Πάνω από 400 Σύνεδροι από όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό έφτασαν στο Βόλο για να συμμετάσχουν στο 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Marketing & Branding Tόπου που πραγματοποιήθηκε από 30 Μαρτίου έως και 1η Απριλίου 2012 στο Τμήμα Μηχανικών Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης του Πανεπιστήμιου Θεσσαλίας.
Οι εργασίες ξεκίνησαν με μια σειρά χαιρετισμών από εκπροσώπους του ΕΟΤ, της Περιφέρειας Θεσσαλίας, του Δήμου Βόλου, του ΤΕΕ και του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, οι οποίοι τόνισαν τη σημασία της Διοργάνωσης IDEA|TOPOS σε μια κρίσιμη καμπή για τη διεθνή εικόνα της χώρας και των τόπων της.
Στο χαιρετισμό του, ο Πρόεδρος του Συνεδρίου, κ.Αλέξιος Δέφνερ, τόνισε το συλλογικό και εξωστρεφές πνεύμα που έκανε δυνατή τη Διοργάνωση IDEA|TOPOS 2012 και δήλωσε ότι το Συνέδριο είναι μόνο η αρχή μιας μακροπρόθεσμης προσπάθειας για το συντονισμό της ακαδημαϊκής κοινότητας, του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, αλλά και της κοινωνίας των πολιτών για τη στρατηγική προβολή και ταυτότητα των ελληνικών τόπων.
Η κα Εύη Τζαβέλλα-Αδαμάκη μετέφερε το χαιρετισμό του Γ.Γ. του ΕΟΤ Γεωργίου Κολέτσου, επισημαίνοντας τις προτεραιότητες του οργανισμού και μεταφέροντας την ευχή το Συνέδριο αυτό να αποτελέσει ’την αρχή μιας άλλης εποχής’.
Ο Δήμαρχος Βόλου Πάνος Σκοτινιώτης συνεχάρη το ΤΜΧΠΠΑ για το αξιόλογο ερευνητικό του έργο σε εθνικό και διεθνές επίπεδο και όλη την οργανωτική ομάδα για ‘ένα πρωτότυπο Συνέδριο’. Τόνισε τη σημασία των 10 εκδηλώσεων αστικού πολιτισμού που βάζουν όλη την πόλη στο ρυθμό του Συνεδρίου και κλείνοντας την παρουσίαση του νέου σχεδίου προβολής του καλλικρατικού δήμου, δήλωσε ότι ‘είναι τιμή για το Βόλο να ανοίγει εδώ, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ένα θέμα με μεγάλη ιστορία και δημοτικότητα σε διεθνές επίπεδο’.
Ο Περιφερειακός Σύμβουλος Γιώργιος Καλτσογιάννης μετέφερε το χαιρετισμό του Περιφερειάρχη Κων/νου Αγοραστού, παρουσιάζοντας τη νέα στρατηγική ανάδειξης της περιφέρειας ως πολυδιάστατου, ανταγωνιστικού προορισμού.
Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Μαγνησίας Σωκράτης Αναγνώστου είπε χαρακτηριστικά: ‘Δεν εκτιμούμε το brand name που μας χαρίστηκε από το παρελθόν, δεν κοπιάσαμε για να το αποκτήσουμε. Σε εποχές κρίσης δημιουργούνται και μεγάλες ανατροπές. Ας αφήσουμε το συντηρητισμό μας πίσω και ας τις ακολουθήσουμε’.
Η εκπρόσωπος της πρωτοβουλίας Imagine The City, Μαίρη Καρατζά, δήλωσε: ‘Ως ενεργοί πολίτες, κάθε πράξη μας είναι πολιτική. Μέσα από τη Διοργάνωση IDEA|TOPOS Στοχεύουμε στον επανασυντονισμό των εννοιών πόλη – πολίτης – πολιτισμός – πολιτική’
Κατά τη διάρκεια των 65 εισηγήσεων που παρουσιάστηκαν σε 3 παράλληλες συνεδρίες, αναφέρθηκε επανηλλημένα η έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού σε τοπικό και εθνικό επίπεδο σε θέματα ανάδειξης και προβολής της ταυτότητας των ελληνικών τόπων. Παράλληλα τονίστηκε η ανάγκη για διατομεακές συνέργειες μεταξύ τοπικής αυτοδιοίκησης, πανεπιστημίων, τοπικών επιχειρήσεων και φορέων με μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Οι εισηγητές ανέπτυξαν θέματα που αφορούν την προσέλκυση επενδύσεων, τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη, την πολιτιστική διαχείριση, τη διαμόρφωση εικόνας του τόπου. Ενδεικτικά, συζητήθηκαν η ανάπτυξη ‘ευφυών πόλεων’, ο ρόλος οσμητικών και ηχητικών στοιχείων στην ταυτότητα τόπου, ο ρόλος των πολιτιστικών βιομηχανιών στην αστική αναγέννηση και στρατηγικές Branding για απομονωμένες ορεινές περιοχές.
Ιδιαίτερη αίσθηση προκάλεσαν οι 4 φοιτητικές εργασίες που παρουσίασαν μεταξύ άλλων μελέτες και προτάσεις για το Βόλο και τη Σκόπελο, αναδεικνύοντας τις δυνατότητες νέων ερευνητών στο αντικείμενο και προκαλώντας ενθουσιώδεις αντιδράσεις στο κοινό και τους αρμόδιους εκπροσώπους τοπικής αυτοδιοίκησης.
Ένα άλλο θετικό στοιχείο ήταν οι συζητήσεις που ακολούθησαν τις συνεδρίες, προκαλώντας τους συμμετέχοντες να μοιραστούν σχόλια και ιδέες και να μεταφέρουν την εμπειρία τους στους υπολοίπους.
Αξίζει να σημειωθεί η ‘νεανική’ ατμόσφαιρα και η θετική ενέργεια που επικρατεί στο συνεδριακό χώρο, καθώς πολλοί από τους εισηγητές και τους συνέδρους είναι νέοι επαγγελματίες και ερευνητές από όλη την Ελλάδα, με εμφανές ενδιαφέρον για την αναδημιουργία της εικόνας των τόπων τους.