Η έρευνα οικονομικής συγκυρίας για τον τομέα του τουρισμού εντάσσεται στο πλαίσιο της συνεργασίας του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) και του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ).
Το παρόν δελτίο πληροφορεί για τις τάσεις που διαμορφώνονται, καθώς και για το περιβάλλον στο οποίο δραστηριοποιούνται οι επιχειρήσεις του τουριστικού τομέα. Συνδυαζόμενο με άλλα επίσημα στατιστικά στοιχεία για τον τουρισμό, αποτελεί ένα χρήσιμο εργαλείο υποστήριξης της διαδικασίας λήψης επιχειρηματικών αποφάσεων.
Στην έρευνα, που αφορά στο χρονικό διάστημα Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου 2011, συμμετείχαν επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών καταλύματος (Ξενοδοχειακού τύπου καταλύματα και Ενοικιαζόμενα Δωμάτια-Διαμερίσματα) και Τουριστικές επιχειρήσεις (Τουριστικά γραφεία, εταιρίες Ενοικίασης αυτοκινήτων, Θαλάσσιου τουρισμού, Διοργάνωσης Συνεδρίων-Εκθέσεων και Αεροπορικές).
Ο δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών, τόσο για τις Υπηρεσίες Παροχής Καταλύματος όσο και για τις Τουριστικές επιχειρήσεις (πλην των ξενοδοχειακών), υποχώρησε το δίμηνο Σεπτέμβριος-Οκτώβριος του 2011, πτώση που είναι σαφώς δικαιολογημένη από την ολοκλήρωση της θερινής περιόδου. Παράλληλα, ο δείκτης για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, κινείται υψηλότερα συγκριτικά με το σύνολο των Υπηρεσιών της εγχώριας οικονομίας, ενώ και για τις τουριστικές επιχειρήσεις (πλην των ξενοδοχειακών) ανέκαμψε στην διάρκεια του 2011.
Το γεγονός αυτό, υποδεικνύει ότι σε μια εξαιρετικά δύσκολη χρονική συγκυρία, οι προσδοκίες στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τουριστικό τομέα έχουν βελτιωθεί, παρά τα συνεχή εμπόδια και τα αρνητικά σήματα στις αντίστοιχες αγορές λόγω της κοινωνικής αναστάτωσης.
Από τις εκτιμήσεις των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, όπως αυτές αποτυπώθηκαν στην έρευνα, η γενική διαπίστωση είναι ότι τα ξενοδοχεία στην κατηγορία των 5 αστέρων εμφανίζουν καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με τις κατηγορίες 4 και 3 αστέρων. Ως προς το σύνολο των επιχειρήσεων (δηλαδή 3, 4 και 5 αστέρων) οι μισές επιχειρήσεις απάντησαν ότι η κατάστασή τους βελτιώθηκε το τελευταίο τρίμηνο σε σχέση με πέρυσι, με το ισοζύγιο θετικών/αρνητικών απαντήσεων να διαμορφώνεται στις +21 μονάδες.
Η πλειοψηφία των τουριστικών επιχειρήσεων (πλην των ξενοδοχειακών) δηλώνει λιγότερο ικανοποιημένη από την δραστηριότητά της σε σχέση με πέρυσι, γεγονός που αντανακλάται στο σχετικό ισοζύγιο το οποίο κινείται σε αρνητικό έδαφος (-27 μονάδες). Η εξέλιξη αυτή, ερμηνεύεται σε σημαντικό βαθμό από την πορεία της συνολικής ζήτησης, καθώς οι μισές τουλάχιστον επιχειρήσεις που συμμετείχαν στην έρευνα, αναφέρουν πτώση σε σχέση με πέρυσι με το σχετικό ισοζύγιο να διαμορφώνεται στο -18. Η τάση αυτή αποδίδεται στη μικρότερη, συγκριτικά με τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, άνοδο της διεθνούς ζήτησης σε συνδυασμό με τη σημαντική μείωση από το εσωτερικό της χώρας σε σχέση με το προηγούμενο έτος.