Η οικονομία και ο τουρισμός είναι ψυχολογία

Άρθρο – Παρέμβαση του Μάριου Τριβυζά*

Αφού ευχηθούμε να έχουμε μία Καλή Χρονιά με υγεία και χωρίς εσωτερικά και εξωτερικά απρόοπτα ας έρθουμε στην καθημερινότητα. Κλείσαμε ένα χρόνο – ο τουριστικός κλάδος – με θετικό πρόσημο παρά την κρίση. Δε θα το επιμερίσουμε σε εισερχόμενο ή εξερχόμενο, παραθεριστικό ή περιηγητικό αλλά με μία λέξη θα πούμε ότι ο τουρισμός πήγε καλά εννοώντας φυσικά τον εισερχόμενο. Εκεί που έχουν φτάσει τα πράγματα όταν οι άλλες δραστηριότητες έχουν εξαφανιστεί, όταν δεν υπάρχει παραγωγή αυτό είναι το μόνο που μας έχει απομείνει, ο τουρισμός. Αυτός ο εισερχόμενος τουρισμός των 17,5 εκατομμυρίων τουριστών με 12,5 δις έσοδα ζει όλη την Ελλάδα άμεσα ή έμμεσα. ΑΣ ΤΟΝ ΠΡΟΣΕΞΟΥΜΕ ΣΑΝ ΚΟΡΗ ΟΦΘΑΛΜΟΥ.

Ήταν προτροπή του Πρωθυπουργού στην τελευταία συνάντηση με τους τουριστικούς φορείς στις 7/1/14 να πραγματοποιήσουμε ευρεία αναφορά σε αυτά τα μεγέθη. Όχι για να επικροτήσουμε το πόσο καλά έπραξε η Κυβέρνηση και έχουμε αυξημένο τουρισμό, διότι η Κυβέρνηση δυστυχώς έκανε πολύ λίγα αφού δεν μπορεί ούτε στο εξωτερικό να προχωρήσει σε ολοκληρωμένη προβολή αλλά ούτε και στο εσωτερικό να δώσει αυτά που χρειάζεται ο τουρισμός και τα οποία έχουν άμεση σχέση με το κράτος. Όπως για παράδειγμα η απρόσκοπτη επίσκεψη του τουρίστα στους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία σε ώρες εντός τουριστικών προγραμμάτων από τις 8 το πρωί έως τις 8 το βράδυ σε μόνιμη βάση και όχι κατά τη θερινή περίοδο να βρίσκει ο τουρίστας τα μουσεία και τους χώρους αυτούς κλειστούς μετά τις τρεις το μεσημέρι. Στη σύσκεψη με τον Πρωθυπουργό με απόφαση του ιδίου αποφασίστηκε να λειτουργήσουν τα 30 μουσεία με την μεγαλύτερη επισκεψιμότητα με ωράριο 08.00-20.00 από την έναρξη έως και τη λήξη της τουριστικής περιόδου.

Από τη δική μας πλευρά αυτή των επιχειρήσεων όπως πάντα κάνουμε το καλύτερο δυνατό γιατί ο τουρισμός είναι η ίδια η ζωή μας. Για παράδειγμα η πράξη του ΣΕΤΕ – που και εμείς είμαστε μέλη του και προωθούμε και τις δικές μας προτάσεις – να πάρει από το χέρι τη McKinsey, αυτό τον κολοσσό για να προβάλει την τουριστική Ελλάδα είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Γιατί όπως η ιδιωτική πρωτοβουλία έχει πετύχει στον τουρισμό με πολύ καλές υπηρεσίες έτσι και σε αυτό τον τομέα της προβολής θα πετύχει, τώρα που αναλαμβάνουν ιδιώτες και όχι το κράτος.

Η καινούρια χρονιά λοιπόν δείχνει καλή, οι προκρατήσεις ξεπερνούν τις προσδοκίες με ένα μέσο όρο 25% πάνω για την αγορά Αμερικής- Καναδά-Αυστραλίας που μας δίνει τουρίστες περιηγητές. Σε αυτό το είδος τουρισμού το κατά κεφαλήν έσοδο για τη χώρα είναι 1 προς 3 σε σχέση με τον παραθεριστικό διότι αυτοί οι τουρίστες δεν είναι στατικοί αλλά περιηγούνται, κινούνται με τουριστικά λεωφορεία, επιλέγουν ξεναγήσεις, επισκέπτονται μουσεία, πραγματοποιούν αγορές. Όσον αφορά τουρίστες άλλων αγορών που είναι τουρίστες – παραθεριστές και αποτελούν το μεγαλύτερο ποσοστό η μέση αύξηση και εκεί αγγίζει το 25%. Η χώρα αποτελεί ελκυστικό προορισμό, φτάνει να μην αρχίσουμε τα παλιά, να μην πάρουν τα μυαλά αέρα και όταν βλέπουμε μεγάλη ζήτηση να μην αρχίζουμε τις αυξήσεις στις τιμές. Εάν σε ένα σημείο πετύχαμε την αύξηση τουριστών αυτά τα δύο χρόνια οφείλεται μεταξύ άλλων και στη μείωση και στη συνέχεια στο πάγωμα των τιμών.

Στο θέμα της κρουαζιέρας γενικά η κατάσταση είναι καλή. Ειδικότερα για τις κρουαζιέρες με home port τον Πειραιά – ελληνικά πλοία – που πραγματοποιούν τριήμερες, τετραήμερες και επταήμερες κρουαζιέρες κυρίως στα ελληνικά νησιά, εκεί υπήρχε μία καλή αύξηση το 2013 συγκριτικά με το 2012. Οι πρώτες προκρατήσεις για φέτος δείχνουν και εκεί αισιόδοξες.

Στο θέμα των χερσαίων επιβατικών μεταφορών με τουριστικά λεωφορεία η κατάσταση δεν είναι τόσο ευοίωνη. Ο τελευταίος νόμος του Υπουργείου Μεταφορών δεν έδωσε λύση στην απελευθέρωση των υπεραστικών επιβατικών μεταφορών της οποίας τις ευεργετικές επιπτώσεις θα απολάμβανε ο πολίτης. Αυτό δεν έγινε λόγω των πιέσεων που ασκήθηκαν από το κλειστό επάγγελμα των ΚΤΕΛ. Υπάρχουν ωστόσο δύο αισιόδοξα σημεία μετά από πολλές προσπάθειες της ΓΕΠΟΕΤ που έχουν αποφέρει καρπούς: α) να μπει επιτέλους μία τάξη στην αναρχία των παράνομων τουριστικών λεωφορείων που κυκλοφορούν στη χώρα. Ο νόμος 4070/2012 επιβάλλει σε όλα τα ειδικά τουριστικά λεωφορεία Δ.Χ. να φέρουν το ηλεκτρονικά αναγνώσιμο σήμα. Μέσα σε ένα χρόνο από ημερομηνία που θα ανακοινωθεί όλα τα οχήματα πρέπει να εφοδιαστούν με το εν λόγω σήμα, τότε ο έλεγχος θα είναι ευχερής. Β) Μετά από διεργασίες με τα αρμόδια Υπουργεία, ο σκοπός της ΓΕΠΟΕΤ να μεταφερθούν οι αρμοδιότητες του τουριστικού λεωφορείου εξ’ ολοκλήρου στο Υπουργείο Μεταφορών, βρίσκεται κοντά στην υλοποίησή του. Σήμερα το τουριστικό λεωφορείο ανήκει εξ΄ ημισείας στο Υπουργείο Τουρισμού που όμως δεν διαθέτει το μηχανισμό που απαιτείται και ο οποίος υφίσταται στο Υπουργείο Μεταφορών. Άρα εκτιμούμε ότι το 2014 θα βρει το τουριστικό λεωφορείο στο σπίτι του και σε καλύτερη κατάσταση σε σχέση με το 2013.

ΗΡΕΜΙΑ. Παίζει μεγάλο ρόλο και πρέπει οπωσδήποτε να την προασπίσουμε και να ακολουθήσουμε την προτροπή του Πρωθυπουργού να το μεταφέρουμε αυτό σε όλους. Γιατί αυτά που θα πούμε εμείς που ανήκουμε στην πραγματική οικονομία, εμείς οι ίδιοι οι επιχειρηματίες είναι διαφορετικά από τα λεγόμενα μιας κυβέρνησης που απαρτίζεται από κόμματα και στοχεύει στην εκμετάλλευση της αύξησης του τουρισμού για να συγκεντρώσει ψήφους στις επερχόμενες εκλογές.

Ας μη ξεχνάμε κυρίως εμείς οι επιχειρηματίες που θα παίξουμε αυτό τον πολύ σοβαρό ρόλο ότι η οικονομία βασίζεται και στον ψυχολογικό παράγοντα και τω όντι αυτό ισχύει στις αγορές. Για να περάσει αυτό το καλό κλίμα που επικρατεί εμείς μιλάμε με τους συνεργάτες μας στο εξωτερικό, εμείς έχουμε απευθείας πρόσβαση στις αγορές, εμείς αποτελούμε τον συνδετικό κρίκο με την κατάσταση στη χώρα μας. Αυτή πρέπει να διατηρηθεί με κάθε μέσο σε καθησυχαστικά επίπεδα, κάτι που είναι και η αλήθεια συγκρίνοντας την Ελλάδα με τις ανταγωνίστριες χώρες της περιοχής.

Καλή Χρονιά και καλή αρχή σε μία νέα προσπάθεια.

*Ο κ. Μάριος Τριβυζάς είναι πρόεδρος της ΓΕΠΟΕΤ.

Μοιραστείτε τα νέα

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.