Υδροπλάνα: Που θα πετάμε από το 2015

seaplane_landing-600

 

Μετά από την “οδύσσεια” που πέρασε, τα τελευταία χρόνια, το υδροπλάνο, ήρθε για να μείνει, καθώς φαίνεται από τις επενδύσεις που υλοποιούνται και από τις νομοθετικές ρυθμίσεις που προηγήθηκαν. Μεγάλοι ωφελημένοι είναι οι κάτοικοι των νησιών και ο ελληνικός τουρισμός. 

Τα τελευταία 10 και κάτι χρόνια, τα υδροπλάνα έρχονται και φεύγουν στην ελληνική επικράτεια χωρίς, μέχρι πρόσφατα, να έχουν επιτύχει οι όποιες επιχειρηματικές και επενδυτικές προσπάθειες, εξαιτίας γραφειοκρατικών εμποδίων και νομοθετικών κενών.

Κάτι φαίνεται ν’ αλλάζει, ωστόσο, στον ορίζοντα τα τελευταία δύο χρόνια που υπόσχεται ραγδαίες εξελίξεις στη διασύνδεση των νησιωτικών περιοχών με την ηπειρωτική χώρα, επιλύοντας προβλήματα μετακίνησης των νησιωτών και συμβάλλοντας σημαντικά στον τουρισμό.

Το μεγάλο βήμα έγινε με το επενδυτικό νόμο του 2013 που λύνει βασικά ζητήματα που εμπόδιζαν την ανάπτυξη υδατοδρομίων και τη χρήση του υδροπλάνου ως μεταφορικού μέσου στην επικράτεια.

Το δεύτερο σημαντικό ορόσημο είναι η αδειοδότηση του πρώτου υδατοδρομίου στην Κέρκυρα, λίγο πριν την εκπνοή του 2014.

Από το 2013 και μετά, ωστόσο, έχει διαμορφωθεί ένα άκρως ανταγωνιστικό κλίμα στο συγκεκριμένο χώρο με δύο βασικούς «παίκτες» να διεκδικούν τη «μερίδα του λέοντος» στο Αιγαίο και το Ιόνιο Πέλαγος χρησιμοποιώντας διαφορετική στρατηγική και τρόπο χρηματοδότησης.

Πρόκειται για την εταιρεία Hellenic Seaplanes, η οποία  ιδρύθηκε τον Μάιο του 2013 από Ελληνοαμερικανούς και την εταιρεία Ελληνικά Υδατοδρόμια, ιδρυτής της οποίας είναι ο κ. Τάσος Γκόβας (διετέλεσε γενικός διευθυντής της Air Sea Lines).

Για όσους δεν γνωρίζουν, η Air Sea Lines, ήταν η πρώτη εταιρεία που εκτελούσε δρομολόγια με υδροπλάνα στα Ιόνια Νησιά και για ένα διάστημα στο Αιγαίο, την περίοδο 2004-2008. Η ελληνική γραφειοκρατεία, ωστόσο, και τα νομοθετικά κενά, οδήγησαν την εταιρεία σε άρση της λειτουργίας της, το 2009.

Το μεγάλο στοίχημα, ωστόσο, για την περαιτέρω ανάπτυξη και βιωσιμότητα του υδροπλάνου στην Ελλάδα είναι η δημιουργία υδατοδρομίου στον Πειραιά, για το οποίο ενδιαφέρονται αρκετά funds του εξωτερικού. 

Δημόσια ή ιδιωτικά υδατοδρόμια?

Ο διαχωρισμός μεταξύ δημοσίων και ιδιωτικών υδατοδρομίων έγκειται στον τρόπο που γίνεται η εκμετάλλευσή τους.

Τα μεν ιδιωτικά υλοποιούνται εξ ολοκλήρου με ιδιωτικά κεφάλαια, χωρίς καμία συμβολή του κράτους ενώ τα δε δημόσια κατασκευάζονται από το κράτος σε σύμπραξη με τον ιδιωτικό τομέα και την εκμετάλευσή τους αναλαμβάνουν τρίτοι.  

Που θα πετάμε από το 2015;

Ο ακόλουθος χάρτης, δείχνει τα υδατοδρόμια που κατασκευάζονται ή βρίσκονται σε εξέλιξη ανά εταιρεία:

 

 

 

 


Η ιστορία του υδροπλάνου στην Ελλάδα

1930: Κατά τη δεκαετία του 1930, το υδροπλάνο ήταν αρκετά δημοφιλές μέσο. Στην Ελλάδα με αφετηρία τα Ιόνια Νησιά ιδρύθηκαν πολλά κύρια και δευτερεύοντα  υδατοδρόμια από την Κέρκυρα  μέχρι το Καστελόριζο. Παράλληλα, υδατοδρόμια ιδρύθηκαν τόσο στην Αθήνα όσο και στη Θεσσαλονίκη. Η λειτουργία τους σταμάτησε με τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο

2003: Ο τότε υπουργός Μεταφορών, κ. Χρήστος Βερελής, ανάβει το πράσινο φως για τη λειτουργία υδροπλάνων στην Ελλάδα.

2004: Η εταιρεία Air Sea Lines ξεκινά πτήσεις, έχοντας εξασφαλίσει άδειες και δημιουργώντας 10 υδατοδρόμια σε νησιά του Ιονίου. Η εταιρεία έως το 2008 πραγματοποίησε περίπου 18.500 πτήσεις μεταφέροντας 180.000 επιβάτες.

Απρίλιος 2005: Ο τότε Υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών, κ. Μιχάλης Λιάπης, συμμετείχε στη δοκιμαστική πτήση υδροπλάνου από το Νέο Φάληρο στη Σέριφο, ανακοινώνοντας παράλληλα την εφαρμογή της σχετικής και πρόσφατης νομοθεσίας (Νόμος για την ίδρυση και λειτουργία των εμπορευματικών κέντρων).

Δεκέμβριος 2011: Ο τότε Υφυπουργός Τουρισμού κ. Π.Αλιβιζάτος, επανέφερε το θέμα των υδροπλάνων στη Βουλή και δήλωσε ότι θα συνεργαστεί με τα Υπουργεία Μεταφορών και Ανάπτυξης για την ενεργοποίηση των σχετικών διαδικασιών για τη λειτουργία του δικτύου των υδροπλάνων στα νησιά του Ιονίου.

Ιούλιος 2012: Ο Καναδός Πρέσβης στην Ελλάδα είχε συνάντηση με τον τότε Υπουργό Ανάπτυξης κ. Χατζηδάκη, ο οποίος έθεσε, μεταξύ άλλων, το θέμα της Air Sea Lines, που κόλλησε στα γρανάζια της ελληνικής γραφειοκρατίας. Ζήτησε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες θεσμικού πλαισίου που θα επιτρέπουν τη διασύνδεση των ελληνικών νησιών μέσω υδροπλάνων. Από την πλευρά του ο κ. Χατζηδάκης δήλωσε ότι η ελληνική κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να προχωρήσει και ότι έχει γίνει ήδη σχετική προεργασία.

Απρίλιος 2013: Εντάσσονται στο νέο επενδυτικό νόμο (4146/2013), ρυθμίσεις για την ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών (άρθρα 32-57).

Απρίλιος 2014: Ολοκληρώνεται η διαγωνιστική διαδικασία για παραχώρηση χρήσης χώρου ως υδατοδρομίου εντός της ζώνης λιμένα σε ανάδοχο επενδυτή στη Σκύρο, ανοίγοντας έτσι το δρόμο για τις ιδιωτικές επενδύσεις.

Δεκέμβριος 2014: Την απόφαση με την οποία ιδρύεται το πρώτο υδατοδρόμιο στην Ελλάδα, υπογράφουν ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης και ο Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Μιχάλης Παπαδόπουλος. Χορηγήθηκε στον Οργανισμό Λιμένος Κέρκυρας άδεια λειτουργίας αεροδρομίου επί υδάτινης επιφάνειας (υδατοδρόμιο) στη θαλάσσια περιοχή λιμένα Κέρκυρας για τη χρήση της από υδροπλάνο.


 

 

Μοιραστείτε τα νέα

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.