Η φωτογραφία παραχωρήθηκε από την κα Άντα Καραγιάννη
Στην Ευρώπη το τρένο παραμένει το πιο φιλικό μέσο μεταφοράς για το περιβάλλον και το κλίμα. Υπερέχει στην προτίμηση από το αεροπλάνο αλλά και από το αυτοκίνητο, σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος. Θεωρείται ο καλύτερος και πλέον ευαισθητοποιημένος τρόπος μεταφοράς μετά το περπάτημα και το ποδήλατο. Η σύνδεση, δε, των μέσων μεταφοράς στην υπηρεσία του ταξιδιώτη θα δίνει επιλογές χωρίς κόπο με ένα εισιτήριο π.χ. από τρένο σε αεροπλάνο, σε ενοικιαζόμενο αυτοκίνητο κ.λπ.
Η στροφή σε πιο βιώσιμα μέσα μεταφοράς θα είναι μια μεγάλη συνεισφορά στους στόχους τους European Green Deal. Στο πλαίσιο αυτό, ειδικοί περιβαλλοντολόγοι εξετάζουν και συγκρίνουν τις διαδρομές ανάμεσα σε 20 πόλεις της Ευρώπης.
Στον κλάδο των μεταφορών, οι σιδηρόδρομοι προκαλούν σήμερα μόνο το 0,4% των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου στην ΕΕ. Οι εκπομπές προέρχονται κατά 72% από την οδική κυκλοφορία, ενώ η ναυτιλία αντιπροσωπεύει το 14% και η εναέρια κυκλοφορία το 13%.
Στην Ελλάδα και ειδικότερα στους νησιωτικούς προορισμούς το αεροπλάνο είναι το αποκλειστικό, σχεδόν, μέσο επικοινωνίας με τις τουριστικές αγορές της Κεντρικής Ευρώπης. Η ενσυνείδητη επιλογή διακοπών με βάση το περιβαλλοντικό αποτύπωμα μάς βάζει στο διάλογο για τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη της χώρας με τις ανάλογες προεκτάσεις. Η καλλιέργεια κουλτούρας που λαμβάνει υπ’ όψη όχι πλέον διασπασμένους τους πυλώνες της ανάπτυξης αλλά το οικοσύστημα που τα περιλαμβάνει όλα ενώ παράλληλα προστατεύει και διατηρεί πολιτισμικά στοιχεία και τοπικό πλούτο, είναι η μεγάλη πρόκληση. Το θέμα εμπλέκει πολλές επιστημονικές και επαγγελματικές ειδικότητες, κλάδους της οικονομίας, της κοινωνίας και πρωτίστως περιλαμβάνει θεωρητική και βιωματική εκπαίδευση. Λέμε συχνά «είναι θέμα παιδείας». Εδώ η έκφραση βρίσκει ακριβώς την εφαρμογή της και την ευθύνη σε συλλογικό και ατομικό επίπεδο.
Αντιμετωπίζουμε πολλά προβλήματα ειδικά με τον COVID-19 που πήρε τη σκυτάλη από μια μακρόχρονη οικονομική κρίση. Κράτος και τοπικές αρχές, επιχειρήσεις και εργαζόμενοι, τοπικές κοινωνίες διατηρούμε αντοχές για να κρατάμε ελπίδες απέναντι στα πολλά μέτωπα. Αντιμετωπίζουμε όμως αποτελεσματικά το κάθε τι, αν σε ουδέτερο χρόνο καλλιεργούμε προ-δραστικά τη γνώση, πληροφορούμε, παρακινούμε σε συμμετοχή στην εξέλιξη και τον μετασχηματισμό μέσα από τους βιώσιμους στόχους που έχουν τεθεί. Η τεχνολογία και η επικοινωνία είναι στα καλύτερά τους για να εξυπηρετήσουν τους σκοπούς για το κοινό όφελος.
Η ανάπτυξη των μεταφορών φιλικών στο κλίμα προβλέπει αυστηρά μέτρα ως το 2050. Μέχρι το 2030, 30 εκατομμύρια αυτοκίνητα θα κινούνται στην Ευρώπη χωρίς εκπομπές. Η κυκλοφορία τρένων υψηλής ταχύτητας θα διπλασιαστεί ενώ 100 τουλάχιστον πόλεις στην Ευρώπη θα είναι ουδέτερες στο κλίμα.
Με αυτή τη σκέψη θα υπολογίσουμε στη συζήτηση και τα logistics που περιλαμβάνουν εφοδιασμό στα νησιά, θα αναζητήσουμε βιώσιμες μεταφορές, σύνδεση μικρών αποστάσεων, ανάπτυξη πρωτογενούς τομέα κ.λπ.
O COVID-19 επιτάχυνε την ευαισθητοποίηση των ταξιδιωτών σε θέματα οικολογίας και αειφορίας. Η προστασία του κλίματος γίνεται συνείδηση και υποχρέωση γιατί δεν είμαστε μόνοι μας. Για παράδειγμα, η διατήρηση της χλωρίδας και πανίδας του τόπου είναι καθήκον και του τουρισμού ο οποίος ενώνει μοναδικά τους ανθρώπους με τον τόπο και το περιβάλλον. «Ουδέν κακόν αμιγές καλού» αφού η στάση που διαμορφώνει ο συνειδητός ταξιδιώτης οδηγεί στην επόμενη ημέρα και αναδεικνύει το οικολογικό και κοινωνικό πρόσωπο του τουρισμού. Μια μεγάλη πρόκληση για τους επιχειρηματίες και τους επαγγελματίες του χώρου ο μετασχηματισμός στην κουλτούρα και ο ρόλος της νέας τεχνολογίας για το καλύτερο και ταχύτερο αποτέλεσμα.
(στατιστικά στοιχεία που αναφέρονται στο άρθρο αντλήθηκαν από το FvW)