Τ.Αδαμίδης: Προβληματισμός για το μέλλον των Ελληνικών αερομεταφορών

 
 
Υπάρχει προβληματισμός για το  μέλλον των αερομεταφορών στην Ελλάδα καθώς ο διεθνής ανταγωνισμός σε συνάρτηση με μια σειρά άλλων παραμέτρων θα μπορούσαν να οδηγήσουν στη μείωση του αεροπορικού έργου στη χώρα μας.
 
Η κατάσταση στις Ελληνικές αερομεταφορές σήμερα, αναφέρει σε συνέντευξή του στο Tourism Press ο Πρόεδρος της Ελληνικής Αεροπορικής Ένωσης (ΕΑΕ) κ. Τάκης Αδαμίδης, δεν είναι η καλύτερη δυνατή και για να αλλάξει η κατάσταση απαιτείται κρατική πολιτική και ολοκληρωμένος σχεδιασμός στον ευρύτερο χώρο του αεροπορικού έργου.
 
Ο κ. Αδαμίδης, μίλησε για τον έντονο ανταγωνισμό που υφίστανται οι Ελληνικές αεροπορικές εταιρείες, για το τοπίο που διαμορφώθηκε μετά την πώληση της Ολυμπιακής, για τις υποδομές στα περιφερειακά αεροδρόμια καθώς και για τις δυνατότητες που παρέχουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

 

 

Ποια είναι η κατάσταση των αερομεταφορών στην Ελλάδα σήμερα και ποιοί είναι οι κυριότεροι λόγοι που οδήγησαν σε αυτήν;

 

 

 

 

Η σημερινή κατάσταση των αερομεταφορών στη χώρα μας σήμερα δεν είναι η καλύτερη δυνατή που θα επιθυμούσε κανείς. Χαρακτηρίζεται από μια υποχώρηση της κίνησης προς την Αθήνα και αύξησης της κίνησης προς τα περιφερειακά αεροδρόμια. Εντούτοις, η τελευταία είναι απόρροια της εντονότερης παρουσίας των εταιρειών Χαμηλού Κόστους στους προορισμούς αυτούς αλλά και των φθηνότερων τουριστικών πακέτων που προσφέρονται από τους Ελληνες επαγγελματίες του χώρου λόγω της οικονομικής κρίσης. Η κίνηση αυτή χαρακτηρίζεται αφενός από την έντονη εποχικότητα και αφετέρου, από την έντονη μεταβλητότητα, αφού εύκολα μπορεί να μετακινηθεί προς άλλους ξένους προορισμούς από τα μεγάλα ταξιδιωτικά γραφεία του εξωτερικού.

Στο εσωτερικό μέτωπο, η οικονομική κρίση, το ευμετάβλητο φορολογικό καθεστώς της χώρας, η έλλειψη συγκεκριμένων κια σταθερών κινήτρων για τον τουριστικό κλάδο, η υποβάθμιση της Αθήνας ως τουριστικού προορισμού, η απουσία συγκεκριμένης και σταθερής κρατικής τουριστικής πολιτικής, η έλλειψη ανανέωσης του Ελληνικού τουριστικού προϊόντος, η ανυπαρξία ενός μόνιμου Brand Name της Ελλάδας στο παγκόσμιο τουριστικό γίγνεσθαι, η έλλειψη υποδομών και μέσων στα περιφερειακά αεροδρόμια και η έλλειψη ενιαίας ‘’ποιοτικής ταυτότητας’’ στις προσφερόμενες τουριστικές και μη υπηρεσίες, η δυσκαμψία της Συνθήκης Schengen στην παραχώρηση βίζας σε ταξιδιώτες από τρίτες χώρες, είναι από τα κυριότερα αίτια της συρρίκνωσης της αεροπορικής αγοράς.

Οι εξωγενείς παράγοντες εστιάζονται κυρίως στον έντονο τουριστικό και οικονομικό ανταγωνισμό από την Τουρκία, τον τουριστικό ανταγωνισμό από τις χώρες κατά μήκος της Αδριατικής ακτογραμμής, τη γενικότερη οικονομική κρίση στην Ευρώπη, και κυρίως από το γεγονός ότι η χώρα μας είναι ‘’αποδέκτης ‘’ αεροπορικής κίνησης και όχι μεγάλος ‘’εξαγωγέας’’, πράγμα που την καθιστά παθητικό παράγοντα στη δημιουργία αεροπορικής κίνησης προς αυτήν.

Πιστεύετε ότι ο διεθνής ανταγωνισμός οδηγεί σε συρρίκνωση των Ελληνικών αερομεταφορών; 

 
Ο διεθνής ανταγωνισμός per se δεν είναι η μοναδική αιτία συρρίκνωσης των Ελληνικών αερομεταφορών. Αντίθετα, η σωστή προετοιμασία για την αντιμετώπιση του καθεστώτος μίας παγκοσμιοποιημένης αεροπορικής αγοράς, εκτός των κινδύνων, προσφέρει και πολλές νέες ευκαιρίες. Ο κόσμος των ελληνικών αερομεταφορών έχει δοκιμαστεί τα τελευταία χρόνια από τους κλυδωνισμούς που επέφερε το κλείσιμο της Ολυμπιακής, η αρνητική κατάληξη του σχεδίου συγχώνευσης της Aegean και της Olympic Air και η εντονότερη εμφάνιση των εταιρειών Χαμηλού Κόστους στα περιφερειακά αεροδρόμια.

Το κλείσιμο της Ολυμπιακής αποστέρησε τον έλεγχο των υπερπόντιων ροών ταξιδιωτών από τις Ελληνικές εταιρείες οι οποίες κατα κύριο λόγο ελέγχονται από εταιρείες που ανήκουν σε αεροπορικές συμμαχίες. Οι Ελληνικές εταιρείες απώλεσαν την niche market του απόδημου Ελληνισμού και την διέλευση του μέσω Αθήνας προς τους προορισμούς του εσωτερικού και αντίστροφα.

Επίσης, η αποχώρηση της Ολυμπιακής από τις μεγάλες Ευρωπαϊκές αγορές δεν αντικαταστάθηκε από την ίδια έντονη παρουσία των άλλων Ελληνικών αερομεταφορέων, οι οποίες είναι κατά βάση Περιφερειακές και όχι εταιρείες Δικτύου, και οι οποίες θα μπορούσαν να ενδυναμώσουν περαιτέρω τον κομβικό ρόλο του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών ‘’Ελ. Βενιζέλος’’.
 

Εν κατακλείδι, οι Ελληνικές εταιρείες δεν έχουν εκμεταλλευτεί πλήρως τις ευκαιρίες των ανοιχτών αεροπορικών αγορών και θα δυσκολευτούν να το κάνουν στο άμεσο μέλλον διαρκούσης της οικονομικής κρίσης.

Πώς θα αξιολογούσατε τις υφιστάμενες υποδομές των αερολιμένων στη χώρα μας και τι θα προτείνατε για τη βελτίωσή τους; 

 
Θα πρέπει να γίνει σαφές ότι ο αριθμός και το μέγεθος των Ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων δεν είναι απόρροια οικονομοτεχνικής μελέτης, ιδίως των νήσων του Αιγαίου, αλλά έξαιτίας επιτακτικής ανάγκης να εξυπηρετηθούν στρατιωτικοί και κοινωνικοί σκοποί.

Στην ηπειρωτική ενδοχώρα, το δύσβατο των ορεινών όγκων και η δυσκολία εύκολης πρόσβασης σε πόλεις προορισμούς, δημιούργησε την ανάγκη κατασκευής αερολιμένων. Σε αυτή την περίπτωση, η υποβάθμιση του σιδηροδρόμου και η έλλειψη στο παρελθόν σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων, ευνόησε περαιτέρω την κατασκευή περιφερειακών αεροδρομίων.

Η χώρα μας διαθέτει υπέρμετρο αριθμό αεροδρομίων αναλογικά με το μέγεθος της, σύνολο 40, εκ των οποίων τα 39 εμπορικώς ενεργά. Οι υποδομές τους σε αρκετά από αυτά χρήζουν βελτίωσης, ειδικά στον τομέα παροχής αεροπορικού καυσίμου. Σε κτιριακές υποδομές δεν υπολείπονται σημαντικά αλλά σε ορισμένα από αυτά, ειδικά στα νησιά χρειάζονται επέκταση και εκσυγχρονισμό κυρίως του διαδρόμου προσγείωσης/ απογείωσης. Ειδική περίπτωση αποτελεί ο Αερολιμένας Ηρακλείου, όπου του οποίου η χωρητικότητα του κρίνεται ανεπαρκής να εξυπηρετήσει τις συνεχώς αυξανόμενες ανάγκες του και υπάρχει η ανάγκη νέου διεθνούς αερολιμένος. 

Οι περιφερειακοί αερολιμένες της χώρας θα πρέπει να ενισχυθούν υλικοτεχνικά για την προσέλκυση της Γενικής Αεροπορίας τόσο από το εσωτερικό, όσο και το εξωτερικό για την καλύτερη οικονομική τους εκμετάλλευση, την υποβοήθηση της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου και την οικονομική ευημερία της ευρύτερης περιοχής. Προς αυτό, θα πρέπει να υπάρξει βελτίωση της επιχειρησιακής λειτουργίας τους, της τιμολογιακής πολιτικής και του εύρους των προσφερομένων υπηρεσιών.

Οι νέες τεχνολογίες της επικοινωνίας (social media, διαδίκτυο, mobile technology) πιστεύετε ότι θα μπορούσαν να βοηθήσουν τον αεροπορικό κλάδο να αναπτυχθεί περαιτέρω και πώς; 

 
Τα κοινωνικά δίκτυα από μόνα τους αυτά καθ’ αυτά, δεν είναι είναι ‘’επιταχυντές ταξιδιωτικής δραστηριότητας’’ αλλά δίνουν ‘’προστιθέμενη αξία ‘’ σε αυτό που αποκαλούμε ‘’εμπειρία ταξιδίου’’. Η απόφαση για την πραγματοποίηση ταξιδίου και η επιλογή του μεταφορικού μέσου εξαρτάται πρωτίστως από μια σειρά και συνδυασμό άλλων παραμέτρων που τα κοινωνικά δίκτυα ελάχιστα επηρεάζουν, π.χ. εισόδημα, απόσταση, σκοπός ταξιδίου. 
 

Τα κοινωνικά δίκτυα ‘’φωτίζουν’’ το ταξίδι αλλά δεν καθορίζουν την απόφαση για την πραγματοποίηση του.

Το ταξίδι από μόνο του είναι μια κοινωνική δραστηριότητα που προσφέρει εμπειρίες στις οποίες ο σημερινός ταξιδιώτης επιθυμεί να ασκεί όσο το δυνατό μεγαλύτερο ‘’έλεγχο’’. Αυτό το επιτυγχάνει με την τεχνολογία της ‘’έξυπνης κινητής’’τηλεφωνίας η οποία αφενός, ανέβασε στον αέρα το Internet και αφετέρου, συγκέντρωσε ‘’όλα σε μια συσκευή’’ με τον γεωμετρικό πολλαπλασιασμό των διαφόρων εφαρμογών (apps) μέσω αυτής.

Τα κοινωνικά δίκτυα διεγείρουν κατα κύριο λόγο το ‘’θυμικό’’ του πελάτη να επικοινωνήσει με την αεροπορική εταιρεία και το δικό του ‘’κύκλο’’ σε αυτά για να αντλήσει πληροφορίες και γνώμες που θα του επιτρέψουν να μετατρέψει την ταξιδιωτική εμπειρία σε ταξιδιωτική απόλαυση.

Τα κοινωνικά δίκτυα δεν θα μπορέσουν αντικαταστήσουν εύκολα τα εξειδικευμένα δίκτυα διανομής αεροπορικών υπηρεσιών πχ. Global Distribution Systems (GDSs), διαδικτυακές ιστοσελίδες ταξιδιωτικών υπηρεσιών, τα οποία προσφέρουν αποκλειστικά ταξιδιωτικές υπηρεσίες. Θα μπορούσαν να λειτουργήσουν σαν ‘’αντίβαρα’’ σε αυτά τα δίκτυα διανομής προσφέροντας μέρος των υπηρεσιών που αυτά προσφέρουν, π.χ.πώληση εισιτηρίου, επιλογή θέσης στο αεροσκάφος. Τμήματα της αεροπορικής αγοράς όπως π.χ. το premium corporate market, ελάχιστα ενδιαφέρεται για το Facebook ή Twitter ως μέσο επηρεασμού του ταξιδίου.

Οι αεροπορικές εταιρείες από την πλευρά τους, μπορούν να εκμεταλλευτούν τα κοινωνικά δίκτυα αφενός για να αυξήσουν τους διαύλους επικοινωνίας με τον πελάτη και αφετέρου, να προωθήσουν τα προϊόντα τους. Θα μπορέσουν με αυτόν τον τρόπο να προσφέρουν με την αγορά ενός εισιτηρίου και ένα μίγμα σχεδιασμό του ταξιδίου και shopping στο τόπο προορισμού.

Ποιο προβλέπετε να είναι το μέλλον των αερομεταφορών στη χώρα μας; 

 
Το μέλλον των αερομεταφορών στη χώρα μας θα πρέπει πρωτίστως να αποτελέσει μέριμνα κρατικής πολιτικής και ολοκληρωμένου σχεδιασμού όπου θα συμμετάσχουν όλοι οι φορείς οι οποίοι σχετίζονται άμεσα, έμμεσα ή εξαρτώνται ή επηρεάζονται από την αεροπορική δραστηριότητα. Η ανάπτυξη των αερομεταφορών δεν είναι αποκλειστικά θέμα των αεροπορικών εταιρειών αλλά αποτελεί συνάρτηση της κρατικής πολιτικής αερομεταφορών, αεροδρομιακών υποδομών, οικονομικής πολιτικής, πολιτικής τουρισμού, ενεργούς συνεργασίας τοπικών κοινωνιών και κρατικών υπηρεσιών όπου υπάρχουν αεροδρόμια, ξενοδόχων και άλλων επαγγελματιών οι οποίοι εξαρτώνται από το αεροπορικό προϊόν.
 

Ο έντονος ανταγωνισμός από τη γείτονα Τουρκία, αλλά και το άνοιγμα της Βουλγαρίας-Ρουμανίας, σταδιακά θα αφαιρέσει αεροπορικό έργο από τον Ελληνικό χώρο. 

 
Η γιγάντωση του αεροδρομίου της Κων/πολης και η μεγάλη ανάπτυξη των τουρκικών αεροδρομίων κατά μήκος της ακτογραμμής του Αιγαίου, κινδυνεύουν να καταστήσουν τους ελληνικούς προορισμούς παρακλάδι πτήσεων μέσω Τουρκίας.

Η αυξημένη παρουσία των εταιρειών Χαμηλού Κόστους στα περιφερειακά αεροδρόμια με απευθείας πτήσεις από την Ευρώπη, ήδη έχουν αφαιρέσει έργο από τους μεγάλους Ελληνικούς αερομεταφορείς.
 

Μοιραστείτε τα νέα

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.