσεις που συμβάλλουν στη συζήτηση για την ανάπτυξή του.
Η Ελληνική γαστρονομία μπορεί να αποτελέσει μία από τις ταυτότητες του τουριστικούς μας προϊόντος, αναφέρει στο Tourism Press, ο κ. Κ. Κωνσταντινίδης, ιδιοκτήτης του Heliotopos και διοργανωτής του IMIC 2012. Η ίδια, από την άλλη πλευρά, σύμφωνα με τον κ. Γ.Πίττα, μέλος του Δ.Σ. του ΞΕΕ,  δεν αποτελεί ένα ομογενοποιημένο προϊόν, καθώς κάθε περιοχή της Ελλάδος έχει την ιδιαίτερη γαστρονομική του παράδοση η οποία  πηγάζει από τα προϊόντα που παράγει.
Αυτό δεν αποτελεί ελληνικό φαινόμενο. Χώρες με έντονη γαστρονομική κουλτούρα, όπως η Γαλλία, προβάλλουν τις τοπικές σπεσιαλιτέ, που διαμορφώθηκαν παραδοσιακά από τα προϊόντα κάθε τόπου.
Ελληνικό Πρωϊνό
Το πρόγραμμα του Ελληνικού πρωϊνού, υλοποιείται από το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος και στόχο έχει την ανάδειξη της γαστρονομίας κάθε τόπου, η οποία θα μπορούσε να αποτελέσει, μεταξύ άλλων, συγκριτικό πλεονέκτημα και μια σημαντική πηγή πόρων για τον τουρισμό και για την τοπική οικονομία του γενικότερα.

Το πρόγραμμα του ΞΕΕ για το ελληνικό πρωινό σε γενικές γραμμές αποβλέπει:

1. Το “Ελληνικό πρωινό” να αποτελέσει ένα τμήμα της “γαστρονομικής μας διπλωματίας” και να προσθέσει αξία στο ξενοδοχειακό προϊόν.

2. Στόχος του θα είναι η ικανοποίηση του ξενοδοχειακού πελάτη μεσα από την γνωριμία του με τα τοπικά προιόντα και την τοπική κουζίνα κάθε προορισμού. Η γνωριμία αυτή θα είναι γευστική, αλλά και γνωσιακή και πολιτιστική.

3. Η σύνδεση της ξενοδοχίας με τους τοπικούς παραγωγούς ποιοτικών τοπικών προϊόντων θα έχει πολλαπλές κοινωνικές και οικονομικές θετικές επιπτώσεις στον πρωτογενή τομέα και το περιβάλλον.

4. Το “Ελληνικό πρωινό” θα είναι ένας συνδυασμός της “ελληνικής κουζίνας” που αποτελεί ένα τμήμα της “Μεσογειακής διατροφής” και των πολλών τοπικών κουζινών όπως αυτές διαμορφώθηκαν στους ελληνικούς γαστρονομικούς προορισμούς.

Στο πλαίσιο του προγράμματος, πραγματοποιήθηκε έρευνα για την καταγραφή των τοπικών προϊόντων και εδεσμάτων βάσει του οποίου συντάχθηκε κατάλογος που περιγράφει ανά περιοχή τα χαρακτηριστικά της κουζίνας που προσαρμόζεται ανά τόπο. Επίσης, το ΞΕΕ έχει συνάψει κατά τόπους συμφωνίες με φορείς και ενώσεις επαγγελματιών του τουρισμού καθώς επίσης έχει υπογράψει τοπικά σύμφωνα ποιότητας.

Μελέτη ΣΕΤΕ για το Μάρκετινγκ του Γαστρονομικού Τουρισμού


Το 2009, ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) εκπόνησε μελέτη σχετικά με την Ελληνική Γαστρονομία καταρτίζοντας παράλληλα το σχέδιο ΜΚΤ για την ανάπτυξη και προώθηση της.

Στο εξώφυλλο της μελέτης αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι “Με 400.000 ευρώ επένδυση σε ενέργειες μάρκετινγκ”, η γαστρονομία μπορεί να γίνει σε 5 χρόνια ένας από τους κύριους λόγους επιλογής της Ελλάδας ως προορισμού διακοπών”.

Στη μελέτη αναφέρονται βέλτιστες πρακτικές δημοφιλών γαστρονομικών προορισμών και αξιολογείται η Ελληνική γαστρονομική προσφορά.

Η μελέτη υποστηρίζει, μεταξύ άλλων, ότι η γαστρονομία θα πρέπει να αντιμετωπιστεί ως τουριστικό προϊόν και συνεπώς να ενταχθεί στο χαρτοφυλάκιο των προϊόντων του Ελληνικού τουρισμού. Επίσης, ότι για την ανάπτυξή της δεν χρειάζονται επενδύσεις σε εγκαταστάσεις και πάγια, παρά μόνο σε ενέργειες μάρκετινγκ.

Όσον αφορά στα 400.000 ευρώ που θα στοιχίσει η υλοποίηση του τριετούς προγράμματος μάρκετινγκ που προβλέπει η μελέτη, αυτά, όπως προτείνεται, θα προέλθουν κυρίως από κρατική χρηματοδότηση (ΕΟΤ) και κατά δεύτερον από ευρωπαϊκά προγράμματα και χορηγίες.

IMIC 2012: Γαστρονομία & Τουρισμός στο προσκήνιο


Το συνέδριο IMIC 2012, το οποίο πραγματοποιείται παράλληλα με το Athens Tourism Symposium, έχει ως στόχο  να φέρει κοντά όλους εκείνους που σχετίζονται με το ρόλο της γαστρονομίας στον τουρισμό, οι οποίοι θα επιχειρήσουν να σχεδιάσουν τον αναβαθμισμένο ρόλο που μπορεί να έχει στο μέλλον.

Το συνέδριο είναι το 8ο κατά σειρά και τα τελευταία χρόνια η θεματολογία του είναι αποκλειστικά αφιερωμένη στο Ελληνικό Γαστρονομικό τουριστικό προϊόν, παρουσιάζοντας καλές πρακτικές στη χώρα μας και προσθέτοντας στη συζήτηση για την ανάπτυξή του.

Μοιραστείτε τα νέα

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.