Α.Λιάσκος: Η εξωστρέφεια παραμένει το μεγάλο στοίχημα της χώρας για το 2013

Θετικά είναι τα μηνύματα για τον τουρισμό τη νέα χρονιά που έρχεται, όπως τονίζει σε συνέντευξή του στο Tourism Press, ο Γενικός Γραμματέας Τουρισμού κ. Αναστάσιος Λιάσκος.

Ο κ. Λιάσκος μιλά, μεταξύ άλλων, για το μεγάλο “αγκάθι” του τουρισμού σε πολιτικό επίπεδο – τη συναρμοδιότητες των Υπουργείων- και τις προσπάθειες που γίνονται για τη δημιουργία ενός αυτοτελούς και ισχυρού Υπουργείου Τουρισμού με τη συνεργασία όλων των φορέων του κλάδου.

Αναφέρεται επίσης στο πρωτόκολλο συνεργασίας με την Εκκλησσία για την ανάπτυξη του θρησκευτικού τουρισμού, για την τουριστική εκπαίδευση ενώ σχολιάζει τα αποτελέσματα αφίξεων και εσόδων του 2012.
 

Το προηγούμενο διάστημα κάνατε επαφές με φορείς σε τουριστικές περιοχές της χώρας. Σε ποια από τα προβλήματα που σας έθεσαν θα δώσετε έμφαση;

Η πολιτική ασκείται με πράξεις και όχι με λόγια. Η Πολιτεία και οι εκπρόσωποί της οφείλουμε να βρισκόμαστε δίπλα στην κοινωνία και τους φορείς του τουρισμού. Οι συχνές επισκέψεις μου σε τουριστικές περιοχές της χώρας έχουν ως στόχο να τονίσουν το έμπρακτο ενδιαφέρον της πολιτικής ηγεσίας για την επίλυση και όχι μόνο για τη διαπίστωση προβλημάτων, ιδιαίτερα στην ελληνική περιφέρεια.

Παράλληλα, επεδίωξα να εγκαινιάσω μια νέα σχέση επικοινωνίας, διαλόγου αλλά και συνεργασίας του ανασυσταθέντος Υπουργείου Τουρισμού με τις αρχές και τους φορείς της τοπικής κοινωνίας, ώστε να χαράσσεται από κοινού μια ενιαία γραμμή στα τουριστικά ζητήματα. Κυρίως όμως, επεδίωξα να στείλω ένα πολύ θετικό μήνυμα ότι η Ελλάδα μπορεί. Στη δεδομένη συγκυρία μπορούμε να σχεδιάζουμε, να διεκδικούμε, να προωθούμε νέες επενδυτικές προτάσεις, να είμαστε δίπλα στην επιχειρηματικότητα και στους ανθρώπους του Τουρισμού.

Η συνεργασία μου με τους φορείς και την Περιφερειακή και Τοπική Αυτοδιοίκηση ήταν ιδιαίτερα ουσιαστική και παραγωγική και οι επισημάνσεις και προτάσεις που κατεγράφησαν, λαμβάνονται σοβαρά υπόψη στο σχεδιασμό μας.
 

Στη δυσμενή συγκυρία που διανύει η χώρα θα ήθελα να διαβεβαιώσω ότι από κοινού θα επιδιώξουμε το καλύτερο στα ζητήματα της προβολής και ανάδειξης των τουριστικών προορισμών, της ενίσχυσης των τουριστικών έργων υποδομής μέσα από πόρους του ΕΣΠΑ, της προσέλκυσης τουριστών από νέες αγορές και βεβαίως της προώθησης των ειδικών μορφών τουρισμού όπως π.χ. ο θαλάσσιος, ο ιατρικός, ο ιαματικός τουρισμός, ο οικο-τουρισμός, ώστε να έχουμε μικρότερες απώλειες ενόψει της ερχόμενης τουριστικής σεζόν.   

 

Ποιο πρόβλημα έχετε εντοπίσει στον Ελληνικό τουρισμό που πιστεύετε ότι δεν έχει τονισθεί όσο θα έπρεπε;

Ένα σημαντικό ζήτημα που αντιμετωπίζουμε ανασυγκροτώντας στην ουσία τις δομές του Υπουργείου Τουρισμού είναι αυτό που αφορά στη συναρμοδιότητα του Τουρισμού με άλλα υπουργεία.

Ο Τουρισμός στην ουσία έχει συναρμοδιότητα και υποχρεούται σε συνέργειες με τα περισσότερα υπουργεία σε ζητήματα που αφορούν π.χ. με το Ανάπτυξης για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, με το Περιβάλλοντος στην αναθεώρηση και επικαιροποίηση του Χωροταξικού για τον Τουρισμό ή τις προδιαγραφές προσβασιμότητας των ΑμεΑ σε παραλίες, συναρμοδιότητα με το Οικονομικών στα τουριστικά ακίνητα, συναρμοδιότητα με το Αγροτικής Ανάπτυξης για τα ζητήματα του αγροτουρισμού, συναρμοδιότητα με το Παιδείας και Πολιτισμού για τα θέματα αρχαιολογικών χώρων και τουριστικής εκπαίδευσης, συναρμοδιότητα με το Υγείας για τον Ιατρικό Τουρισμό και με το Ναυτιλίας για τo θαλάσσιο τουρισμό.

Όπως επιβεβαιώθηκε στα συμπεράσματα της μελέτης της εταιρείας McKinsey για τη στρατηγική του Τουρισμού, για τον τουρισμό υπάρχουν 13 υπουργεία αρμόδια ή συναρμόδια για 27 τομείς ευθύνης στους τομείς της λήψης αποφάσεων και συμβουλευτικού ή γνωμοδοτικού χαρακτήρα.
 

Είναι κοινή διαπίστωση, ότι η προσπάθεια στον Τουρισμό μπορεί να έχει αποτελέσματα μόνο σε συντονισμό με τα υπόλοιπα υπουργεία ώστε να περιληφθεί η τουριστική διάσταση στις δράσεις και τις πολιτικές τους οι οποίες έχουν αντίκτυπο στη συνολική εικόνα της χώρας.
 

Από την καθαριότητα των κοινόχρηστων χώρων, την ασφάλεια, τις συγκοινωνίες και τα μέσα μεταφοράς μέχρι την ατομική συμπεριφορά του κάθε πολίτη απέναντι στον ξένο επισκέπτη. Πρέπει να γίνει κοινός τρόπος ζωής η ευγένεια, το χαμόγελο αλλά και οι αξίες της αρχαίας ελληνικής φιλοξενίας.
 

Τι είδους μέτρα και πολιτικές έχετε προγραμματίσει για την αντιμετώπισή του;

Ένα αυτοτελές, ισχυρό και αποτελεσματικό Υπουργείο Τουρισμού προϋποθέτει μεταφορά αρμοδιοτήτων, στενή συνεργασία με άλλα υπουργεία και διαρκή διαβούλευση με όλους τους φορείς του τουρισμού, το ΞΕΕ, τον ΣΕΤΕ κ.ά.

Η διαδικασία της διοικητικής μεταρρύθμισης και αναδιοργάνωσης του δημοσίου τομέα στο πλαίσιο των διεθνών υποχρεώσεων της χώρας και η νέα δομή του Υπουργείου στις αρμοδιότητες του οποίου ανήκει ο ΕΟΤ, μας δίδει τη δυνατότητα να κινηθούμε πιο γρήγορα και πιο αποφασιστικά στο πλαίσιο του εθνικού σχεδιασμού για την τουριστική ανάπτυξη της χώρας με το βλέμμα στραμμένο στην ερχόμενη δεκαετία.
 

Τι αποτελέσματα περιμένετε ότι θα έχει η πολιτική που ασκεί το Υπουργείο Τουρισμού και σε τί χρονικό διάστημα;

Θέσαμε συγκεκριμένους στρατηγικούς άξονες δράσης που θα διαμορφώσουν τη νέα τουριστική ταυτότητα της χώρας και θα δώσουν νέα πνοή στον ελληνικό τουρισμό. Χωρίς να χάνουμε χρόνο, προσπαθούμε να κερδίσουμε το στοίχημα της ανάπτυξης, με την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και τη διευκόλυνση νέων επενδύσεων. Στο κομμάτι αυτό ήδη έχουν συσταθεί στο Υπουργείο δύο νέες υπηρεσίες, η ειδική υπηρεσία προώθησης και αδειοδότησης τουριστικών επενδύσεων και η ειδική υπηρεσία συντονισμού και εφαρμογής.

Διαμορφώνουμε ένα σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο για την επιχειρηματικότητα και την καινοτομία, θεσμοθετούμε και αναπτύσσουμε τάχιστα τις ειδικές μορφές τουρισμού που θα ενισχύσουν το τουριστικό προϊόν (θαλάσσιος, ιατρικός, ιαματικός, αγροτουρισμός κ.ά.), διασφαλίζουμε την ποιότητα στις τουριστικές υποδομές και στο παρεχόμενο προϊόν και βεβαίως επενδύουμε στην αναβάθμιση της εκπαίδευσης και κατάρτισης του ανθρώπινου δυναμικού που θα εργασθεί στον Τουρισμό.

Όλα αυτά σε ένα νέο πιο ευνοϊκό επενδυτικό περιβάλλον με περισσότερες τουριστικές δραστηριότητες και κίνητρα και μειώνοντας τη γραφειοκρατία και αξιοποιώντας τους πόρους του ΕΣΠΑ οι οποίοι επί μεγάλο χρονικό διάστημα παρέμειναν ανενεργοί.

Ήδη, η Ελλάδα όπως αποτυπώθηκε στην ετήσια έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας για την Ανταγωνιστικότητα “Doing Business 2013”, περιλαμβάνεται στις δέκα οικονομίες του κόσμου που σημείωσαν τη μεγαλύτερη πρόοδο σε μεταρρυθμίσεις που αφορούν τη διευκόλυνση του επιχειρείν. Στοιχεία τα οποία αντιμετωπίζει με ικανοποίηση και ο κόσμος του τουρισμού.
 

Στην πρώτη συνέντευξη Τύπου της Υπουργού, αναφερθήκατε στην ανάγκη τουριστικής συνείδησης. Με ποιες συγκεκριμένες ενέργειες πιστεύετε ότι θα μπορέσει να καταστεί εφικτή η ύπαρξη της;

Ο Τουρισμός θα πρέπει γίνει συνείδηση όλων, των Περιφερειών, των Δήμων, των φορέων, των επαγγελματιών, των εργαζομένων και ιδιαίτερα της κοινωνίας.

Κάθε πράξη ή παράλειψή μας έχει αντίκτυπο στον Τουρισμό. Θα πρέπει να αναλάβουμε το μερίδιο που μας αναλογεί για την ανάπτυξή του.
 

Μπορούμε ο καθένας με την προσωπική του συμβολή και το ενδιαφέρον να προβάλλουμε την περιοχή μας, να τονίσουμε τις ομορφιές της Ελλάδας και τις τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης που υπάρχουν.

Είναι αυτό που προτρέπει στην «Ασκητική» του Νίκος Καζαντζάκης, «Να αγαπάς την ευθύνη. Να λες: Εγώ, εγώ μονάχος μου έχω χρέος να σώσω τη γης».

Ας ενεργοποιηθούμε λοιπόν και ας συμβάλλουμε στη διαμόρφωση μιας νέας τουριστικής συνείδησης με επίκεντρο τον άνθρωπο και την ποιότητα της καθημερινής του ζωής.

 

Αναφερθήκατε επίσης στη σύναψη μνημονίου συνεργασίας με την Εκκλησία της Ελλάδας για την ανάπτυξη του Θρησκευτικού/προσκυνηματικού τουρισμού στη χώρα μας. Σε τί στάδιο βρίσκεται και τι θα περιλαμβάνει;

Η ανάπτυξη ενός σύγχρονου θεσμικού πλαισίου για τις ειδικές και εναλλακτικές μορφές τουρισμού, βρίσκεται στις προτεραιότητες του Υπουργείου Τουρισμού με βασικό στόχο την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και βέβαια τον εμπλουτισμό του τουριστικού προϊόντος.

Σημαντικό κεφάλαιο στον τομέα αυτό καταλαμβάνει η ανάπτυξη του θρησκευτικού και προσκυνηματικού τουρισμού, σε συνέργεια με την ανάδειξη της μακραίωνης ιστορίας και πολιτισμικής κληρονομιάς του τόπου μας.

Τα μνημεία της Ορθοδοξίας, οι βυζαντινές και οι μεταβυζαντινές εκκλησίες, τα προσκυνήματα της υπαίθρου, τα μοναστήρια, τα μετόχια και οι σκήτες, το Άγιον Όρος, τα Μετέωρα κ.α. είναι αναπόσπαστο τμήμα της εθνικής μας κληρονομιάς, συνδέονται με την ορθόδοξη παράδοση και αποτελούν αξιόλογο πόλο έλξης επισκεπτών. Πρέπει και μπορούμε να τα εντάξουμε σε έναν ευρύτερο σχεδιασμό ο οποίος με τη συνεργασία της Εκκλησίας μπορεί να αποφέρει καρπούς.
 

Προετοιμάζουμε την υπογραφή ενός πρωτοκόλλου συνεργασίας με την Ελλαδική Εκκλησία σε συνεργασία με την αρμόδια επιτροπή της Ιεράς Συνόδου, μέσω του οποίου θα τεθούν συγκεκριμένες δράσεις και βήματα ανάπτυξης του θρησκευτικού τουρισμού, θα καθορισθούν προσκυνηματικές περιηγήσεις, θα αναδεικνύεται η πλούσια εκκλησιαστική ιστορία και παράδοση των Ιερών Μητροπόλεων με σκοπό να καταρτισθεί ο επίσημος προσκυνηματικός οδηγός που θα προβάλλει τη χώρα μας εντάσσοντάς την δυναμικά στον παγκόσμιο χάρτη του θρησκευτικού τουρισμού. 

 

Σχετικά με την κατάργηση του ΟΤΕΚ, πώς το κράτος θα εξοικονομήσει πόρους από τη συγχώνευση του οργανισμού στο Υπουργείο και σε τι θα ωφελήσει το εκπαιδευτικό έργο που παράγει;

Η ενσωμάτωση του ΟΤΕΚ στο Υπουργείο Τουρισμού στο πλαίσιο της ευρύτερης διοικητικής αναδιοργάνωσης που έχει ήδη ξεκινήσει, είναι βέβαιο ότι θα συμβάλλει στην εξοικονόμηση πόρων, στην ορθολογική αξιοποίηση των υποδομών και της περιουσίας του οργανισμού αλλά και την ένταξη του συνόλου του προσωπικού στη δομή του Υπουργείου, με στόχο την αναβάθμιση των τουριστικών σπουδών στο πλαίσιο των σύγχρονων απαιτήσεων της τουριστικής αγοράς αλλά και τον εμπλουτισμό της δημόσιας παρεχόμενης εκπαίδευσης και κατάρτισης.

Διαμορφώνουμε νέα στρατηγική για την Τουριστική Εκπαίδευση και αξιοποιούμε τις όποιες προτάσεις υπάρχουν σε εκπαιδευτικά, λειτουργικά και οικονομικά ζητήματα. Πολύ σύντομα μάλιστα θα έχουμε την ευκαιρία συγκεκριμένων ανακοινώσεων.

 

Ποια είναι τα συμπεράσματά σας για τα στοιχεία αφίξεων και εσόδων στον τουρισμό τη φετινή χρονιά;

Οι προσπάθειες που κατέβαλαν τους τελευταίους μήνες, τόσο το Υπουργείο Τουρισμού, όσο και οι θεσμοθετημένοι φορείς και οι επιχειρηματίες του Τουρισμού, εκτιμάται ότι αποδίδουν καρπούς περιορίζοντας στο ελάχιστο τις απώλειες στις αφίξεις ξένων επισκεπτών στη χώρα.
 

Το 2012 κλείνει με τις λιγότερες δυνατές απώλειες σε αφίξεις και έσοδα.

Η χώρα μας με το σχηματισμό της νέας Κυβέρνησης έστειλε ένα ισχυρό μήνυμα σταθερότητας και ασφάλειας στο εξωτερικό που ανέτρεψε το διεθνές αρνητικό κλίμα και επέφερε ανάκαμψη των τουριστικών κρατήσεων.

Τα στοιχεία του ΣΕΤΕ από τα 15 κύρια και περιφερειακά αεροδρόμια δείχνουν ότι κατά το εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2012, οι αφίξεις τουριστών στην Ελλάδα σημείωσαν πολύ μικρή μόνο πτώση, 2,46% η οποία μεταφράζεται σε 10.301.155 τουρίστες. Οι ταξιδιωτικές εισπράξεις για το οκτάμηνο άγγιξαν τα 7,5 δισ. Ευρώ και οι αφίξεις ξένων τουριστών έφθασαν τα 10,96 εκατ. επισκέπτες. Είχαμε μάλιστα φέτος μια σημαντική αύξηση Ρώσων επισκεπτών που έδωσε νέα ώθηση στο τουριστικό ρεύμα προς τη χώρα.

Ο Ελληνικός Τουρισμός απέδειξε ότι αντέχει στην κρίση συμβάλλοντας πολλαπλά στη γενικότερη οικονομική ανάκαμψη της χώρας.

 

Τι μηνύματα υπάρχουν για το 2013 και πώς πιστεύετε ότι θα εξελιχθεί η επόμενη τουριστική σαιζόν;

Τα μηνύματα είναι θετικά. Προϋπόθεση για να επιτύχουμε είναι η ολοκληρωμένη στρατηγική και ο μακροχρόνιος σχεδιασμός με την συνεργασία των τουριστικών φορέων, της Περιφερειακής και Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των ίδιων των εργαζομένων στον τουρισμό. Χρειάζεται συντονισμένη προσπάθεια και συνεχής αναβάθμιση των τουριστικών υπηρεσιών.
 

Για το 2013 η εξωστρέφεια παραμένει το μεγάλο στοίχημα της χώρας. Η σωστή διεθνής προβολή, η αξιοποίηση των γραφείων του ΕΟΤ στο εξωτερικό, η παρουσία σε διεθνείς εκθέσεις και συνέδρια, οι διμερείς επαφές, η απλοποίηση γραφειοκρατικών διαδικασιών και η δημιουργία ευνοϊκού επιχειρηματικού περιβάλλοντος βρίσκονται στις προτεραιότητές μας.

Με βάση τη θετική και αισιόδοξη εικόνα που αποτυπώνουν τα στοιχεία οφείλουμε να εργασθούμε πιο εντατικά, πιο συντονισμένα, πιο αποτελεσματικά, ώστε να επιτύχουμε ακόμη καλύτερα αποτελέσματα.
 

Τι θα συμβουλεύατε τους τουριστικούς επιχειρηματίες;

Το μήνυμα που αποστέλλουμε προς κάθε κατεύθυνση είναι ένα μήνυμα αισιοδοξίας αλλά και αποφασιστικότητας ότι η Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αλλάξει, αναδεικνύοντας τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα και τις μεγάλες αναπτυξιακές προοπτικές της. Οι άνθρωποι του τουρισμού θα πρέπει να γνωρίζουν ότι έχουν μια ηγεσία που εργάζεται, που προσπαθεί προκειμένου να υπερκεράσει αγκυλώσεις και γραφειοκρατικές διαδικασίες του παρελθόντος, να ξεπαγώσει το ΕΣΠΑ του Τουρισμού, να σταθεί δίπλα στην επιχειρηματικότητα και την καινοτομία με στόχο να επιτύχουμε θετικό πρόσημο για την εικόνα της χώρας.

Με αποφασιστικότητα και ισχυρή πολιτική βούληση διαμορφώνουμε στο ανασυσταθέν Υπουργείο Τουρισμού, ένα ολοκληρωμένο και αξιόπιστο πλαίσιο, μέσα στο οποίο κάθε επενδυτής, κάθε επιχείρηση θα έχει τη δυνατότητα χωρίς άσκοπες γραφειοκρατικές διαδικασίες και με τη συνεχή υποστήριξη του Κράτους, να υλοποιήσει απρόσκοπτα και σε σύντομο χρονικό διάστημα, μέσα από υπηρεσίες Οne-Shop-Stop την επένδυση του. Διασφαλίζουμε ένα σταθερό και φιλικό περιβάλλον για τις επιχειρήσεις. Στεκόμαστε δίπλα στο τουριστικό επιχειρείν ενισχύοντας την εξωστρέφεια κα την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων.

Ακόμη και μέσα σε ένα τόσο ρευστό, πολλές φορές εχθρικό περιβάλλον, εμείς μπορούμε να μιλάμε για επενδυτικές ευκαιρίες, για τόνωση της ανάπτυξης. Με έναν σωστό σχεδιασμό και με συγκεκριμένες κινήσεις μπορούμε να αναστρέψουμε το κλίμα.

 

Μοιραστείτε τα νέα

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.