Επί τάπητος τα σημαντικά θέματα των αερομεταφορών στο 2ο Ελληνικό Συνέδριο της ΕΑΕ

Στιγμιότυπο από τη στρογγυλή τράπεζα στο πλαίσιο του Συνεδρίου για τις Αερομεταφορές

Πραγματοποιήθηκε στο διήμερο 9-10 Μαΐου, 2012, το “2ο Ελληνικό Συνέδριο: Οι αερομεταφορές του σήμερα και του αύριο” στις εγκαταστάσεις του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών “Ελ. Βενιζέλος”.

Το συνέδριο πραγματοποιείται ανά διετία και διοργανώθηκε από την Ελληνική Αεροπορική Ενωση, ένα μη κερδοσκοπικό επιστημονικό σωματείο, το οποίο έχει σαν αποστολή την πρόοδο και προώθηση της επιστήμης των αερομεταφορών στην Ελλάδα.

Αντικείμενο του φετινού συνεδρίου ήταν οι ενότητες των Αεροπορικών Εταιρειών, των Αεροδρομίων, του Ελέγχου Εναερίου Κυκλοφορίας, της Ασφάλειας Πτήσεων και Ασφάλειας από Εκνομες Πράξεις και του Περιβάλλοντος και Νέων Τεχνολογιών.

Στην πρώτη ενότητα έγινε μια διεξοδική ανασκόπηση της Κοινοτικής Νομοθεσίας στον τομέα των αερομεταφορών με ειδική αναφορά σε θέματα Ανταγωνισμού, Κρατικών Ενισχύσεων και Δεσπόζουσας Θέσης στην Αγορά των αερομεταφορέων και τον τρόπο αντιμετώπισης έμμεσης κρατικής βοήθειας από τοπικούς φορείς και περιφερειακούς αερολιμένες προς τις εταιρίες Χαμηλού Κόστους υπό τη μορφή εκπτωτικών τιμολογίων για την παροχή αεροδρομιακών υπηρεσιών. 

Στον ανταγωνισμό μεταξύ αεροπλάνου και άλλων μέσων μεταφοράς στην Ελλάδα, πραγματεύτηκε άλλη παρουσίαση κάνοντας αξιολόγηση στην σχέση διαφοράς κόστους ως προς τον χρόνο ταξιδίου μεταξύ των εναλλακτικών μεταφορικών μέσων σε διάφορους προορισμούς του εσωτερικού. Η μελέτη έδειξε ότι το αεροπλάνο έχει συγκριτικό πλεονέκτημα επιλογής ως μέσου μεταφοράς σε πολλούς προορισμούς με περιθώρια περαιτέρω αύξησης του αεροπορικού .εισιτηρίου.

Μια γενική επισκόπηση της ελληνικής αεροπορικής αγοράς ανέδειξε την συστηματική διεμβολή της Turkish Airlines στα κενά που δημιουργούνται από την αναδιάταξη της στρατηγικής των Ελληνικών αερομεταφορέων, με κύριο χαρακτηριστικό την έντονη παρουσία της στο αεροδρόμιο “Μακεδονία” της Θεσ/νίκης.

Επίσης, νέος παίκτης στην αγορά είναι και οι Cyprus Airways η οποία αναζητεί ευκαιρίες στην ελληνική αγορά με χαμηλό κόστος εισιτηρίου ανταποκρινόμενη στη δυσμενή συγκυρία της Ελληνικής οικονομίας.

Ταυτόχρονα, οι ξένοι αερομεταφορείς του Αραβικού Κόλπου, οι Ασιατικοί συνάδελφοι τους όπως και οι Αμερικανοί, προχωρούν σε επανακαθορισμό της στρατηγικής τους στην ελληνική αγορά, άλλες διακόπτοντας την μακρόχρονη παρουσία τους, όρα THAI, άλλες αναζητώντας και πριμοδοτώντας νέες βάσεις σε κομβικά αεροδρόμια (hubs), EMIRATES, QATAR, GULF AIR ή και αφήνοντας την ελληνική αγορά επιλέγοντας το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης σαν κύριο προορισμό στην Ν.Α. Ευρώπη (United).Η απουσία απευθείας αεροπορικής σύνδεσης Ελλάδας – Αμερικής από τον ερχόμενο Οκτώβριο, θα αποτελέσει ένα μεγάλο πλήγμα για τον Ελληνικό τουρισμό.

Την μετάβαση από τα Ταξιδιωτικά Δίκτυα Διανομής του αεροπορικού προϊόντος στα Κοινωνικά Δίκτυα (Facebook, Tweeter) για τον ίδιο σκοπό, ανέδειξε η σχετική παρουσίαση όπου ο σημερινός επιβάτης κάνοντας ολοένα μεγαλύτερη χρήση της “έξυπνης”κινητής τηλεφωνίας επιθυμεί να έχει τον έλεγχο όχι μόνο του αεροπορικού ταξιδίου, αλλά τον έλεγχο όλης της ταξιδιωτικής εμπειρίας. Ο επιβάτης αναζητεί γνώσεις, γνώμες και σχετική εμπειρία μέσω κοινωνικής δικτύωσης για τον σχεδιασμό του ταξιδιού του, αλλά απαιτεί και επικοινωνία με την αεροπορική εταιρία σε ένα πλαίσιο διαδραστικής σχέσης όπου αναζητείται η πληροφόρηση και οι ειδικές προσφορές εκμέρους των εταιριών.

Η ραγδαία αναπτυσσόμενη τουριστική αγορά της Κρήτης έχει εξαιρετικές προοπτικές με την περαιτέρω ανάπτυξη των αερομεταφορών, ειδικά μέσω του Ηρακλείου. Μέχρι το 2025, 7000 άμεσες θέσεις εργασίας στον αεροπορικό κλάδο, 2.200 έμμεσες εξαρτώμενες από την αεροπορική δραστηριότητα και με πολλαπλασιαστικόαποτέλεσμα στην ευρύτερη οικονομία της νήσου να φτάνει τις 28.900 νέες θέσεις εργασίας. Η στροφή προς νέες αγορές, (Ρωσία, Ισραήλ), η προσέλκυση εταιριών Χαμηλού Κόστους αλλά και η ανάγκη ενός νέου σύγχρονου διεθνούς αερολιμένα στην νήσο, είναι τα βασικά συστατικά για την πλήρη εκμετάλλευση των δυνατοτήτων της αεροπορικής αγοράς της Μεγαλονήσου.

Τις μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης της Γενικής Αεροπλοΐας (Αεροπορική εκπαίδευση, αεροφωτογράφιση, ψεκασμοί καλλιεργειών, αστυνόμευση, πυρόσβεση, ερασιτεχνικές και ιδιωτικές πτήσεις) στην χώρα μας τονίστηκε σε σχετική παρουσίαση. Η χώρα μας διαθέτει όλα τα εχέγγυα για να καταστεί η “Φλώριδα της Ευρώπης “ στο τομέα αυτόν λόγω των εξαιρετικών καιρικών συνθηκών που επικρατούν στην μεγαλύτερη διάρκεια του χρόνου. Η χώρα μας, παρόλο τον μεγάλο αριθμό αεροδρομίων, υστερεί σημαντικά σε αριθμό α/φών Γενικής Αεροπλοΐας σε σχέση με ίσου μεγέθους πληθυσμό άλλων ευρωπαϊκών χωρών, μόλις 450 έναντι 1000 του Βελγίου και 3000 της Αυστρίας.

Τη δυνατότητα δραστηριοποίησης μιας εταιρίας Χαμηλού Κόστους στη διαδρομή Αθήνας-Νέας Υόρκης με τη δρομολόγηση των αεροσκαφών Α340 της πρώην Ολυμπιακής, εξέτασε σχετική μελέτη. Με την αποχώρηση του τελευταίου αμερικανικού αερομεταφορέα από την γραμμή, η νέα εταιρία θα μπορούσε να εκμεταλλευτεί το κενό απευθυνόμενη στον απόδημο ελληνισμό, στην αγορά των διακοπών προς/από Ελλάδα, και με χαμηλότερο κοστολόγιο κατά 30% σε σχέση με το παρελθόν. 

Τις προοπτικές ανάπτυξης της αεροπορικής αγοράς της Χίου μέσω άμεσης σύνδεσης με το διεθνές αεροδρόμιο της Σμύρνης αντί των Αθηνών, και από εκεί διασύνδεση με τις κυριότερες ευρωπαϊκές αγορές εξέτασε σχετική μελέτη, η οποία έδειξε συγκεκριμένα πλεονεκτήματα ως προς την προσέλκυση αυξημένου αριθμού τουριστών στη νήσο.

Στην ενότητα των Αεροδρομίων εξετάστηκε το καθεστώς μετάβασης των ελληνικών αεροδρομίων ως προς το σχέδιο παραχώρησης χρήσης σε ιδιώτες επενδυτές. Τονίστηκε ότι είναι αναγκαίο τα ελληνικά αεροδρόμια να αποκτήσουν επαγγελματικό μάναντζμεντ για να μπορέσει να εκμεταλλευτεί κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο τις οικονομικές δυνατότητες κάθε αεροδρομίου. Το κράτος θα πρέπει να φέρει σε ισότιμη θέση όλα τα αεροδρόμια απέναντι στον ιδιώτη επενδυτή και να θέσει στόχους για περιφερειακή ανάπτυξη όπου θα εντάσσονται και τα αεροδρόμια, ενώ θα πρέπει να θεσπίσει το κατάλληλο ρυθμιστικό πλαίσιο, ώστε να προστατευθεί η οικονομία και η κοινωνία από τυχόν παρενέργειες της εκμετάλλευσης των αεροδρομίων από ιδιωτικά μονοπώλια.

Η ιδιωτικοποίηση των αερολιμένων και η επίλυση διαφορών κράτους-επενδυτή ήταν η νομική προσέγγιση του θέματος. Τονίστηκε ότι, η ελληνική πολιτεία υιοθέτησε δύο διαφορετικά μοντέλα αποκρατικοποίησης, το πρώτο το 2002 με την ίδρυση των Ανωνύμων Εταιριών Διαχείρισης Αεροδρομίων (ΑΕΔΑ) και το 2011 με την ίδρυση του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου(ΤΑΙΠΕΔ) στο οποίο μεταβιβάζονται τα δικαιώματα όλων των κρατικών αερολιμένων σε τρίτους. Επισημάνθηκε το Διεθνές Νομικό Πλαίσιο Επενδύσεων το οποίο έχει αποδεχθεί η χώρα μας και οι κίνδυνοι που ελοχεύουν στο όλο εγχείρημα των αποκρατιοκοποιήσεων λόγω αβεβαιότητας διοικητικών εγκρίσεων, δυσκολίας εύρεσης οικονομικών πόρων και ανασφάλεια Δικαίου.

Μια πιο εμπεριστατωμένη νομική προσέγγιση στο θέμα των κρατικών ενισχύσεων σε ό,τι αφορά τα αεροδρόμια, έδειξε ότι παρόλη την απαγόρευση εκμέρους της κοινοτικής νομοθεσίας των κάθε μορφής κρατικών ενισχύσεων που νοθεύουν τον υγιή ανταγωνισμό μεταξύ επιχειρήσεων, κρατικές ενισχύσεις που έχουν κοινωνικό χαρακτήρα ή προσφέρουν ενίσχυση για επανόρθωση ζημιών, είναι δυνατόν να επιτραπούν για την οικονομική ανάπτυξη περιφερειών και την ανόρθωση των επιχειρήσεων. Στα πλαίσια αυτά και υπό αυστηρές προϋποθέσεις, επιτρέπεται η κρατική ενίσχυση περιφερειακών αερολιμένων αλλά και εταιριών που επιχειρούν από αυτά, και συμβάλλουν στην διασύνδεση μεταξύ των περιφεριών της ΕΕ.

Μοιραστείτε τα νέα

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.