Πηγή φωτογραφίας; stockvault.net/Ryan Jhoe
Οι Κινέζοι τουρίστες θα συνεχίσουν για πολλά χρόνια ακόμα να αποτελούν την κορυφαία αγορά εξερχόμενου τουρισμού στον κόσμο. Ωστόσο, οι ειδικοί επισημαίνουν ότι σταδιακά η ταξιδιωτική τους συμπεριφορά θα αλλάξει, προσεγγίζοντας περισσότερο τα δυτικο-ευρωπαϊκά τουριστικά πρότυπα.
Μείωση της υπέρμετρης ταξιδιωτικής δαπάνης και τμηματοποίηση της τουριστικής αγοράς της Κίνας είναι οι βασικές τάσεις που θα πρέπει να αναμένουμε τόσο το 2017 όσο και τα επόμενα χρόνια.
Ο καθηγητής Ζανγκ Γκουανγκρούι (Zhang Guangrui), ειδικός σε θέματα τουρισμού και Επίτιμος Διευθυντής στο Κέντρο Τουριστικών Ερευνών της Κινεζικής Ακαδημίας Κοινωνικών Επιστημών, μιλώντας στο IPK World Travel Monitor® Forum, προέβλεψε ότι ο εξερχόμενος τουρισμός της Κίνας θα συνεχίσει για πολλά χρόνια ακόμη να αυξάνεται δυναμικά, ωστόσο, σταδιακά θα ωριμάζει, αποκτώντας τα χαρακτηριστικά μιας ευδιάκριτης δυτικού – ύφους αγοράς, χωρισμένη σε επιμέρους τμήματα.
Ειδικότερα, ο καθηγητής Γκουανγκρούι προβλέπει ότι οι υπέρμετρες ταξιδιωτικές δαπάνες των Κινέζων θα μειωθούν σε περισσότερο λογικά επίπεδα.
Στη διαδικασία αυτή θα συμβάλλει, κατά τον καθηγητή, η μείωση του διαθέσιμου για ταξιδιωτικές δαπάνες εισοδήματος, καθώς οι ανάγκες για εκπαίδευση και απόκτηση στέγης, των νεαρών, κυρίως, Κινέζων, αυξάνονται. Παράλληλα, αρχίζει να βελτιώνεται και το περιβάλλον της καταναλωτικής αγοράς εντός της χώρας.
Επίσης, υποστηρίζει ότι ο εξερχομένος τουρισμός από Κίνα βρίσκεται ακόμη σε αρχικό στάδιο. Πάνω από 70% των Κινέζων που ταξιδεύουν εκτός συνόρων επιλέγουν το Χονγκ Κόνκ και το Μακάο. Την ίδια στιγμή, οι Κινέζοι που ταξίδεψαν σε πιο μακρινούς προορισμούς ήταν 35 εκ. το 2015 (World Travel Monitor® ).
Η ανάδειξη του «κόκκινου τουρισμού» και της κρουαζιέρας
Η τμηματοποίηση της Κινεζικής τουριστικής αγοράς βρίσκεται ήδη στην αρχή της και αναμένεται να αναπτυχθεί περισσότερο. Τουριστικοί πάροχοι ήδη έχουν προσαρμόσει τα προγράμματα τους για να καλύπτουν τις ειδικές ανάγκες των Κινέζων για ταξίδια στο εξωτερικό.
Μέχρι στιγμής, όπως αναφέρει ο καθηγητής Γκουανγκρούι, τα πακέτα αυτά αναφέρονται σε πολυτελή τουρισμού με έμφαση στις μοναδικές τουριστικές εμπειρίες.
Στο πλαίσιο αυτό, αναδεικνύονται οι κρουαζιέρες και ο οδικός τουρισμός.
Άλλο ένα τμήμα της κινεζικής αγοράς που αποκτά αυξανόμενο ρεύμα αφορά σε όσους ενδιαφέρονται να επισκεφθούν ιστορικά μνημεία και προορισμούς που συνδέονται με τον κομμουνισμό. Περιλαμβάνουν επισκέψεις σε προορισμούς όπως η Ρωσία και οι Ευρωπαϊκές χώρες του πρώην ανατολικού μπλοκ, η Γερμανία ως γενέτειρα του Καρόλου Μάρξ και κάποιες περιοχές στην Γαλλία, στον Καναδά και στην Κούβα. Η εν λόγω τάση ονομάζεται «κόκκινος τουρισμός» (Red Tourism ), στο πλαίσιο του οποίου το 2015, πάνω από 1 εκ. Κινέζοι επισκέφθηκαν τη Ρωσία.
Οι αλλαγές που επιτελούνται στις ταξιδιωτικές συνήθειες των Κινέζων δεν μπορούν, σαφώς να περάσουν απαρατήρητες από τους υπεύθυνους σχεδιασμού τουριστικών προγραμμάτων και προβολής. Υπάρχουν ακόμη αρκετά περιθώρια ανάπτυξης στα μακρινά ταξίδια και θα συνεχίσουν να ξοδεύουν αρκετά, αν και σε πιο λογικά πλαίσια. Μόνο που πλέον, οι υπηρεσίες θα πρέπει να είναι πιο εξειδικευμένες για να ανταποκρίνονται στα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα τους.