του Σέργιου Μαζαράκη*
Κάθε επιχειρηματίας έρχεται αντιμέτωπος καθημερινά με διάφορες προκλήσεις. Μια από αυτές είναι να αξιολογεί διαρκώς και να εντοπίζει τα τμήματα της επιχείρησής του που χρειάζονται πραγματικά μεγαλύτερη προσοχή. Σε ποια σημεία της επιχείρησής του πρέπει να επικεντρώνει τις προσπάθειές του ώστε να βελτιώνει τον τρόπο λειτουργίας και απόδοσής της;
Σήμερα, όσο ποτέ άλλοτε, είναι επιτακτική η ανάγκη να ασκεί τον καλύτερο δυνατό έλεγχο σε αυτήν αν όχι σε καθημερινή βάση, τουλάχιστον, πολύ συχνά.
Για να επιτευχθεί αυτό, πρέπει να κρατάει την σκέψη του καθαρή από τις πολυάριθμες εξωτερικές επιρροές ώστε να λαμβάνει τις πιο επιβιωτικές λύσεις για την επιχείρησή του. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα πρέπει να βλέπει ειδήσεις και «ενημερωτικές» εκπομπές καθώς και να περιορίσει σημαντικά το χρόνο που περνάει με ανθρώπους που τον ρίχνουν ψυχολογικά. Αν τον περισσότερο χρόνο της ημέρας του εκτίθεται σε αρνητικές ειδήσεις από που θα πάρει κουράγιο για να πολεμήσει;
Αν εστιάσει την προσοχή του στα προβλήματα και τις δυσκολίες, πολύ δύσκολα θα καταφέρει να τη βάλει στις περιοχές και τις δραστηριότητες που θα δημιουργήσουν καλύτερες συνθήκες επιβίωσης στο μέλλον.
Αν σκέφτεται μόνο προβλήματα, το μόνο που θα καταφέρει θα είναι να τα μεγεθύνει ακόμη περισσότερο.
Αν συγκεντρωθεί στη δημιουργία, εξεύρεση και εντοπισμό νέων λύσεων για να αναπτύξει την επιχείρησή του, αυτομάτως, όχι μόνο τα προβλήματα θα αρχίσουν να φαίνονται μικρότερης ισχύος αλλά θα ξεπροβάλλουν λύσεις που ούτε καν μπορούσε να τις σκεφτεί στο παρελθόν.
Όλη αυτή η μαυρίλα και η απαισιοδοξία που κυριαρχεί τα τελευταία 2 χρόνια στη χώρα μας, λειτουργεί ύπουλα σαν υπνωτικό στην σκέψη του κάθε επιχειρηματία. Όσο περισσότερα «άσχημα» νέα διαβάζει ή ακούει, τόσο βυθίζεται σε μια κατάσταση απάθειας και ληθάργου.
Ας σκεφτεί τα πρώτα χρόνια της δημιουργίας της επιχείρησής του. Τότε που τα προβλήματα και οι δυσκολίες φάνταζαν ανυπέρβλητες. Ποιος ήταν αυτός που κατάφερε και τα ξεπέρασε; Αφιέρωνε όλη του την ενέργεια και το χρόνο στο να τα ξεπεράσει και να πετύχει. Τι άλλαξε σήμερα;
Σίγουρα απαιτείται περισσότερη προσπάθεια. Μπορεί στο παρελθόν, οι πελάτες να αγόραζαν πιο εύκολα, τώρα θέλει περισσότερη δουλειά. Άλλες τεχνικές και στρατηγικές πωλήσεων. Το ίδιο και με την αποτελεσματικότητα των ενεργειών marketing. Παλιά το marketing ήταν πιο μαζικό, τώρα έχει γίνει πιο εξειδικευμένο. Αντίστοιχα και με τις προσλήψεις. Στο παρελθόν μπορεί να ήταν πιο εύκολα τα πράγματα τώρα η προσφορά είναι πολύ μεγάλη και η ζήτηση λίγη. Αν ο επιχειρηματίας δεν γνωρίζει πώς να επιλέξει τον κατάλληλο υποψήφιο μπορεί να βρεθεί αντιμέτωπος με πολύ δυσάρεστες καταστάσεις.
Οφείλει λοιπόν να αφιερώνει χρόνο για να εκπαιδεύεται, να μαθαίνει νέους τρόπους διοίκησης και διαχείρισης ώστε να είναι καλύτερα προετοιμασμένος για τις προκλήσεις της εποχής.
Αυτό προϋποθέτει ότι βάζει την ενέργεια του στα θετικά, προσανατολίζεται σε λύσεις και τη δημιουργία νέων συνεργασίων. Φροντίζει να ανακαλύψει νέα προϊόντα και υπηρεσίες. Νέες αγορές.
Η κρίση αναγκάζει τον κάθε επιχειρηματία να αδυνατεί να κάνει μακροπρόθεσμα πλάνα. Να δημιουργήσει το δικό του μέλλον. Τον πιέζει να σκέφτεται, στην καλύτερη περίπτωση, το παρόν. Στη χειρότερη, οι σκέψεις του κολλάνε στο παρελθόν, τότε που τα πράγματα ήταν πιο εύκολα και ο κόσμος πέρναγε καλύτερα.
Αν όλο το ποσοστό του χρόνου του αφιερώνεται στην επιταγή που έχει να πληρώσει τις επόμενες ημέρες, στο λογαριασμό που παραμένει ανεξόφλητος και στα κάθε λογής προβλήματα, τότε πώς θα βρει χρόνο για λύσεις;
Το μυστικό των επιτυχημένων επιχειρήσεων; Σκέφτονται μακροπρόθεσμα! Σκέφτονται τι θα κάνουν τα επόμενα 5-10 χρόνια. Κάποιες άλλες ακόμη περισσότερο στο μέλλον.
Μην βιαστείτε να συμφωνήσετε ότι με τη ρευστή σημερινή κατάσταση δεν μπορεί κανείς να σκεφτεί μακροπρόθεσμα.
Σκεφτείτε το μέλλον και επιβιώστε. Αν παγιδευτείτε στο παρόν και τις δυσκολίες του θα υποκύψετε. Κάποιοι το επιδιώκουν αυτό. Τα νούμερα το δείχνουν. Τα λόγια μπορεί να λένε άλλα. Δεν χρειάζεται να συμφωνήσετε μαζί τους. Ο κάθε επιχειρηματίας αυτή την περίοδο φέρει την ευθύνη να κάνει το καλύτερο δυνατό για εκείνον, την επιχείρησή του, το προσωπικό του και τους πελάτες του.
Όσο για την Ελλάδα; Όσο συνεχίζουμε και λειτουργούμε στο παρόν, δηλαδή ανυπομονώντας να πάρουμε την επόμενη δόση για να σωθούμε και δεν σχεδιάζουμε στρατηγικά το μέλλον θα είναι δυστυχώς πολύ δύσκολο να επανακάμψει. Αυτή όμως είναι η αναγκαία συνθήκη που θα εγγυηθεί την επιβίωση όχι μόνο της χώρας μας αλλά και όσων έχουν παραμείνει εδώ και αγωνίζονται για ένα καλύτερο μέλλον.
Σκεφτείτε πώς θα δημιουργήσετε εκ νέου το μέλλον της δικής σας επιχείρησης! Ξεκινήστε σήμερα από εδώ!