Με υπερβάσεις, εκπλήξεις και συγκίνηση ολοκληρώθηκε χθες το 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Marketing & Branding Tόπου στο Βόλο. Η συμμετοχή 400 και πλέον ακαδημαϊκών, συμβούλων, δημιουργών και εκπροσώπων τοπικής αυτοδιοίκησης από κάθε γωνιά της Ελλάδας, αλλά και από το εξωτερικό, ξεπέρασε κάθε προσδοκία, ενισχύοντας το διεπιστημονικό χαρακτήρα της συνάντησης.
Οι περίπου 120 εισηγήσεις κάλυψαν μεγάλο φάσμα θεωρητικού και πρακτικού επιπέδου σχετικά με το marketing & branding τόπου, προσφέροντας στους συμμετέχοντες τη δυνατότητα να προσεγγίσουν το αντικείμενο από διαφορετικές οπτικές. Οι εφαρμογές του marketing & branding σε επίπεδο τόπου, η σημασία της διαμόρφωσης ενιαίας, συντονισμένης και στοχευμένης στρατηγικής ανάδειξης τοπικής ταυτότητας, ο ρόλος της τοπικής αυτοδιοίκησης και της κοινωνίας των πολιτών βρέθηκαν στο επίκεντρο των συζητήσεων, ενώ παρουσιάστηκε μια ποικιλία μελετών περιπτώσεων για διάφορους τόπους στην Ελλάδα, καθώς και παραδείγματα από το εξωτερικό. Οι τρεις παράλληλες συνεδρίες στις γεμάτες από κόσμο αίθουσες του Τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΤΜΧΠΠΑ) του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κράτησαν τους συνέδρους σε διαρκή εγρήγορση και επαφή με έννοιες και στρατηγικές που πρώτη φορά αναλύονται με τέτοιο τρόπο και σε τέτοια έκταση στη χώρα μας.
Ιδιαίτερη αίσθηση προκάλεσαν, με τη φρεσκάδα και την ευρηματικότητά τους, οι φοιτητικές εργασίες και οι μελέτες σε μορφή poster που παρουσιάστηκαν, προσελκύοντας προτάσεις συνεργασίας από έμπειρους επαγγελματίες του χώρου και τους αρμόδιους τοπικούς παράγοντες. Πολλές οι ιδέες, οι προτάσεις, οι προβληματισμοί που εκφράστηκαν γύρω από τους 10 θεματικούς άξονες του Συνεδρίου, αναδεικνύοντας αναξιοποίητο πλούτο που παράγεται εδώ και χρόνια σε εκπαιδευτικά ιδρύματα, δημόσιους και ιδιωτικούς οργανισμούς της χώρας καθώς και ομάδες πολιτών.
Η συζήτηση στρογγυλής τράπεζας εκπροσώπων των Δήμων Αθηναίων, Αχαρνών, Βόλου, Καβάλας, Λασιθίου και Σκοπέλου εστίασε στη σχέση του αντικειμένου με τον τουρισμό και ανέδειξε την επιτακτική ανάγκη για εμπλοκή ιδιωτών και εθελοντικών ομάδων στη στρατηγική προβολή των ελληνικών τόπων. Οι προσκεκλημένοι ομιλητές (ξένοι και ¨Ελληνες με διεθνή εμπειρία) έθεσαν σε προτεραιότητα τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και της σχέσης τους με τον τόπο μέσα από συμμετοχικές διαδικασίες, τονίζοντας εξίσου την ανάγκη για ολιστική προσέγγιση του αντικειμένου και διατομεακές συνέργιες. Ανέφεραν επίσης ότι οι ίδιοι θα αποτελέσουν τους καλύτερους πρεσβευτές της πόλης του Βόλου, η οποία τους άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις. Στην τελική συζήτηση για τη διεθνή εμπειρία Marketing & Branding Τόπου, οι προσκεκλημένοι δήλωσαν εντυπωσιασμένοι από την όλη Διοργάνωση, τις δυνατότητες και την όρεξη των νέων, στην πλειονότητά τους, συνέδρων και εθελοντών.
Ένα στοιχείο διαφοροποίησης από τα συνηθισμένα συνέδρια, είναι ότι 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Marketing & Branding Tόπου προσέφερε πολυδιάστατη εμπειρία στους συνέδρους και άνοιξε στην τοπική κοινωνία με 10 παράλληλες εκδηλώσεις στην πόλη. Πάνω από 5000 πολίτες και επισκέπτες ήρθαν σε επαφή με το αντικείμενο Marketing & Branding Tόπου μέσα από φουτουριστικό διαδραστικό σταθμό ενημέρωσης πολιτών, καλλιτεχνικά δρώμενα, εκθέσεις και εικαστικές παρεμβάσεις που φώτισαν και ‘έντυσαν’ δημιουργικά αστικό τοπίο του Βόλου.
Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται η σταδιακή δημοσίευση του υλικού που παρουσιάστηκε κατά τη διάρκεια του τριημέρου, καθώς και οι δημιουργικές συνέργιες που αναμένεται να προκύψουν από τις ζυμώσεις που πραγματοποιήθηκαν εντός και εκτός του συνεδριακού χώρου. Ένα πρακτικό αποτέλεσμα του 1ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Marketing & Branding Tόπου αναμένεται να είναι η έκδοση του πρώτου βιβλίου για το αντικείμενο στα ελληνικά, με τη χορηγία του ΕΟΤ. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Διοργάνωση, εκτός από τους χορηγούς, βασίστηκε σε ανταλλακτικές συνεργασίες με δεκάδες εταιρίες και στέφθηκε με επιτυχία χάρη στην εθελοντική εργασία μηνών δεκάδων ατόμων από διαφορετικές πόλεις της Ελλάδας, με το συντονισμό του ΤΜΧΠΠΑ και της πρωτοβουλίας Ιmagine the City.
Η Διοργάνωση IDEA|TOPOS 2012 είναι μόνο η αρχή μιας μακροπρόθεσμης προσπάθειας συντονισμού και εφαρμογής ιδεών για τη στρατηγική προβολή και ταυτότητα τόπου στην Ελλάδα και αναμένεται να επαναλαμβάνεται σε διετή ή τριετή βάση σε διαφορετική πόλη, εντοπίζοντας, αναπτύσσοντας και προβάλλοντας τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των ελληνικών τόπων.