του Σέργιου Μαζαράκη*
Ένας επιχειρηματίας χρειάζεται να έχει άριστο έλεγχο στα οικονομικά του για να οδηγήσει την επιχείρησή του σε ανάπτυξη και κερδοφορία.
Την περίοδο αυτή δυστυχώς “φυτρώνουν” συνεχώς νέοι λογαριασμοί που απαιτείται να πληρωθούν. Είναι επιτακτική ανάγκη να σχεδιάζει έναν έξυπνο οικονομικό προγραμματισμό καθώς και να καθορίζει μια σωστά σχεδιασμένη εισοδηματική πολιτική η οποία θα δημιουργεί εισόδημα όχι μόνο από τις υφιστάμενες πηγές της επιχείρησης, αλλά κι από νέες, οι οποίες θα συμβάλλουν ενεργά στη σταθερότητα, στην αύξηση του μεριδίου αγοράς καθώς και στην ανάπτυξη.
Είναι γεγονός ότι όλα τα τμήματα μιας επιχείρησης έχουν την ανάγκη να χρηματοδοτηθούν. Όλα τα άτομα σε αυτή χρειάζεται να απορροφήσουν όλο και περισσότερα χρήματα για να μπορέσουν να λειτουργήσουν. Το φαινόμενο που παρατηρείται είναι ότι, όταν μια επιχείρηση βγάζει περισσότερα χρήματα όλοι ζητούν περισσότερα. Ξαφνικά προκύπτουν νέες ανάγκες. Η λύση σε αυτή την κατάσταση είναι να μην χρηματοδοτούνται τμήματα και προσωπικό της επιχείρησης κατά την υλοποίηση του οικονομικού προγραμματισμού. Δίνοντας χρήματα σε όποιον μέσα σε μια επιχείρηση έχει ανάγκη, ο επιχειρηματίας καταλήγει με μαθηματική ακρίβεια να “χρειάζεται μια τράπεζα” για να καλυφθεί οικονομικά.
Το μυστικό λοιπόν είναι να χρηματοδοτεί τμήματα και άτομα στην επιχείρηση τα οποία θα του φέρουν περισσότερα και όχι λιγότερα από όσα αρχικά προγραμμάτισε. Αυτό αποτελεί πρωταρχικό κανόνα για να ακμάσει μια επιχείρηση. Το ερώτημα είναι πόσο επιτυχημένα εφαρμόζεται στην καθημερινότητα. Ιδιαίτερα στην συγκεκριμένη περίοδο κατά την οποία όλα τα τμήματα προβάλλουν αυξημένες οικονομικές απαιτήσεις, ο επιχειρηματίας θα πρέπει να λειτουργήσει έξυπνα και να προβεί σε σωστή κατανομή των διαθέσιμων πόρων.
Όσο λιγότερα είναι τα διαθέσιμα, τόσο περισσότερο κρίνεται αναγκαία μια σωστή, έξυπνη και δίκαιη κατανομή, η οποία θα αποβλέπει στο συμφέρον και την επιβίωση της επιχείρησης. Κάθε κατανομή χρημάτων θα πρέπει να εξασφαλίζει περισσότερα. Εξετάστε προσεκτικά τον προορισμό των χρημάτων που διαθέτετε, έχοντας σαν κριτήριο πόσα χρήματα επιστρέφονται και αν είναι περισσότερα. Αν δεν συμβαίνει αυτό, πιθανόν να σπαταλάτε σημαντικά κεφάλαια, τα οποία σε άλλους τομείς θα είχαν μεγαλύτερες αποδόσεις.
“Μην πληρώνετε τις ανάγκες αλλά τα αποτελέσματα στην επιχείρησή σας”
Το παραπάνω δεν ισχύει μόνο για μισθούς, επιδόματα, bonus αλλά και για κάθε μέσο ή τρόπο που επιλέγετε για το marketing της επιχείρησής σας, για την οργάνωση της, τον εξοπλισμό της, τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που πουλάτε και παραδίδετε, το ενοίκιο της επιχείρησής σας και ούτω καθ’ εξής. Οπουδήποτε, οτιδήποτε ή οποιονδήποτε πληρώνετε, θα πρέπει να υπολογίσετε προσεκτικά αν σας επιστρέφει παραπάνω. Αυτή είναι η αρχή που εφαρμόζεται για ένα οικονομικό προγραμματισμό με σύνεση.
Τα καθήκοντα ενός επιχειρηματία δεν είναι μόνο η πληρωμή των αναγκών του προσωπικού του, αλλά η συνεχόμενη επιβολή και απαίτηση για αποτελέσματα και ολοκληρωμένες ενέργειες από το προσωπικό και τους συνεργάτες του. Θέλει να ακούει και να βλέπει αποτελέσματα και όχι να είναι αποδέκτης των δικαιολογιών για αποτυχίες ή για τους λόγους για τους οποίους δεν γίνεται να υλοποιηθεί κάτι. Όπου παραβιάζεται ο κανόνας της πληρωμής αποτελεσμάτων και ολοκληρωμένης εργασίας και επενδύονται χρήματα σε ανάγκες που προκύπτουν, η επιχείρηση οδηγείται στην κατασπατάληση των πόρων της.
Είστε ιδιοκτήτης μιας μικρής ή μεγάλης επιχείρησης. Ξεκινήστε να πληρώνετε μόνο την παραγωγή του προσωπικού σας. Όχι τις ανάγκες του. Στον οποιονδήποτε σας ζητάει χρήματα, απαντάτε ότι θα τους τα δώσετε μόνο όταν σας παρουσιάσουν μια καλά σχεδιασμένη στρατηγική η οποία θα σας πείσει για το αποτέλεσμά της. Διαφορετικά δεν θα πρέπει να δώσετε ούτε ευρώ παραπάνω πέραν των απολύτως αναγκαίων που χρειάζονται για να λειτουργήσουν. Επενδύστε τα κεφάλαιά σας εκεί όπου αποδεδειγμένα θα έχετε μεγαλύτερα κέρδη. Αν δεν νιώθετε σίγουροι ότι αυτό που σας παρουσιάζουν θα γίνει, μην το κάνετε. Βάλτε τους να κάνουν την έρευνά τους και να δουλέψουν πάνω σε αυτό που σας προτείνουν, ώστε να το εγκρίνετε. Σίγουρα θα σας κοστίσει λιγότερο απ’ ότι να τους δίνατε τα χρήματα εξαρχής.
Αν ένας επιχειρηματίας επιδιώκει να προσελκύσει περισσότερους πελάτες στην επιχείρησή του, θα πετύχει μόνο όταν φροντίζει να γίνεται σωστή κατανομή των διαθέσιμων χρημάτων είτε αυτά είναι πολλά είτε λίγα, ώστε να τοποθετούνται εκεί που χρειάζεται συγκεκριμένα κι όχι εκεί που υπάρχει ανάγκη γενικώς.
Μάθετε σήμερα πως μπορείτε να σχεδιάζετε ένα αποτελεσματικό οικονομικό προγραμματισμό που θα σας επιτρέψει να αναπτύξετε την επιχείρησή σας!