“Ο μελλοντικός τουρισμός θα αναπτυχθεί στη σιωπή”, τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Seppo K. Aho, Καθηγητής Τουρισμού του Πανεπιστημίου Lapland, της Φιλανδίας, μιλώντας στην εκδήλωση του Πανεπιστημίου Αθηνών “Καινοτόμες Τάσεις στην Τουριστική Ανάπτυξη“, που πραγματοποιήθηκε εχθές, Πέμπτη 26 Ιανουαρίου 2012.
Ο κ. Aho, αφού αναφέρθηκε στην εφαρμογή της έννοιας της “Οικονομίας των Εμπειριών” (experience economy) στον τουρισμό, κατέληξε στην έννοια της σιωπής ως παράδειγμα πολύτιμου άυλου πόρου, για την οποία είπε:
“Η σιωπή αποτελεί ένα παράδειγμα πολύτιμου άυλου πόρων στο πλαίσιο της οικονομίας των εμπειριών. Η σπανιότητά της στις αστικές κοινωνίες την καθιστά μια συναρπαστική θεματική και προοπτική. Η σιωπή χρησιμοποιείται ήδη ευρέως σε κάποιες παραδοσιακές μορφές τουρισμού, π.χ. σε ησυχαστήρια και ταξίδια σε παρθένες φυσικές τοποθεσίες. Εντούτοις, η σιωπή θα μπορούσε να παρασχεθεί ως υπηρεσία και υπό άλλες μορφές εντός αστικών περιβαλλόντων, σε χώρους όπως είναι οι θρησκευτικοί ναοί, τα μουσεία τέχνης, οι αθλητικές εγκαταστάσεις, κλπ. εφόσον αναπτύσσονταν οι κατάλληλες καινοτομίες για τους αντίστοιχους σκοπούς σύμφωνα με τις ανάγκες του σύγχρονου ανθρώπου.“
Στην εκδήλωση μίλησαν επίσης καθηγητές Ελληνικών πανεπιστημίων καθώς και εκπρόσωποι επιχειρηματιών του τουρισμού, οι οποίοι έκαναν λόγο τόσο για την καινοτομία στον τουρισμό όσο και για τα προβλήματα που υπάρχουν ώστε οι επιχειρήσεις να είναι αρκετά καινοτόμες.
Η κα Αγνή Χρηστίδου, διευθύντρια του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, τόνισε ότι ακόμη και αν μία τουριστική επιχείρηση εφαρμόσει μία καινοτόμα υπηρεσία από τη στιγμή που τη δημοσιοποιεί, αυτή γρήγορα μπορεί να αντιγραφεί από άλλους κι επομένως χάνει αυτόματα τα χαρακτηριστικά της καινοτομίας. Επίσης, αναφέρθηκε στις δράσεις του ΞΕΕ σχετικά με το Ελληνικό πρωινό και την προώθηση του Ελληνικού οίνου.
Ο κ. Γιάνης Ρέτσος, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) και Α’ Αντιπρόεδρος του ΣΕΤΕ, ανέφερε ότι κάποιες τουριστικές επιχειρήσεις στράφηκαν στην καινοτομία εξαιτίας της διεθνής τους διάστασης και κάποιες από αυτές ήταν και πρωτοπόρες στην Ελλάδα εφαρμόζοντας καινοτόμες υπηρεσίες σε τομείς όπως η εξυπηρέτηση πελατών κ.λπ. Ωστόσο, τόνισε, για να μπορούμε να μιλάμε για καινοτομία, πρωτίστως χρειαζόμαστε ένα ελκυστικό φορολογικό σύστημα και μείωση της γραφειοκρατίας.
Μία ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα και ρεαλιστική παρουσίαση ήταν του καθηγητή του Πανεπιστημίου Αιγαίου κ. Ανδρέα Παπαθεοδώρου, ο οποίος ανέλυσε την οικονομία των εμπειριών σε συνάρτηση με το κόστος των υπηρεσιών, παρουσιάζοντας παραδείγματα από αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους και ξενοδοχεία όπως το easyhotel, τα οποία παρά το γεγονός ότι δεν παρέχουν ιδιαίτερες εμπειρίες, είναι ιδιαίτερα δημοφιλή καθώς έχουν χαμηλές τιμές.
Τόνισε επίσης, ότι όσον αφορά στην καινοτομία στον Ελληνικό τουρισμό, εξαιτίας και των περιορισμένων πόρων δεν είναι απαραίτητο να δημιουργούμε μεγάλου μεγέθους υποδομές. Θα πρέπει, ωστόσο, να επενδύσουμε κυρίως στην ευελιξία των υποδομών αυτών, ώστε να μπορούν να χρησιμοποιούνται με διαφορετικούς τρόπους, αν είναι δυνατόν καθώς επίσης, πρότεινε τη σύναψη στρατηγικών συμμαχιών μεταξύ των επιχειρήσεων αλλά και με το κράτος (ΣΔΙΤ).
Επίσης, στην ημερίδα μίλησαν ο κ.Αντώνης Καμπουράκης, πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου και ο κ.Γεώργιος Πανηγυράκης, καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Η εκδήλωση διοργανώθηκε από το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Εφηρμοσμένης Επικοινωνίας και το Τμήμα Επικοινωνίας & ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών στο πλαίσιο της σειράς διαλέξεων «Ζητήματα Επικοινωνίας».