Διαδικτυακές πλατφόρμες εικονικών κόσμων (virtual worlds) έχουν εισβάλλει στη ζωή μας τα τελευταία 6 χρόνια και μαζί με τα social media αποτελούν τα πλέον ισχυρά εργαλεία επιχειρηματικής δικτύωσης και μάρκετινγκ παγκοσμίως.
Σε συνέχεια της έρευνας για την παρουσία των Ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων στο διαδίκτυο, κλείνουμε το θέμα με μία σύντομη αναφορά στους εικονικούς κόσμους (virtual worlds) που έχουν κάνει την εμφάνισή τους από το 2006 και έχουν εξελιχθεί σε μέσα προώθησης, επιχειρηματικής δικτύωσης και μάρκετινγκ ακόμη και στον τουριστικό τομέα.
Διεθνείς ξενοδοχειακές αλυσίδες όπως η Starwood, προορισμοί όπως η Μύκονος καθώς και παντός είδους επιχειρήσεις και κρατικοί οργανισμοί (π.χ. Πρεσβείες) έχουν ήδη κάνει την παρουσία τους σε μία αγορά άνω των 3 δις δολαρίων και 200 εκ. ενεργών χρηστών.
Εκπρόσωποι της αγοράς αυτής το Second Life, to Amazing Worlds, το Multiverse ανταγωνίζονται μεταξύ τους για να παρέχουν σε επίπεδο γραφικών και δομής πιστότερη αντιγραφή της πραγματικότητας.
Οι χρήστες κινούνται στις πλατφόρμες αυτές όπως και στην πραγματική ζωή: μετακινούνται, κάνουν φίλους, εργάζονται, παντρεύονται και το κυριότερο αγοράζουν αγαθά και υπηρεσίες.
Η αγορά των virtual goods (εικονικά αγαθά) είναι αρκετά υποσχόμενη καθώς το μέγεθός της φθάνει τα 7 δις δολάρια τη στιγμή που η αγορά της διαφήμισης είναι μόλις 1 δις δολάρια (Πηγή:Kzero.co.uk).
Από αυτόν το χώρο δεν θα μπορούσε να λείψει και ο τουρισμός, όπου έχουν διεισδύσει μεγάλες εταιρείες του κλάδου όπως η Starwood, Crown Plaza, η TUI καθώς και εθνικοί τουριστικοί οργανισμοί.
Στόχος των περισσότερων είναι η προώθηση των υπηρεσιών που παρέχουν και των προορισμών στην πραγματική ζωή και σε κάποιες περιπτώσεις η έρευνα συμπεριφοράς καταναλωτή ενώ εξαίρεση αποτελεί η ξενοδοχειακή αλυσίδα Crown Plaza, η οποία δημιούργησε έναν εικονικό χώρο δικτύωσης και επιχειρηματικών συναντήσεων.
Οι εικονικοί κόσμοι είναι το μέλλον του επιχειρείν;
Οι εικονικοί κόσμοι (virtual worlds) αποτελούν πλέον κομμάτι της εποχής μας και είναι ήδη παρόντες επηρεάζοντας τις εξελίξεις του επιχειρείν, μαζί με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Ήδη, όπως αναφέρθηκε, στους “κόσμους” αυτούς λειτουργούν ξενοδοχεία, εταιρείες τουριστικού μάρκετινγκ, εθνικοί τουριστικοί οργανισμοί, τουριστικά γραφεία, επίσημες πρεσβείες χωρών με στόχο την παροχή πληροφοριών για τη χώρα ενώ ήδη χρησιμοποιείται η έννοια του virtual τουρίστα.
Έρευνες αναφέρουν ότι πολλές προοπτικές ανάπτυξης στις πλατφόρμες virtual worlds έχουν τα social networks.
Επίσης, προβλέπεται τα έσοδα των πλατφόρμων αυτών να αυξηθούν σημαντικά τα επόμενα χρόνια. Από τα 4 δις δολάρια το 2011, αναμένεται να φθάσει τα 6 δις το 2012 και τα 9 δις δολάρια το 2013.
Αν και υπάρχουν επιφυλάξεις και ερωτηματικά κατά πόσο οι εφαρμογές των νέων τεχνολογιών της επικοινωνίας θα αντικαταστήσουν στο μέλλον τις παραδοσιακές μεθόδους του επιχειρείν, προς το παρόν βλέπουμε να συνδυάζονται online και offline ενέργειες για να επιτευχθεί το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα σε όρους πωλήσεων, πρόωθησης και δικτύωσης.