“Αναζητήστε τα στοιχεία που έδωσαν ώθηση στον Ελληνικό τουρισμό στο παρελθόν”, προτείνει η Δρ Loredana Padurean, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Lassel College της Βοστόνης και επισκέπτρια καθηγήτρια στο USI του Λουγκάνο, για την ανάκαμψη του κλάδου και την αντιστροφή του αρνητικού κλίματος.
“Τις περισσότερες φορές, όταν ένα προϊόν ή υπηρεσία βρίσκεται σε κίνδυνο, πρέπει να ανατρέξεις στην αρχική πρόταση πώλησης (Customer selling proposition) και στην προτεινόμενη αξία προς τον καταναλωτή (Customer Value Proposition)” εξήγησε μιλώντας αποκλειστικά στο Tourism Press.
Η Δρ Padurean, αναφέρθηκε, επίσης, στα πλεονέκτηματα της χώρας ως τουριστικού προορισμού ενώ σχολίασε την πρόσφατη Ελληνική καμπάνια “Give Greece a chance”.
Πώς ο τουρισμός μπορεί να αλλάξει την αρνητική εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό;
Σε γενικές γραμμές δεν είναι εύκολη υπόθεση καθώς, όπως συμβαίνει συνήθως, ο κύριος φορέας προώθησης του τουρισμού είναι οι εθνικοί τουριστικοί οργανισμοί, ο οποίοι έχουν πολιτικό χαρακτήρα και ως εκ τούτου δεν μπορούν να συμπεριλάβουν 100% και την ιδιωτική πρωτοβουλία.
Έτσι είναι σημαντικό, σε τέτοιες περιόδους, οι ίδιοι οι επιχειρηματίες να ενώνουν τις δυνάμεις τους και να δημιουργούν τις δικές τους καμπάνιες μάρκετινγκ. Γιατί θα πρέπει να βασιζόμαστε στο κράτος τη στιγμή που μπορούμε να το κάνουμε και μόνοι μας;
Πρόσφατα, δύο ενώσεις Ελλήνων επιχειρηματιών πραγματοποίησαν την καμπάνια με σλόγκαν: “Give Greece a change”? Ποια είναι η γνώμη σας γι’ αυτήν την ενέργεια;
Γνωρίζω τη συγκεκριμένη καμπάνια και πιστεύω ότι από τη μία πλευρά είναι μία καλή κίνηση καθώς η Ελλάδα, σε μακρο-οικονομικό επίπεδο, αντιμετωπίζει μία οικονομική καταστροφή αλλά από την άλλη πλευρά θα έπρεπε να δείξει ότι οι προσπάθειες που γίνονται δεν είναι μόνο σε πολιτικό επίπεδο αλλά και σε οικονομικό και ότι οι επιχειρηματίες της χώρας είναι μεν οι πρώτοι που υποφέρουν από αυτήν την κατάσταση αλλά και αυτοί που αντιδρούν και καταβάλλουν προσπάθειες προς τη θετική κατεύθυνση. Είμαι κάπως επιφυλακτική με τη συγκεκριμμένη καμπάνια, η οποία ακούγεται αρκετά απολογητική. Παρά το γεγονός ότι βρίσκω ωραίο τη σύνδεση με το τραγούδι του john Lennon, θεωρώ ότι είναι κάπως απολογητική. Αντίθετα, θα προτιμούσα να κατευθυνθώ σε ένα μήνυμα που θα βασιζόταν στο θάρρος, στην καινοτομία και στην ανθεκτικότητα. Σε ένα μήνυμα που θα έδινε ενα θετικό παλμό.
Τι ενέργειες μπορούν να κάνουν οι Έλληνες για να ανατρέψουν την αρνητική εικόνα και να δώσουν ώθηση στον τουρισμό της χώρας;
Θα πρέπει να ανατρέξουν στα βασικά στοιχεία του Ελληνικού τουρισμού και αυτό είναι κάτι που δεν μπορεί κανείς να τους αφαιρέσει. Ο Ελληνικός τουρισμός έχει τα τέσσερα S. Ζούμε σε μία ηδονιστική κοινωνία που θα έδινε τα πάντα για να καταναλώσει το προϊόν αυτό.Κανείς δεν μπορεί να αφαιρέσει από την Ελλάδα τον ήλιο και τη θάλασσα, σε συνδυασμό με τους επιχειρηματίες οι οποίοι θα μπορούσαν να πουν “το πνεύμα μας είναι εδώ, είμαστε πολύ φιλόξενοι άνθρωποι. Σίγουρα, η χώρα μας βρίσκεται σε κρίση αλλά είμαστε ακόμη εδώ και συνεχίζουμε να κάνουμε αυτό που κάνουμε για περισσότερο από 2.000 χρόνια.” Για το λόγο αυτόν, πιστεύω πραγματικά ότι πρέπει να γυρίσετε πίσω σε αυτά που έκαναν την Ελλάδα ελκυστικό τουριστικό προορισμό. Τις περισσότερες φορές όταν ένα προϊόν/υπηρεσία βρίσκεται σε κίνδυνο θα πρέπει να ανατρέξεις στην αρχική πρόταση πώλησης (Customer selling proposition) και στην προτεινόμενη αξία προς τον καταναλωτή (Customer Value Proposition) για να δεις τι σε έκανε επιτυχημένο και να εξετάσεις τις αλλαγές που έκανες σε αυτό χωρίς να υπολογίσεις τι σε έκανε αρχικά διάσημο. Άλλωστε τι κακό έχουν ο ήλιος και η θάλασσα; Αυτό που θέλω να πω είναι ότι οι μισές χώρες του κόσμου θα σκότωναν για να έχουν αυτό που έχει η Ελλάδα. Για το λόγο αυτόν δεν χρειάζεται να απολογήστε που τα έχετε. Πιστεύω ότι ο πολιτισμός επίσης είναι πολύ σημαντικός αλλά σε αυτό το σημείο θα πρέπει να γυρίσετε στα βασικά, σε ό,τι σας έκανε διάσημους.
Εννονείτε να χρησιμοποιήσουμε τη θάλασσα και τον ήλιο ως βάση για να χτίσουμε επάνω σε αυτό τα υπόλοιπα τουριστικά προϊόντα όπως πολιτισμό, συνέδρια, κ.λπ.;
Ναι, αλλά πιστεύω ότι θα πρέπει να έχετε ένα δυνατό μήνυμα. Μην χρησιμοποιήσετε πολλαπλές υπηρεσίες ή προϊόντα. Θα πρέπει το μήνυμα να είναι ενοποιημένο. Πάρτε για παράδειγμα, την προεκλογική καμπάνια του Obama.
Μερικοί, ωστόσο, μπορεί να ισχυριστούν ότι ήλιο και θάλασσα δεν έχει μόνο η Ελλάδα αλλά και οι γείτονες ανταγωνίστριες χώρες. Τι μας διαφοροποιεί από αυτές;
Οι υπόλοιπες χώρες, όπως η Ιταλία ή η Τουρκία δεν έχουν τα νησιά σας. Δεν έχουν ούτε Σαντορίνη, ούτε Μύκονος. Αυτό που μου αρέσει πολύ στην Ελλάδα είναι ότι κάθε νησί προσφέρει διαφορετικό προϊόν. Έτσι, άλλες χώρες μπορεί να έχουν ήλιο και θάλασσα αλλά καμία δεν προσφέρει την ηρεμία και την ειδυλλιακή ατμόσφαιρα της Σαντορίνης ή το σκηνικό της διασκέδασης της Μυκόνου. Έχετε ένα τόσο μοναδικό προϊόν που σχετίζεται με τον ήλιο και τη θάλασσα. Θα πρέπει να προωθήσετε περισσότερο τα νησιωτικά συμπλέγματα που διαθέτετε καθώς τόσο η Ιταλία όσο και η Τουρκία είναι περισσότερο ηπειρωτικοί προορισμοί.
Θα θέλατε να προσθέσετε κάτι άλλο;
Πιστεύω, ότι όλα είναι ένας κύκλος. Όταν είσαι στην κορυφή, πρέπει να προετοιμάζεσαι για την πτώση και όταν είσαι χαμηλά θα πρέπει να προετοιμάζεσαι για την άνοδο. Έτσι είναι θέμα χρόνου. Η Ελλάδα θα ανέβει ή πολύ γρήγορα ή πάρα πολύ αργά. Εύχομαι να συμβεί το πρώτο καθώς ποιός δεν αγαπά τους Έλληνες, το φαγητό, τις παραλίες, τον πολιτισμό και ούτω καθ’ εξής.