Θετικά ξεκίνησε η χρονιά, με αύξηση οδικών και αεροπορικών αφίξεων τον Ιανουάριο 2018 έναντι του Ιανουαρίου 2017, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύει ο ΣΕΤΕ.
Συγκεκριμένα:
– στα κυριότερα αεροδρόμια καταγράφηκε αύξηση των διεθνών αφίξεων +17,0%. Αύξηση παρατηρήθηκε τόσο στην Αθήνα (+22,4%) όσο και στα περιφερειακά αεροδρόμια (+4,2%).
– οι διεθνείς οδικές αφίξεις, μετά από τρεις μήνες συνεχούς κάμψης το 4ο 3μηνο 2017, τον Ιανουάριο παρουσίασαν σημαντική αύξηση +19,7%.
Σύμφωνα με την Έρευνα Συνόρων της ΤτΕ, τον Δεκέμβριο 2017 η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση μειώθηκε οριακά κατά -0,3% σε σχέση με τον Δεκέμβριο 2016, και οι ταξιδιωτικές εισπράξεις εμφάνισαν οριακή αύξηση +0,8%. Ως αποτέλεσμα υπήρξε μικρή αύξηση της Μέσης Καταναλωτικής Δαπάνης (ΜΚΔ) τον Δεκέμβριο.
Για το σύνολο του έτους, επιτεύχθηκαν νέα υψηλά τόσο στις αφίξεις (27,2 εκ. χωρίς κρουαζιέρα), όσο και στα έσοδα (€ 14,2 / 14,6 δισ. χωρίς/με κρουαζιέρα), με μικρή αύξηση της ΜΚΔ (+1,4%).
Οι θετικές οικονομικές εξελίξεις στις αγορές μας προοιωνίζουν, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιεύει ο ΣΕΤΕ, περαιτέρω αύξηση αφίξεων και εσόδων, με βασική ‘ατμομηχανή’ την Γερμανική αγορά που, έως και τον Ιανουάριο, παρουσιάζει αύξηση αφίξεων ~+40%.
Αν και ο ρυθμός αύξησης αναμένεται να υποχωρήσει, η συνολική αύξηση από Γερμανία για το 2018 αναμένεται να είναι σημαντική.
Από την άλλη πλευρά η δυναμική επάνοδος της Τουρκίας (~+90% στην Γερμανική αγορά έως και τον Ιανουάριο) και της Βόρειας Αφρικής (π.χ. Τυνησία ~+80%, Αίγυπτος ~+70%) στην αγορά, προοιωνίζουν πολύ εντονότερες συνθήκες ανταγωνισμού από το 2019 και μετά, για τις οποίες ο ελληνικός τουρισμός ξεκινάει με σοβαρό ανταγωνιστικό μειονέκτημα λόγω υψηλής φορολόγησης (ΦΠΑ, φόρος διαμονής) του τουριστικού του προϊόντος.
Η απευθείας σύνδεση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών με το λιμάνι του Πειραιά και η έναρξη διεθνών πτήσεων στο αεροδρόμιο Ιωαννίνων δίνουν ώθηση στις δυνατότητες ανάπτυξης σε δύο προορισμούς (τα νησιά των Κυκλάδων χωρίς διεθνές αεροδρόμιο και την Ήπειρο αντίστοιχα) που διαθέτουν ένα ‘αυθεντικό’ προϊόν και μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης με δημιουργία σύνθετων προϊόντων που, εκτός από τις φυσικές ομορφιές των τόπων, θα βασίζονται και σε πολιτιστικά στοιχεία και την γαστρονομία, ανταποκρινόμενοι στις νέες τάσεις (βλ. επ.).