Πώς πρέπει να σκεφτόμαστε για να αναπτύξουμε την επιχείρησή μας

του Σέργιου Μαζαράκη*

Όλοι κουβαλάμε ιδέες. Κάποιες καλές και άλλες κακές. Κάποιες μας βοηθούν να τα πάμε καλύτερα και άλλες μας εμποδίζουν πραγματικά να πετύχουμε τους στόχους μας. Για τις τελευταίες δε, αν αντιλαμβανόμασταν πραγματικά ότι μας εμποδίζουν να βελτιωθούμε, θα κάναμε κάτι για αυτό. Έτσι δεν είναι;

Πρέπει να είμαστε σε θέση να ξεχωρίζουμε ποιες ιδέες θα την οδηγήσουν έξω από την κρίση και ποιες όχι. Είτε τις ακούμε από γονείς, καθηγητές, ειδήμονες, Μ.Μ.Ε., φίλους, “φίλους”, συνεργάτες, ανθρώπους που θέλουν να πετύχουμε στη ζωή μας ή από κάποιους που θέλουν να αποτύχουμε για τους δικούς τους λόγους (υπάρχουν κι αυτοί, ζουν ανάμεσά μας), αυτό που έχουμε να κάνουμε πρωτίστως, είναι να δούμε αν πραγματικά βοηθούν εμάς και την επιχείρησή μας να τα πάμε καλύτερα και μετά να τις υιοθετήσουμε σαν δικό μας τρόπο λειτουργίας.

Το πιο εύκολο πράγμα είναι να υιοθετούμε κάτι δίχως να εξετάσουμε αν ισχύει πραγματικά. Απλά το ακούμε, “φαίνεται” σωστό, ιδιαίτερα, αν το άτομο που το λέει είναι σημαντικό. Ακόμη κι αν μας βολεύει σε κάποιες στιγμές, ακόμη κι αν ισχύει σε κάποιες άλλες, σε καμιά περίπτωση δεν θα πρέπει να νομίζουμε ότι ισχύει για μας ή για κάθε περίπτωση που συναντάμε. Κι αυτό, πολύ απλά, γιατί δεν είναι ίδιες οι περιπτώσεις που συναντάμε στη ζωή μας κι ας μοιάζουν πολλές φορές. Κάτι που δούλευε τότε για κάποιον άλλο δεν σημαίνει ότι θα δουλέψει και για εμάς σήμερα.

Ας δούμε κάποια παραδείγματα ιδεών που μπορεί να ισχύουν για τους άλλους και όχι για μας.
«Είμαι αρκετά χρόνια στο χώρο και με ξέρουν όλοι άρα δεν χρειάζεται να κάνω marketing». Το ακούμε πολύ συχνά από παλιές επιχειρήσεις, από συγκεκριμένους επιχειρηματικούς χώρους και επίσης, στην επαρχία. Χωράει πολύ συζήτηση έτσι δεν είναι; Στην κρίση βλέπουμε ότι οι εταιρείες που ενισχύουν το marketing τους συγκεντρώνουν περισσότερους πελάτες από ότι αυτές που έχουν ένα καταπληκτικό word of mouth reputation. Το ότι μπορεί να μας ξέρουν και οι πέτρες δεν σημαίνει ότι δεν χρειάζεται να ενημερώσουμε τους πελάτες μας για μια νέα προσφορά ή κάποιο νέο πιθανώς προϊόν/υπηρεσία που πουλάμε. 

«Δεν χρειάζεται να δραστηριοποιηθώ με τα social media γιατί το αγοραστικό μου κοινό δεν ασχολείται με αυτά.» Ακόμη. Αυτή είναι η απάντηση σε αυτό. Ακόμη κι αν το αγοραστικό μας κοινό δεν ασχολείται με τα social media, μήπως κάποιοι άλλοι που τους επηρεάζουν βρίσκονται εκεί; Πώς θα τους προσεγγίσουμε αν δεν έχουμε μια αποτελεσματική παρουσία σε αυτά; 
«Δεν θέλω να τηλεφωνήσω στους πελάτες μου για να τους πουλήσω κάποιο προϊόν ή υπηρεσία γιατί θα νομίσουν αμέσως ότι έχω πρόβλημα ή θα φανώ σαν να ζητάω χρήματα από αυτούς.» Ως σύμβουλοι επιχειρήσεων το έχουμε ακούσει πάρα πολλές φορές να το λέει ένας επιχειρηματίας. Αν δεν επικοινωνήσουμε εμείς με τους πελάτες μας με έναν τρόπο είτε αυτός είναι τηλέφωνο, είτε email, γράμμα, fax ή blog post ή όπως αλλιώς θέλει να το λέει ο καθένας, θα επικοινωνήσει ο ανταγωνιστής μας. Ιδιαίτερα για το τηλέφωνο, δεν χρειάζεται να τηλεφωνεί μια επιχείρηση σε πελάτες μόνο όταν είναι να τους πουλήσει. Θα πρέπει να έχει μια σταθερή επικοινωνία με αυτούς ώστε όταν θέλει να τους επικοινωνήσει για να τους πουλήσει να μην νιώθει έτσι. 
«Αν δεν φτιάξει η κατάσταση στη χώρα, εγώ δεν μπορώ να κάνω τίποτα.» Όσο κι αν ισχύει για κάποιες επιχειρήσεις αυτή η ιδέα, το θέμα είναι πώς βοηθάει τελικά τον ιδιοκτήτη που την λέει. Και πολύ περισσότερο τι θα κάνει για να αλλάξει την κατάσταση. Υπάρχουν όντως επιχειρήσεις που τους έχει χτυπήσει πολύ άσχημα η κρίση. Έχει εξετάσει όλες τις πιθανές ενέργειες που μπορεί να κάνει ώστε να την αντιμετωπίσει; Γνωρίζει ποιες είναι οι στρατηγικές για να βρει περισσότερους πελάτες; Και ακόμη πιο σημαντικό, έχει την πρόθεση να το κάνει; 
«Καλύτερα να περιμένω αυτήν την περίοδο να δω τι θα γίνει και μετά αναλαμβάνω δράση.» Ακόμη κι αν αποφασίσετε να περιμένετε αυτή την περίοδο να δείτε τι θα γίνει, δεν σημαίνει ότι δεν μπορείτε να προετοιμαστείτε καλύτερα για το μέλλον. Αν όλα θα πάνε καλά, θα πρέπει να σας βρει η νέα κατάσταση έτοιμους. Αν δεν πάνε καλά, σίγουρα θα πρέπει να είστε προετοιμασμένοι για την ανηφόρα. Σε κάθε περίπτωση, η αναμονή κάπου δεν σημαίνει ότι δεν κάνω κινήσεις για κάποιους άλλους τομείς της επιχείρησης. 
«Αν δεν πουλήσω με τους όρους που πουλάει ο ανταγωνιστής μου, τότε ο πελάτης θα πάει σε αυτόν.» Κι αν ο ανταγωνιστής σας πάει για κλείσιμο και το μόνο που τον ενδιαφέρει είναι να πληρώσει την επιταγή στο τέλος της εβδομάδας; Είναι ένα πολύ επικίνδυνο παιχνίδι το οποίο δεν το συνιστούμε να το παίζετε. Είναι γεγονός ότι οι όροι έχουν δυσκολέψει. Θα επιβιώσει ο πιο ικανός. Και φυσικά αυτόν που θα τον βοηθήσει και ο παράγοντας τύχη. Προτιμούμε να μην δίνουμε βάρος στον παράγοντα τύχη, κράτος κ.λπ. και να ενδυναμώνουμε τον ανθρώπινο παράγοντα ώστε να παίρνουμε τα πράγματα όλο και πιο πολύ στα δικά μας χέρια.

Με λίγα λόγια, με κάθε ιδέα που ερχόμαστε σε επαφή με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, υπάρχει πάντα και ο αντίλογος. Το θέμα είναι να βλέπουμε κάθε φορά πώς αυτή η ιδέα συμβάλλει πραγματικά στην ανάπτυξη της επιχείρησής μας. Οποιαδήποτε το καταφέρνει είναι μια καλή ιδέα. Όλες οι άλλες, όχι. Η δική μας συμβουλή; Εξετάστε τες στην πράξη πριν αποφασίσετε ότι ταιριάζουν με τις δικές σας ανάγκες. Και μετά υιοθετήστε τις…

Καλή επιτυχία!

*Ο κος Μαζαράκης Σέργιος είναι ιδιοκτήτης της συμβουλευτικής εταιρείας Business Coaching Lab. Οι σύμβουλοι επιχειρήσεων της εταιρείας Business Coaching Lab παρέχουν συγκεκριμένα προγράμματα συμβουλευτικής καθοδήγησης και βοηθούν αποτελεσματικά τους ιδιοκτήτες μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων στην βελτίωση του marketing, στην αύξηση πωλήσεων, στην οργάνωση και διοίκησή τους. Εξειδικεύονται στο business coaching, family business coaching, marketing and sales coaching. Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε το www.businesscoachinglab.gr και συμπληρώστε το Τεστ Αξιολόγησης της Επιχείρησης
Μοιραστείτε τα νέα

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.