Mελέτη των Μαργαρίτα Αναδιώτη, Τόνια Κουτσοπούλου και Χρύσα Τριανταφυλλίδου, φοιτητριών του Τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης
Η τουριστική προβολή ενός τόπου μέσα από τις κινηματογραφικές ταινίες που γυρίζονται εκεί αποτελεί αναγκαία πτυχή του τουριστικού μάρκετινγκ; Θα μπορούσε το μέσο αυτό να λετουργήσει θετικά για την εικόνα της χώρας μας στο εξωτερικό;
Οι ξένες κινηματογραφικές παραγωγές της δεκαετίας του ’60 ήταν αυτές που γέννησαν την Ελλάδα του Ζορμπά με το συρτάκι αυξάνοντας παράλληλα την τουριστική κίνηση στις περιοχές που γυρίστηκαν.
Την ίδια επίδραση στην τουριστική κίνηση είχε κι αργότερα η ταινία γυρισμένη στην Κεφαλονιά “Το μαντολίνο του λογαγού Κορέλι” καθώς και άλλες που προηγήθηκαν ή ακολούθησαν.
Πώς όμως θα μπορούσε να αξιοποιηθεί το μέσο αυτό για την προώθηση των Ελληνικών προορισμών και την αύξηση της τουριστικής κίνησης;
Η μελέτη των Μαργαρίτα Αναδιώτη, Τόνια Κουτσοπούλου και Χρύσα Τριανταφυλλίδου, φοιτητριών του Τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης, περιγράφει τον τρόπο που θα μπορούσε να λειτουργήσει στην Σκόπελο, όπου 4 χρόνια πριν είχε γυριστεί η ταινία Mamma Mia με τη Μέριλ Στριπ.
Μαργαρίτα Αναδιώτη |
Η Σκόπελος, ως αντικείμενο μελέτης, αποτέλεσε έναν προορισμό ο οποίος προβλήθηκε διεθνώς μέσω της ταινίας “Mamma Mia” το 2008, τόσο κατά τη διάρκεια προβολής της όσο και για τα επόμενα δύο χρόνια τουλάχιστον. Η διεθνής προβολή της Σκοπέλου αποτέλεσε αφορμή για ένα νέο όραμα προβολής και αξιοποίησης των πόρων του νησιού, το οποίο με κατάλληλες δράσεις και προγραμματισμό δύναται να εδραιώσει τη Σκόπελο σε διεθνή τουριστικό προορισμό.
Έρευνα marketing
Η έρευνα μάρκετινγκ διακρίθηκε σε δύο σκέλη, τις συνεντεύξεις με σχετικούς φορείς και τα ερωτηματολόγια σε κατοίκους, επιχειρήσεις και επισκέπτες. Το δείγμα των ερωτηματολογίων αποτελείτο από εκατό ερωτηματολόγια ανοιχτού τύπου, τα οποία συμπληρώθηκαν σε μη τουριστική περίοδο και συγκεκριμένα το μήνα Δεκέμβριο. Το μεγαλύτερο μέρος των ερωτώμενων ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα 25-39, δηλαδή τον πλέον ενεργό πληθυσμό του νησιού.
Τόνια Κουτσοπούλου |
Κατόπιν επεξεργασίας των ερωτηματολογίων και συνεντεύξεων διαπιστώνεται, τόσο στα δρομολογημένα σχέδια όσο και στις προτιμήσεις του μόνιμου πληθυσμού, μία αναπτυξιακή στροφή προς το εσωτερικό του νησιού ως προς το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον, χωρίς ιδιαίτερη έμφαση στο παραλιακό μέτωπο. Η αναπτυξιακή αυτή πορεία συντονίζεται από οργανωμένες δράσεις της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Είναι, ακόμη, προφανές το ενδιαφέρον των κατοίκων και επιχειρηματιών του νησιού για αύξηση της τουριστικής κίνησης και του επενδυτικού ενδιαφέροντος, με στόχο την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών και την ανταγωνιστικότητα του προφερόμενου προϊόντος. Περαιτέρω, η έως τώρα προσπάθεια προβολής του νησιού δεν επέφερε τα αναμενόμενα αποτελέσματα, καθιστώντας αναγκαία τη χάραξη στρατηγικής και τον προγραμματισμό δράσεων προβολής της Σκοπέλου, στο πλαίσιο ενός Στρατηγικού Σχεδίου Μάρκετινγκ Προορισμού.
Μείγμα marketing
Έπειτα από αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης της Σκοπέλου και κατόπιν της έρευνας
Χρύσα Τριανταφυλλίδου |
marketing που πραγματοποιήθηκε, εκτιμάται ότι τα ιδιαίτερα και δυνατά σημεία του νησιού που δίνεται προτεραιότητα να αξιοποιηθούν και να προβληθούν είναι το φυσικό περιβάλλον, ο τουρισμός για γάμους, ο ναυταθλητικός τουρισμός και η γαστρονομία. Για την καλύτερη και αποτελεσματικότερη προβολή και προώθηση του σχεδίου προβλέπονται οργανωμένες δράσεις που στόχο έχουν την άμεση ενημέρωση του υποψήφιου και μη κοινού, τον αβίαστο προσδιορισμό του προφίλ της Σκοπέλου και των προσφερόμενων δραστηριοτήτων, τους τρόπους γνωριμίας με το νησί και την προσέλκυση επισκεπτών. Το εγχείρημα αυτό απαιτεί ιδιαίτερη προσπάθεια, ζήλο και θέληση από την πλευρά της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, των τοπικών επιχειρήσεων, των εμπλεκόμενων τοπικών παραγόντων αλλά και των κατοίκων, σε άμεση συνεργασία μεταξύ τους.
Σχεδιασμός καμπάνιας
Η δημιουργία του σλόγκαν στοχεύει στην αξιοποίηση και ανάδειξη των τεσσάρων πυλώνων του θεματικού τουρισμού με έναν οικείο, εύγλωττο και ευκολομνημόνευτο τρόπο. Μέσα από το άμεσο μήνυμα που προκύπτει από τις μεμονωμένες φράσεις προσταγής δηλώνεται ότι αξίζει κάποιος να φτάσει το νησί της Σκοπέλου (race me), που εμμέσως εκφράζει τον ναυταθλητικό τουρισμό, να γευτεί τα τοπικά εδέσματα (taste me) μέσω του γαστρονομικού τουρισμού, να ανακαλύψει τις κρυφές ομορφιές της, όπως παραλίες αλλά κυρίως βουνό (discover me) και τέλος να ανταλλάξει όρκους αγάπης μαζί της (marry me). Έτσι, οι επισκέπτες από το πάθος τους για τις εν λόγω δραστηριότητες θα γίνουν ένα με το νησί της Σκοπέλου (be part of me).
Αντιστοίχως το λογότυπο, σε άμεση σχέση με το σλόγκαν, αποτελεί μια συμβολική αναφορά στα είδη του θεματικού τουρισμού που επιλέχθηκαν να αναδειχθούν από το σχέδιο προβολής του νησιού, μέσω αφαιρετικών και αυστηρών σχημάτων.
Συμπεράσματα
Το προτεινόμενο σχέδιο marketing συμβαδίζει με τις απαιτήσεις και τα δεδομένα της εποχής και έχει χαραχθεί με γνώμονα τις ανάγκες του τόπου, τις δυνατότητες του νησιού και τις επιθυμίες των χρηστών του. Το κοινό όραμα που διαμορφώνεται στο πλαίσιο της πρότασης για συντονισμένη τουριστική και βιώσιμη ανάπτυξη μπορεί να αποτελέσει το έναυσμα για την εκκίνηση μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής διαδικασίας, εδραιώνοντας τη Σκόπελο σε διεθνή προορισμό.
Το άρθρο αποτελεί απόσπασμα της ομότιτλης μελέτης που πραγματοποιήθηκε στο μάθημα «Μάρκετινγκ του τόπου» του Τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης και παρουσιάστηκε στο 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Marketing και Branding του Τόπου, υπό την επίβλεψη και συνεχή καθοδήγηση των υπεύθυνων διδασκόντων κ. Αλέξιου Δέφνερ και κ. Νικόλαου Καραχάλη
.