Το μοντέλο κοινού φορέα τουριστικής προβολής της Μεγάλης Βρετανίας, παρουσιάζει η διευθύντρια Στρατηγικού Σχεδιασμού & Επικοινωνίας του Visit Britain σε μία διαφωτιστική συνέντευξη στο Tourism Press.
Ποιο είναι το καλύτερο μοντέλο τουριστικής προβολής για την Ελλάδα; Ο ΣΕΤΕ έχει καταθέσει πρόταση για τη δημιουργία εταιρείας μάρκετινγκ ενώ αρκετός λόγος γίνεται για την αξιοποίηση της ευρωπαϊκής εμπειρίας πάνω στο θέμα. Μοντέλα Κοινών Φορέων Προβολής όπως ο Atout France και o Visit Britain αποτελούν παραδείγματα προς αυτήν την κατεύθυνση. Πώς λειτουργούν; Ποιες είναι οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν; Μπορούν να προσαρμοστούν στην Ελληνική πραγματικότητα και να έχουν αποτέλεσμα;
Από τη συνέντευξη δόθηκαν αρκετά χρήσιμα συμπεράσματα όσον αφορά στην εφαρμογή του εν λόγω μοντέλου στην Ελλάδα καθώς και κατά πόσο μπορεί η εμπορική δραστηριότητα να καλύψει τις ανάγκες προβολής της χώρας στο εξωτερικό χωρίς την κρατική επιχορήγηση.
Όσον αφορά στο τετραετές πρόγραμμα μάρκετινγκ του Visit Britain, έχει ενδιαφέρον να αναφερθεί ότι συγχρηματοδοτείται από τον ιδιωτικο τουριστικό τομέα και την κυβέρνηση και, όπως ανέφερε η κα Yates, στοχεύει στην επίτευξη οικονομικής ανάπτυξης, στην κερδοφορία των τουριστικών επιχειρήσεων και την υποστήριξη της απασχόλησης σε όλη τη χώρα.
Το πρόγραμμα σκοπεύει στην εξασφάλιση 1 δις λιρών για δημόσιες σχέσεις και μάρκετινγκ σε κύριες αγορές εισέρχομενου τουρισμού και σε 4 δις επιπλέον επισκέπτες τα επόμενα τέσσερα χρόνια. Οι επισκέπτες αυτοί αναμένεται να ενισχύσουν την οικονομία της Μ.Βρετανίας με 2 δις λίρες.
Το Visit Britain είναι ένας εθνικός οργανισμός τουρισμού. Ποιοί παράγοντες συνέβαλαν στη δημιουργία εμπορικών δραστηριοτήτων;
Το VisitBritain είναι ένας κυβερνητικός οργανισμός. Χρηματοδοτούμαστε από τη Βρετανική κυβέρνηση για να προώθησουμε τη χώρα στο εξωτερικό και να προσελκύσουμε περισσότερους επισκέπτες. Όλες οι κυβερνήσεις ωστόσο αντιμετωπίζουν το πρόβλημα της άντλησης οικονομικών πόρων και σ’ αυτό το πλαίσιο ξεκίνησε η εμπορική δραστηριότητα του φορέα. Το γεγονός ότι μπορέσαμε να δημιουργήσουμε εμπορικές δραστηριότητες σημαίνει ότι μπορούμε να βρούμε πρόσθετες πηγές εσόδων.
Ποια είναι η οργάνωση της εμπορικής δραστηριότητας του “Visit Britain”;
Έχουμε οργανώσει μία μικρή εμπορική ομάδα με έδρα το Λονδίνο, η οποία διαχειρίζεται το online κατάστημα του φορέα (www.visitbritain.com).
Το ηλεκτρονικό κατάστημα πουλά εισιτήρια για τα πιο δημοφιλή αξιοθέατα, θέατρα, ξεναγήσεις και ταξίδια εντός του Ηνωμένου Βασιλείου ενώ παρέχει ειδικές προσφορές και εκπτώσεις στους επισκέπτες πριν έρθουν στη Μεγάλη Βρετανία.
Το VisitBritain χρηματοδοτείται με 22 εκ. λίρες από τη Βρετανική Κυβέρνηση, εκ των οποίων το 50% προορίζεται σε δραστηριότητες μάρκετινγκ.
Ποιο ποσοστό του συνολικού κόστους του οργανισμού συν το κόστος της τουριστικής προβολής, καλύπτουν τα έσοδα από την εμπορική δραστηριότητα;
Η εμπορική δραστηριότητα είναι σχετικά νέος τομέας, η οποία βρίσκεται σε δοκιμαστικό στάδιο ακόμη. Στόχος είναι να την επεκτείνουμε τα επόμενα χρόνια. Πιστεύουμε ότι εν ευθέτω χρόνο θα είναι σε θέση να συμβάλλει σημαντικά στα έσοδα του Visit Britain.
Ποιες αλλαγές έχει υποστεί το μοντέλο λειτουργίας του “Visit Britain” από το 2003 που άρχισε να εφαρμόζεται;
Η παγκόσμια ανάπτυξη του διαδικτύου επηρέασε σημαντικά τον τρόπο που δουλεύουμε. Έχουμε μειώσει τον αριθμό των γραφείων του εξωτερικού σε 21 και κάνουμε καλή χρήση των διαδικτυακών τόπων συμπεριλαμβανομένου και του εμπορικού website www.visitbritain.com. Επιπλέον, χρησιμοποιούμε ολοένα και περισσότερο τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπως το facebook και το twitter. Ο Βασιλικός Γάμος αποτελεί ένα καλό παράδειγμα της επίδρασης των νέων μέσων επικοινωνίας.
Η σελίδα που διατηρούμε στο Twitter (@VisitBritain) εισήλθε στην κορυφή του 1% των χρηστών με τη μεγαλύτερη επιρροή για την περίοδο 29 με 31 Απρίλιος 2011, σύμφωνα με το Klout, το έγκυρο εργαλείο μέτρησης για την επιδράση του μέσου.
Επιπλέον, η LoveUK, η σελίδα που διατηρεί ο VisitBritain στο Facebook ήταν η 6η πιο δημοφιλής στο Facebook κατά τη διάρκεια του Βασιλικού Γάμου, σύμφωνα με το All Facebook, το οποίο αξιολογεί τη δραστηριότητα εντός του κοινωνικού αυτού μέσου δικτύωσης.
Αγωνιζόμαστε ενάντια στις αντίξοες συνθήκες και στα προβλήματα που έχουν προκύψει εξαιτίας της σοβαρής ύφεσης που έπληξε ιδιαίτερα παραδοσιακές αγορές σημαντικές για τη χώρα όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες. Επίσης, αντιμετωπίζουμε ανταγωνισμό απο αναδυόμενους τουριστικούς προορισμούς παγκοσμίως. Η πρόκληση για τον VisitBritain είναι να προβάλλει αποτελεσματικά το διαχρονικά ελκυστικό προφίλ της Μ.Βρετανίας – τον πολιτισμό, την κληρονομιά, τη φυσική ομορφιά- και ταυτόχρονα να δώσει στο κόσμο ισχυρούς λόγους για να την επισκεφθούν.
Έχουμε μία μοναδική ευκαιρία να παρουσιάσει τη Μ.Βρετανία στον κόσμο: Ο πρόσφατος Βασιλικός Γάμος, το προσεχές Αδαμάντινο Ιωβηλαίο της Βασίλισσας Ελισσάβετ Β’ και η φιλοξενία των Ολυμπιακών και Παραολυμπιακών Αγώνων στο Λονδίνο το 2012. Τα επόμενα τέσσερα χρόνια στοχεύουμε στην προσέλκυση 4 εκ. επιπλέον επισκεπτών που θα συμβάλλουν στην ενίσχυση της οικονομίας με τη δαπάνη 2 δις λιρών.
Πιστεύετε ότι το μοντέλο οργάνωσης του “Visit Britain” είναι εφαρμόσιμο σε χώρες όπως η Ελλάδα; Ποιες είναι οι προτάσεις σας;
Πιστεύω ότι, όποιες δομές και μοντέλα χρησιμοποιήσουν τα κράτη για να προώθησουν τουριστικά τη χώρα τους στο εξωτερικό, είναι σημαντικό να έχουν ξεκάθαρους στόχους και να επιτυγχάνεται η συνεργασία κράτους και επιχειρηματιών για να επιτυγχάνεται η επίτευξη των στόχων αυτών.